وزیر ارشاد مطرح کرد:

آمادگی ایران برای ثبت آثار فرهنگی و تاریخی آفریقا در یونسکو

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی ایران را برای همکاری با کشورهای آفریقایی در جهت ثبت آثار فرهنگی و تاریخی این قاره که اثر هنرمندان و معماران ایرانی در آنجا به یادگار مانده است، در یونسکو اعلام کرد.
کد خبر: ۵۶۵۹۰۵
آمادگی ایران برای ثبت آثار فرهنگی و تاریخی آفریقا در یونسکو

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  سید محمد حسینی شامگاه شنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی آفریقا با اشاره به سابقه چند ساله حضورش به عنوان رایزن فرهنگی در کنیا و همچنین سفرهای متعددی که به کشورهای واقع در شرق، شمال و جنوب قاره آفریقا داشته است گفت: خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی و با تاکیدی که امام راحل در توسعه روابط با کشورهای مستضعف و مقاوم داشتند روابط ایران با کشورهای آفریقایی توسعه پیدا کرد و متقابلا هم مردم آفریقا به ایران و انقلاب اسلامی اظهار علاقه نشان داده‌اند.

وی آمادگی کشورمان را برای توسعه روابط فرهنگی با کشورهای آفریقایی اعلام کرد و گفت: ارزش هایی که در فرهنگ اسلامی و یا سینمای ما حاکم است با ارزش های غربی و هالیوود متفاوت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین آمادگی ایران را برای همکاری با کشورهای آفریقایی در جهت ثبت آثار فرهنگی و تاریخی این قاره که اثر هنرمندان و معماران ایرانی در آنجا به یادگار مانده است، در یونسکو اعلام کرد.

حسینی همچنین به پیشینه روابط فرهنگی ایران با کشورهای آفریقایی اشاره کرد و یادآور شد: در شمار مهمترین آثار و مستنداتی که هنوز هست می توان به لوحی از داریوش اشاره کرد که از حفر کانال سوئز به جای مانده است و یا در نزدیکی قاهره یک بنای قدیمی مربوط به پیش از اسلام وجود دارد که در واقع یک آتشکده ایرانی بنام (بیت النار) بوده است. در قاهره و اسکندریه بخصوص در مساجد آنها اثرمعماران ایرانی کاملا محسوس است و کاخ های برخی از خلفا به دست ایرانی‌ها ساخته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به توجه بعضی از مردمان کشورهای آفریقایی به مراسم نوروز اشاره کرد و گفت: هنوز هم در این ایام آداب هدیه دادن و هدیه گرفتن در بخش هایی از آفریقا وجود دارد و یا واژه هایی مثل قیروان که امروز در زبان فارسی رایج شده است از واژه کاروان گرفته شده است.

حسینی خاطرنشان کرد که حضور ایرانی‌ها در شرق آفریقا بویژه زنگبار بیشتر محسوس است از این رو نسخه های خطی فارسی در کتابخانه های اسکندریه و قاهره نشانگر حضور فعال ایرانی‌ها در آنجاها بوده است.

به گفته وی زبان فارسی سالها در مصر تدریس می شده است ولی متاسفانه الان حتی کمتر از زبان های عربی به آن اهمیت داده می شود.

حسینی با اشاره به شباهت معماری یکی از مساجد تاریخی زنگبار با مساجد قدیمی ایران گفت: این مسجد به دستور یکی از سلاطین شیرازی تبار به نام شیخ ابوموسی بنا شد. در 700 کیلومتری مومباسا هم شهر کوچکی به نام شیراز است که آثار زیادی از معماری ایرانی را در خود جای داده است البته غیر از شیرازی ها، بلوچی‌ها هم در آفریقا و بخصوص در اوگانا حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به حضور طولانی مدت غربی‌ها در کشورهای غربی در قاره آفریقا اشاره کرد و افزود: سایه سنگین استعمار بر قاره آفریقا سالها وجود داشته و بخش مهمی از مشکلاتی مثل فقر و تنگدستی مردم این قاره، ارمغان سلطه غرب بوده است.

وی در ادامه به مقایسه نتایج حضور غربی‌ها و همچنین ایران در قاره آفریقا پرداخت و خاطرنشان کرد: آنها (غربی ها) زبان خودشان را بر این قاره حاکم کردند اما اگر جمهوری اسلامی در کشوری حضور پیدا می کند، بدنبال منافع خودش نیست بلکه به فکر کمک به مردم است.

حسینی گفت: با تلاش رهبران ضد استعماری و مردم کشورهای آفریقایی، خوشبختانه استقلال در این قاره حاصل شد و امروزه هم اگر مشکلاتی است به خاطر سلطه ای است که سالها وجود داشته است. غربی‌ها هنوز هم سعی دارند سیطره اشان بر قاره آفریقا استمرار پیدا کند البته نه به شکل آشکار بلکه به شیوه های پنهان.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از رئیس جمهور اوگاندا نقل شده که گفته است کشورهای صنعتی به دروغ می گویند به آفریقا کمک می کنند بلکه این آفریقاست که به کشورهای صنعتی کمک می کند. البته بر اساس آموزه های دینی ما خود مردم هم باید روحیه این را داشته باشند که تحت سلطه قرار نگیرند و لذا اهمیت کار فرهنگی را همواره باید گوشزد کرد.

حسینی با استناد به آماری گفت: اگر تنها یک صدم بودجه تسلیحات نظامی در سطح جهان به آفریقا اختصاص پیدا کند همه مشکلات مربوط به آب و برق و بهداشت این قاره پهناور حل می شود پس راه حل وجود دارد ولی آنها بدنبال منافع خودشان هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: غربی‌ها خواهان این هستند که اختلاف و درگیری ایجاد شوددر همین قضیه سوریه می بینید که خود غربی‌ها دارند در پشت قضایا دارند حمایت می کنند و این جنگ خانگی را در این کشور ایجاد کرده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: فرهنگی که غربی‌ها در آفریقا ایجاد کرده اند با فرهنگ آفریقایی‌ها همخوانی ندارد.

به گفته حسینی چیزی که آنها توصیه می کنند به آزادی جنسی و یا ترویج همجنس بازی، قطعا مردم این قاره مخالف این هستند لذا نباید این طور باشد که به بهانه اینکه بعضی از آداب و سنت‌ها خرافی است و امروزه جوابگو نیست، ما از چاله بیرون بیاییم و به چاه بیفتیم.

وزیرارشاد تاکید کرد: ما بر این باوریم که هم باید فرصت‌ها و هم تهدیدهای موجود در قاره آفریقا لحاظ شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما آمادگی داریم که اماکن و آثار تاریخی که در آفریقا وجود دارد و اثر دست معماران ایرانی در آن دیده می شود با همکاری خود کشورهای آفریقایی، در یونسکو ثبت شود.

حسینی در خاتمه با اشاره به همکاری خوب دولتمردان آفریقایی با ایران،ابراز امیدواری کرد که با توسعه روابط کشورهای آفریقایی با جمهوری اسلامی ایران روز به روز شرایط بهتری برای این قاره فراهم شود.

مراسم بزرگداشت روز جهانی آفریقا شامگاه شنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سفرای کشورهای آفریقایی و نمایندگان فرهنگی آنها در ایران،جمعی از اساتید و دانشجویان آفریقایی،نمانیدگان انجمن های دوستی ایران و آفریقا به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد.

newsQrCode
برچسب ها: یونسکو آفریقا
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها