رئیس فدراسیون: اگر ملی پوشان رکوردشان را اضافه کنند، حقوقشان اضافه خواهد شد

حقوق قهرمانان، چالش فدراسیون دوومیدانی

تدوین آیین‌نامه تخصیص کمک‌هزینه‌های دوومیدانی‌کاران برتر ازجمله اقداماتی است که افشین داوری، رئیس فدراسیون دوومیدانی بعد از به ریاست رسیدنش در این فدراسیون انجام داده است.
کد خبر: ۵۶۷۰۹۵

آیین‌نامه‌ای که از شش ماه پیش به اجرا درآمده و در مقابل نارضایتی ملی‌پوشان این رشته را به همراه داشته است. دوومیدانی‌کاران معتقدند حقوق‌های آنها در مقایسه با چهار سال گذشته به یک‌سوم رسیده و در این اوضاع بد مالی، حتی نمی‌توانند حداقل‌هایشان، مثل مکمل‌های غذایی را تامین کنند.

اما این در حالی است که مسئولان فدراسیون دوومیدانی بر این باورند با تصویب این آیین‌نامه، دستمزد‌های قهرمانان و رکوردداران قانونمند شده و دیگر مانند گذشته سلیقه‌ای حقوق نمی‌گیرند.

کمیته فنی فدراسیون دوومیدانی پایه حقوق یا بهتر بگوییم کمک‌هزینه‌های دوومیدانی‌کاران را روی 200 هزار تومان قرار داده است. این در صورتی است که در وهله اول قهرمان ایران و بعد هم جزو ده نفر اول آسیا باشی. قرار گرفتن در جمع سه نفر اول آسیا، قهرمان آسیا و حضور در بین 20 نفر اول جهان، همه فاکتورهایی است که هر کدام 200 هزار تومان را به پایه حقوق ملی‌پوش مربوط اضافه می‌کند.

پاداش‌ها به همین ترتیب برای مدال‌آوری در رقابت‌های قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی، قهرمانی جهان و بازی‌های المپیک در نظر گرفته شده است، هرچند با افزایش قابل ملاحظه‌تری‌، طوری که برحسب رده هر مدال‌آور از 300 هزار تا یک میلیون تومان به دستمزد ملی‌پوش اضافه می‌شود.

باید گفت این آیین‌نامه به گونه‌ای تدوین شده که علاوه بر رشته‌های انفرادی، رشته‌های تیمی مثل دوهای امدادی نیز لحاظ شده‌اند.

حقوق‌های متعارف

با این حال اگرچه اکثر رکوردداران و ملی‌پوشان دوومیدانی ایران از تصمیمی که فدراسیون برایشان گرفته، ابراز گله‌مندی می‌کنند، اما افشین داوری، رئیس فدراسیون آن را اصولی می‌داند و اعتقاد دارد دستمزدهای فعلی دوومیدانی‌کاران نسبت به گذشته کم نه، بلکه متعارف شده است. او به «جام‌جم» می‌گوید: «نظر همه ملی‌پوشان برای من محترم است، اما باید بگویم در گذشته ملی‌پوشان براساس ضوابط خاصی حقوق نمی‌گرفتند. قبلا یکی کم می‌گرفت و دیگری زیاد. اما الان حق به حق‌دار رسیده است. به همین خاطر برای این که در ورزشکاران ایجاد انگیزه کرده باشیم، به این نتیجه رسیدیم چنین آیین‌نامه‌ای را مصوب کنیم تا مهم‌تر از قانونمند کردن دستمزدها، به رکوردهای بهتری در آسیا و جهان برسیم. ما از پارسال تا شهریورماه امسال به این بچه‌ها فرصت داده‌ایم تا خودشان را با این شرایط وفق دهند و رکوردهایشان را بهبود بخشند، چه در غیر این صورت همین حقوق‌هایی را هم که می‌گیرند، قطع می‌شود.»

فدراسیون دست و دلباز کریمی

روح‌الله عسکری، رکورددار دوی 110 متر با مانع ایران از ملی‌پوشانی است که نسبت به این مساله انتقاد دارد و می‌گوید: «ما آنقدر کمبود امکانات داریم که با حداقل‌ها هم فاصله داریم. با این حقوق‌ها اصلا دردی از ما دوا نمی‌شود. اگر همه‌جوره امکانات داشتیم، آن وقت حرفی نبود، ولی وقتی باید پول مکمل‌های مورد استفاده را هم از جیب پرداخت کنیم، اصلا نمی‌شود روی 600 ـ 500 هزار تومان حقوق حساب باز کرد. حقوق من در مقایسه با فدراسیون قبلی یک‌سوم شده و حتی بیشتر هزینه‌های اردوهای برون‌مرزی‌ام را هم خودم پرداخت می‌کنم. فدراسیون گفت به خاطر این که شرایط مالی خوبی ندارد، شورای برون‌مرزی وزارت ورزش تنها هزینه 45 روز اردویم را پرداخت می‌کند.»

محمود صمیمی، قهرمان پرتاب دیسک رقابت‌های قهرمان کشوری امسال، اگرچه مدال قهرمانی آسیا ندارد، اما در این قاره شناخته شده است و در مسابقه‌هایی چون جایزه بزرگ، ستارگان و غرب آسیا صاحب‌ عنوان اولی است. او نیز می‌گوید: «من تا آبان سال گذشته یک میلیون تومان حقوق می‌گرفتم، ولی نمی‌دانم کمیته فنی روی چه حسابی حقوقم را 550 هزار تومان کرده است. پارسال 64 متر و 20 سانتی‌متر پرتاب کردم و امسال هم بعد از احسان حدادی نفر دوم در ایرانم. من نمی‌خواهم اسمی از کسی ببرند، ولی هستند ملی‌پوشانی که در رنکینگ جهانی نیستند یا در آسیا بین 5 نفر سوم می‌شوند، اما 900 هزار تا یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند. من زمان ریاست آقای کریمی 62 متر پرتاب کردم و 700 هزار تومان می‌گرفتم، در غرب آسیا 64 متر انداختم حقوقم یک میلیون و 100 هزار تومان شد.»

محمد صمیمی، نایب‌قهرمان آسیا که رقیب جدی محمود است امسال از برادرش عقب افتاده است. او در رقابت‌های قهرمان کشوری شیراز با پرتاب‌های خطا از دور رقابت‌ها کنار رفت. محمد که فعلا در رنکینگ حضور ندارد، طبق رکوردهای قبلی‌اش 750 هزار تومان حقوق می‌گیرد. او می‌گوید: «من در فدراسیون قبلی یک میلیون تومان حقوق می‌گرفتم. یک میلیون چهار سال پیش با یک میلیون الان خیلی فرق دارد. آن موقع اینقدر تورم نبود. متاسفانه الان اگر یک میلیون هم بگیریم شرایط آنچنان فرقی هم نمی‌کند. به هر حال فدراسیون شرایط مالی خوبی ندارد و ما باید با شرایط کنار بیاییم.»

کاوه موسوی، رکورددار پرتاب چکش ایران هم با 680 هزار تومان حقوق چندان از دستمزدش راضی نیست. او می‌گوید حتی پول مکمل‌هایش را هم درنمی‌آورد.

لطف فدراسیون به برادران صمیمی

اما رئیس فدراسیون دوومیدانی این گونه پاسخ منتقدانش را می‌دهد: «روح‌الله یکی از ملی‌پوشان خوب ماست. ما اگر این کار را با او کردیم به این خاطر است که به مدال برسیم. اگر این کار را نکنیم که به رکورد نمی‌رسیم. ما به عسگری گفتیم شورای برون‌مرزی با اردویت موافقت نکرده و نرو، اما او رفت و ما هم توانستیم بخشی از هزینه‌های او را پرداخت کنیم. شورای برون مرزی حتی اردوهای خارجی رشته‌های تیمی را هم موافقت نمی‌کند، اما ما این کار را با وجود حمید سجادی برای عسگری کردیم. در مورد محمود هم باید بگویم چون او چهره شاخصی است، اضافه‌تر هم به وی پرداخت می‌شود. محمود فرد اول ایران نیست و مدال آسیایی هم ندارد، اما چون آینده‌دار است حمایتش می‌کنیم. محمد هم اگر مدال آسیایی نداشت، الان همین مقدار هم نمی‌گرفت. حقوق محمد بر حسب بازی‌های آسیایی محاسبه می‌شود و او باید در مسابقه‌های قهرمانی آسیایی امسال مقام بیاورد، اگر این اتفاق نیفتد حتما حقوقش کم می‌شود. امین نیک‌فر که رکورددار پرتاب وزنه ایران است جزو کسانی است که کلا حقوقش قطع شده، چون دیگر در هیچ مسابقه‌ای برای ما شرکت نکرده و رکوردش بهتر نشده است.»

دونده جهانی، اما بی‌بضاعت

ابراهیم رحیمیان یکی از دونده‌هایی است که معتقد است در حقش کم‌لطفی شده است. او که ورودی مسابقه‌های قهرمانی جهان را آورده از فدراسیون حقوق نمی‌گیرد. او می‌گوید: «من در فدراسیون آقای داوری فقط چهار ماه حقوق گرفتم آن هم به خاطر کسب ورودی المپیک. بعد از المپیک هم دیگر حقوقم قطع شد. در فدراسیون قبلی رکوردم یک ساعت و 27 دقیقه بود و400 هزار تومان می‌گرفتم، اما الان رکوردم یک ساعت و 24 دقیقه است هزار تومان هم نمی‌گیرم. این در حالی است که هفتم آسیا هستم و نقره داخل سالن آسیا را دارم.»

رئیس فدراسیون، اما خلاف حرف‌های رحیمیان را می‌زند و می‌گوید: «او نه مدال آسیایی دارد و نه جزو ده تای برتر آسیاست. با این حال ما به نوعی به آقای رحیمیان لطف کردیم و تمام مدت او را در اردو گذاشتیم تا با مربی کارش را انجام دهد.»

سجاد مرادی، دونده محبوب

سجاد مرادی، رکورددار دوهای 800 و 1500 متر ایران، جزو ملی‌پوشانی است که اکثر دوومیدانی‌کاران به حقوق گرفتن او انتقاد دارند. دونده‌ای که طی یک سال گذشته فقط در یک مسابقه شرکت کرده، اما داوری می‌گوید: « او تنها ستاره این رشته است و باید حفظش کرد. همه روی مدال سجاد در بازی‌های آسیایی و مسابقه‌های قهرمانی آسیا حساب می‌کنند. از طرفی ما هیچ کس را مثل او در ایران نداریم. در همین مسابقه‌های قهرمان کشوری آغاز فصل در غیاب مرادی، یک نفر نتوانسته زیر یک دقیقه و 53 ثانیه بدود. این در حالی است که مرادی رکوردش یک دقیقه و 45
است.»

شهریور آخرین فرصت دوومیدانی‌کاران

افشین داوری، با وجود این آیین‌نامه کار را برای دوومیدانی‌کاران تمام شده می‌داند و تا شهریور به آنها فرصت می‌دهد. «اگر ملی‌پوشان بتوانند تا شهریور رکودهایشان را ارتقا بدهند تا بازی‌های آسیایی و المپیک بعدی هر کس هر مقامی بیاورد به حقوقش اضافه می‌کنیم، ولی از میزان آن کم نمی‌شود. در حال حاضر هستند ملی‌پوشانی مثل محمد ارزنده در پرش طول و کیوان قنبرزاده که رکورددار هستند ولی مدال آسیایی ندارند، ما 30 درصد از حقوق آنها را هر ماه ذخیره می کنیم و هر زمان که مدال گرفتند این 30 درصدها به آنها بازگردانده می‌شود.»

او به حقوق‌های بانوان ملی‌پوش هم اشاره می‌کند: «بانوان هم هر کدام به نوبه خود حقوق‌های خوبی می‌گیرند. لیلا رجبی در پرتاب وزنه، چون مدال آسیایی دارد، یک میلیون و صد هزار تومان می‌گیرد. مریم طوسی در دوهای سرعت که مدال داخل سالن دارد 900 هزار تومان می‌گیرد. سپیده توکلی هم در پرتاب وزنه که بتازگی رکوردش را افزایش داده، نزدیک به 600 هزار تومان می‌گیرد.»

حدادی دوومیدانی‌کار پولدار

در این شرایط که آیین‌نامه جدید فدراسیون دوومیدانی تدوین شده، احسان حدادی تک‌ستاره دوومیدانی کشورمان است که با مدال نقره المپیک با دو میلیون و 700 هزار تومان، بیشترین حقوق را از فدراسیون می‌گیرد، با این حال او هم مثل بقیه از شرایط گلایه دارد.

سودابه گودرزی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها