پرسه مرگ در منطقه حفاظت شده کرخه

گوزن‌های ایرانی همچنان می میرند

هجوم مگس میاز به سایت حفاظت شده کرخه‌

شمار گوزن‌های تلف شده به20راس رسید

مدیرکل محیط زیست خوزستان با اشاره به تلفات گوزن زرد ایرانی بر اثر بیماری مگس میاز در سایت حفاظت شده کرخه، گفت: طغیان مگس‌های میاز مهار شده و در حال حاضر تمام تلاش ما در جهت زنده‌گیری گوزن‌های زرد این سایت برای نجات و حفاظت این گونه نادر از بیماری شیوع یافته در منطقه است.
کد خبر: ۵۷۲۲۴۶
شمار گوزن‌های تلف شده به20راس رسید

احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: هجوم مگس‌های میاز در منطقه کرخه موجب از بین رفتن حداقل 15 راس گوزن زرد در هفته اول شیوع بیماری شد؛ این منطقه طبق سرشماری زمستان گذشته دارای حدود 60 تا 70 راس گوزن زرد بوده است که تاکنون بر اثر این بیماری، 19 تا 20 راس از این تعداد تلف شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود میزان تلفات گوزن‌های این سایت همچنان افزایش یابد چرا که پیدا کردن جسد گوزن‌ها در فشردگی جنگل کار دشواری است.

وی یادآور شد: اولین شرط درمان گوزن‌های زرد، زنده‌گیری آنها است که بدین منظور امروز گروهی از دامپزشکان مجرب به محل رفته تا آخرین راه حل‌های موجود را به کار برده و درمان را با روش‌های جدیدی که امروز تصمیم‌گیری شد، استمرار دهند.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: بنا است از روش نصب تور هوایی در کنار آبشخورها برای زنده‌گیری گوزن‌های ناحیه استفاده شود. همچنین یک گروه کمکی زنده‌گیر گوزن از استان یزد به خوزستان آمده و کار خود را در منطقه آغاز کرده‌اند.

مدیرکل محیط زیست خوزستان ضمن تاکید بر اهمیت زنده‌گیری گوزن زرد، افزود: ‌اولویت درمان، تزریق دارو و ضدعفونی محل زندگی گوزن‌های زرد است چرا که هر گوزن آلوده منبع تولید صدها مگس دیگر است و بنابراین پیش از هر چیز باید لاروها و کرم‌ها از بدن گوزن‌ها خارج شود.

وی درباره دیگر اقدامات در جهت مقابله با هجوم مگس میاز عنوان کرد: در حال حاضر مشکل هجوم مگس میاز مهار شده و تمام کانون‌هایی که مگس در آن وجود داشته از بین رفته و ضدعفونی و سم‌پاشی انجام شده است ولی با این حال این مگس همچنان در منطقه وجود دارد.

لاهیجان‌زاده درباره شایعه امکان عملیات آتش‌زنی جنگل برای مهار مگس میاز تصریح کرد: تنها در روزهای ابتدایی شیوع بیماری که تجمع مگس‌ها بسیار زیاد بود، بوته‌های محدوده کوچکی از جنگل آتش زده شد تا به وسیله دود ناشی از آتش‌سوزی،‌ مگس‌ها دور شده و گشت‌زنی امکان‌پذیر شود.

وی با تاکید بر این که درمان دارویی گوزن‌های زرد به خوبی در حال انجام است، گفت: به رغم کمبود دارو، توانسته‌ایم از استان‌های دیگر مانند تهران دارو تهیه کنیم و همچنین مقداری دارو در استان خوزستان خریداری شده و فعلا کمبود را رفع کرده‌ایم.

مدیرکل محیط زیست خوزستان بیان کرد:‌ به گفته دامپزشکی، میزان غیرمنتظره باران‌های اردیبهشت ماه در خوزستان، شرایط را برای تکثیر یکباره مگس میاز فراهم کرده است. همچنین احتمال می‌رود هجوم مگس‌های میاز از عراق اوج گرفته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها