غرب به دنبال مسلح کردن گروه‌های تروریستی در سوریه

گرچه از ابتدای درگیری‌ها در سوریه بارها اسناد و مدارکی ارائه شد که نشان می‌داد گروه‌های تروریستی از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی کشورهای عربی و غربی برخوردار بوده‌اند، اما این روزها مقامات کشورهای اروپایی در بروکسل گرد آمده‌اند تا موضوع ارسال علنی سلاح به شورشیان سوریه را بررسی و تائید کنند.
کد خبر: ۵۶۶۴۹۵

به گزارش مهر، وزیران خارجه اتحادیه اروپا درخواست انگلیس و فرانسه برای سبک‌تر کردن تحریم‌های سوریه و ارسال سلاح به شورشیان حاضر در این کشور را بررسی کردند. البته انگلیس و فرانسه پیش از این نیز تلاش‌هایی را برای لغو این تحریم‌ها انجام داده بودند اما تلاش‌های آنها راه به جایی نبرده بود. برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و اتریش بشدت با این موضوع مخالف هستند. شاید آنها تصمیم داشته باشند به این وسیله موفقیت نشست ژنو 2 را تضمین کنند. روز یکشنبه دولت سوریه اعلام کرد در این نشست شرکت خواهد کرد.

مخالفان سوریه نیز که از روز پنجشنبه در شهر استانبول ترکیه برای هماهنگ کردن تصمیمات شان درخصوص شرکت در نشست ژنو 2 تجمع کرده‌اند، می‌گویند در این اجلاس شرکت خواهند کرد. روز گذشته رویترز اعلام کرد درنشست استانبول گروه‌های مخالف توانستند چند چهره جدید را وارد جرگه خود کنند. با این حال به گزارش رسانه‌ها اختلافات شدیدی بین اعضای ائتلاف مخالفان وجود دارد و هر لحظه ممکن است شکاف‌های تازه‌ای در آن به وجود آید. مخالفان خواستار برکناری اسد و تشکیل یک دولت انتقالی با اختیارات کامل هستند، اما روسیه از مخالفان خواسته است بدون هرگونه پیش‌شرطی در این مذاکرات شرکت کنند. چین نیز روز گذشته اعلام کرد با هرگونه راه‌حلی که به از بین رفتن بحران کنونی کمک کند و از سوی تمام احزاب پذیرفته شود، موافق است.

این تحولات در شرایطی اتفاق می‌افتد که ارتش سوریه با کمک نیروهای حزب‌الله همچنان در شهر القصیر مشغول نبرد با نیروهای مخالف هستند. منابع رسمی سوریه می‌گویند تاکنون 80 درصد شهر استراتژیک القصیر به تصرف ارتش سوریه درآمده است.

ارتش سوریه با استفاده از هواپیما و توپخانه سنگین مواضع مخالفان را در القصیر گلوله‌باران می‌کند.منابع سوری می‌گویند در درگیری‌های القصیر فردی به نام بلال ادریس، فرمانده گردان الفاروق که به «بن‌لادن دوم» شهرت داشت به همراه صد نفر از همراهانش کشته شده‌اند. در یک خبر دیگر دیروز اعلام شد انفجاری در حومه دمشق رخ داد که در اثر آن شش نفر کشته و 15 نفر زخمی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها