15 بنای تاریخی آماده واگذاری به بخش خصوصی است

مدیرعامل صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی - فرهنگی گفت: حداقل 15 بنای تاریخی در سراسر کشور آماده واگذاری قانونی به بخش خصوصی است.
کد خبر: ۵۶۶۴۷۶
15 بنای تاریخی آماده واگذاری به بخش خصوصی است

به گزارش سازمان میراث فرهنگی، احسان ایروانی در آئین افتتاح کاروانسرای شاه عباسی کرج افزود: مبحث احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی عمری کمتر از یک دهه در کشور دارد.

وی تصریح کرد: بازگرداندن کالبدها و بناهای تاریخی به زندگی امروز به حفظ هویت فرهنگی مذهبی – تاریخی و انتقال آنها به نسل آینده کمک شایانی می‌کند.

ایروانی افزود: میلیونها بنای تاریخی قابل احیاء با کاربریهای مختلف در سطح کشور و در روستاها و شهرها وجود دارد که فارغ از اینکه این بناها سرمایه معنوی و تاریخی ما هستند به لحاظ حجم مصالح، زمان و نیروی انسانی که در وجود این آثار نهفته است صدها میلیارد تومان سرمایه ارزشمند را در خود جای داده‌اند.

مدیرعامل صندوق حفظ و احیا افزود: از آنجا که نفی این سرمایه به نفی منابع ملی ما منجر می‌شود تخریب و عدم رسیدگی به آنها عین ظلم به نسل حاضر و تضییع منافع ملی خواهد بود.

وی یادآور شد: در طول سالهای اخیر شاهد تغییر عمده تفکر درخصوص این ارزشهای تاریخی بوده ایم. به طور مثال در شهر یزد حداقل 60 بنای تاریخی مرمت و توسط بخش غیر دولتی احیاء شده و در جهت کاربریهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

ایروانی تصریح کرد: صندوق حفظ و احیاء در طول سالهای اخیر به حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و غیردولتی در رابطه با مرمت و احیاء آثارپرداخته است و با تصویب اسناد و آئین نامه‌های زیر بنایی در این رابطه به هموار کردن مسیر احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی پرداخته است.

او خاطر نشان کرد: افتتاح مجموعه فرهنگی رفاهی شاه عباسی کرج برگ زرین دیگری به مجموعه دستاوردهای احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی افزود تا حجم سرمایه‌گذاری مستقیم هدایت و حمایت شده بخش غیردولتی توسط این موسسه در سنوات اخیر به اعتباری بالغ 21 میلیارد تومان برسد.

ایروانی یادآور شد: سال قبل مجموعه فاخر و شایسته کاروانسرای سعدالسلطنه در شهر قزوین افتتاح شدو هم اکنون حداقل در ده شهر تاریخی کشور مجموعه‌های تاریخی در حال مرمت و احیاء یا بهره برداری تحت نظر مستقیم این موسسه هستند.

مدیرعامل صندوق احیا تصریح کرد: تا پایان مردادماه سال جاری مجموعه باغ صدری تفت در شهر یزد با حجم سرمایه‌گذاری 12 میلیارد ریال افتتاح خواهد شد.

وی اظهار داشت: احیا و مرمت کاروانسرای شاه عباسی تاثیر شگرفی در ساماندهی پهنه شهری کرج داشته و بر اساس گفته شهروندان کرجی با تغییر کاربری و احیا این کاروانسرا، شرایط اجتماعی و فرهنگی منطقه نسبت به گذشته تغییرات بسیاری داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها