برای برگزاری نخستین دیدار لیگ جهانی؛

تیم ملی والیبال کشورمان راهی کالینینگراد شد

آشنایی با حریف ایران در لیگ جهانی والیبال

روسیه؛ قدرتمند و پرافتخار با ستاره‌های درخشان

تیم ملی والیبال ایران که برای نخستین بار پا به میدان بزرگی به‌نام لیگ جهانی نهاده است در اولین گام باید 17 و 18 خردادماه برابر یکی از قدرت‌های والیبال دنیا یعنی روسیه صف‌آرایی کند.
کد خبر: ۵۶۸۶۲۵
روسیه؛ قدرتمند و پرافتخار با ستاره‌های درخشان

روس‌ها تا پیش از سال 2013 در 21 دوره از 24 دوره مسابقات لیگ جهانی حضور پیدا کرده بودند و امسال هم خود را به عنوان یک مدعی مطرح کرده‌اند؛ هرچند که تغییراتی را مانند تمام تیم‌ها در ترکیب خود داشته‌اند. برخی از کارشناسان روسیه را جدی‌ترین و سخت‌ترین حریف ایران قلمداد می‌کنند، چرا که این تیم دارنده مدال طلای المپیک لندن است و دو دوره قهرمان لیگ جهانی شده است.

آخرین مصاف این دو تیم به رقابت‌های قهرمانی جهان 2011 در ژاپن بر می‌گردد که تیم ایران در آن مسابقه با نتیجه 3 بر صفر نتیجه را به حریف خود واگذار کرد.

* تیمی با ویترینی پر از افتخار مقابل انگیزه ایرانی

روسیه از سال 2002 عناوین برجسته و زیادی کسب کرده است؛ این تیم در سال 2002 توانست قهرمان لیگ جهانی شود و در همین سال مدال نقره مسابقات قهرمانی جهان را تصاحب کرد.

روس‌ها در سال‌های 2004 و 2008 مدال برنز المپیک در آتن و پکن را کسب کردند و یک بار دیگر در سال 2011 توانستند قهرمان لیگ جهانی شوند. در همین سال روسیه عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کرد و در آخرین رویداد مهم هم توانست مدال طلای المپیک لندن را به‌دست بیاورد؛ این‌ها تنها گوشه‌ای از افتخارات نخستین حریف شاگردان ولاسکو در لیگ جهانی است که موجب می‌شود تیم ایران کار سختی را برابر آنها تجربه کند. ویترین افتخارات روس‌ها با تیم ایران اصلاً قابل مقایسه نیست، اما انگیزه ملی‌پوشان ایران بسیار بالا است و بی‌شک بدون ترس برابر یکی از غول‌های والیبال جهان قرار می‌گیرند.

* سرمربی جدید، ادامه دهنده راه ولادیمیر آلکنو

روسیه با حفظ ترکیب و ساختار قبلی‌اش در این دوره نیز به رغم استعفای ولادیمیر آلکنو، سرمربی خود همچنان از مدعیان کسب عنوان قهرمانی است؛ به نظر می‌رسد مسئولان این تیم با آمدن آندری ورنکوف، سرمربی لوکوموتیو به عنوان سرمربی جدید بازهم به دنبال تدوام موفقیت‌های گذشته خود هستند. ورنکوف در سال 2006 مربی تیم نوجوانان روسیه در مسابقات قهرمانی اروپا و جهان بود.

* میزبانی در ورزشگاه یانتارنی

روس‌ها اکثر بازی‌های دور مقدماتی خود را در شهر کالینینگراد برگزار می‌کنند که علاقه‌مندان دو آتیشه والیبال را دارد. این تیم در ورزشگاه یانتارنی میزبان حریفان خود خواهد بود که دارای سالنی مجهز و استاندارد است. حضور هواداران پرشور روسی در سالن مسابقه کار را برای هر تیمی بیش از پیش سخت می‌کند و قطعاً خود روس‌ها حساب ویژه‌ای روی طرفدارانشان باز می‌کنند تا در بازی‌های حساس‌تر به یاری آنها بشتابند.

* غیبت دو بازیکن کلیدی در بازی مقابل ایران

موزرسکی و میخائیلوف، دو بازیکن کلیدی تیم روسیه هستند که در فهرست 22 نفره روس‌ها حضور دارند، اما به احتمال فراوان نمی‌توانند برابر ایران به میدان بروند. میخائیلوف اعلام کرده که کمی مصدوم بوده و احتمال حضورش در بازی برابر ایران کم است؛ وی همان بازیکنی است که در جام‌جهانی بازی بسیار خوبی را برابر ایران از خود به نمایش گذاشت و از عوامل اصلی پیروزی 3 بر صفر روسیه برابر ایران بود.

روس‌ها همچنان از 9 بازیکن المپیکی‌شان در ترکیب 22 نفره خود سود می‌برد که در هر بازی باید 12 نفر از بین آنها انتخاب شود؛ با این اوصاف روس‌ها تغییرات آنچنانی به نسبت دوره قبل لیگ جهانی و بازی‌های المپیک نداشته‌اند و در فهرست 22 نفره این تیم نام ستاره‌های بزرگی چون ماکسیم میخائیلوف، ولکوف، آپالیکوف، گرانکین، موزرسکی، وربوف و بوتکوف به چشم می‌خورد و البته کاپیتانی این تیم همچنان با تاراس است، هرچند که شنیده شده نام تاراس در بین 14 بازیکنی که برای بازی اول معرفی شده‌اند وجود ندارد.

رامان استنیسولو، مدیر تیم ملی والیبال روسیه از غیبت کاپیتان جدید این تیم در لیگ جهانی خبر داد. تاراس کیتی، کاپیتان تیم ملی روسیه با اینکه اسمش در فهرست اولیه این تیم بود، اما خط خورد. مدیر تیم ملی روسیه گفته است که این موضوع بررسی و تصمیم نهایی گرفته شده است. این تصمیم به هیچ نحو قابل تغییر نیست.

وی ادامه داد: کیتی بعد از یک فصل سخت به استراحت نیاز دارد. مصدومیت او کهنه شده، چرا باید سلامتی وی را به خطر بیندازیم؟ امیدواریم در جام ملت‌های اروپا بتواند تیم را همراهی کند.

تاراس 30 سال دارد و از سال 2004 در تیم ملی روسیه است. کیتی امسال برای اولین بار بعد از ماکسیم میخایلوف، کاپیتان تیم ملی شده بود.

* دریافت‌های موجی نقطه ضعف روس‌ها

روسیه با سبک والیبال قدرتی و متکی به بازی فیزیکی با اتکاء به قد بلند همواره در طول تاریخ یکی از قدرت‌های بلامنازع والیبال جهان بوده و نقشی انکار ناپذیری نیز در تکامل این ورزش داشته است. میانگین قدی این تیم یک متر و 99 سانتی‌متر است؛ دو بازی اول ایران در شروع لیگ جهانی با این تیم قدرتمند اندازه‌های واقعی از موقعیت کنونی والیبال ما را به‌خوبی مشخص خواهد کرد.

آنالیزها نشان داده که نقطه قوت روس‌ها در سرویس و دفاع است؛ به طوری که این تیم در هر بازی به صورت میانگین حدود 7 تا 8 امتیاز از زدن سرویس به‌دست می‌آورد. این تیم نقطه ضعفی هم دارد که آن دریافت سرویس‌های موجی است و دانستن این نکته که بازیکنان ایران از بهترین‌های زننده سرویس‌های‌ موجی هستند می‌تواند امید علاقه‌مندان را دوچندان کند؛ قطعا ولاسکو هم این نکته را به شاگردانش گوشزد می‌کند و آنها تمرکز خاصی روی این موضوع خواهند داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها