از بنز و پورشه بگیرید به تولیدکننده بدهید

این روزها یکی از مهم‌ترین مباحث اقتصادی کشور، بحث چگونگی اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌هاست تا جایی که ظاهرا مجلس و دولت (حداقل در کمیسیون تلفیق) به توافق رسیده‌اند تا در این مرحله، قیمت بنزین و دیگر حامل‌های سوختی انرژی را بالا ببرند.
کد خبر: ۵۶۰۲۹۲
از بنز و پورشه بگیرید به تولیدکننده بدهید

در عین حال، واقعیت این است که هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی، برای بخش تولید مضر است و در هر صورت و حتی با پرداخت سهم بخش تولید از درآمد امسال هدفمندی یارانه‌ها باز هم رشد قیمت انرژی فشار مضاعفی را به بخش تولید وارد می‌کند. بخش تولیدی که اکنون، ضرورت توجه به آن از حوزه اقتصادی بالاتر رفته و به مسائل امنیت ملی رسیده است.

دلیل این موضوع هم کاملا روشن است؛ چون در شرایط تحریم، کالاهای تولید داخلی باید جایگزین کالاهای وارداتی شوند. حال پرسش این است که چه راهی وجود دارد که قیمت‌ حامل‌‌های انرژی مصرفی در بخش تولید(شامل گازوئیل، نفت کوره و گاز طبیعی) را افزایش نداد یا مقدار افزایش آن خیلی کمتر از قیمت‌های در نظر گرفته شده باشد؟ برای پاسخ به این پرسش باید ابتدا این نکته را در نظر داشت که به خاطر کسری بودجه ناشی از بی‌انضباطی مالی شدید دولت، افزایش نرخ حامل‌های انرژی اجتناب‌ناپذیر است.

بنا بر این پیشنهاد به عنوان یک گزینه همراه با دیگر گزینه های قابل طرح شاید این باشد که دولت می‌تواند با اعمال تغییرهایی در نرم‌افزار کارت هوشمند سوخت تدبیری بیندیشد که قیمت بنزین برای خودروهای گران و دارای قیمت بالای 60 میلیون تومان واقعی شود و حتی دولت از فروش سوخت به این خودرو‌ها کسب درآمد کند.

در این چارچوب چه اشکالی دارد دولت به خودروهای لوکس و گرانی نظیر پورشه، هیوندای، بنز، کیا و... بنزین لیتری 4000 تومان بفروشد و درآمد حاصل را صرف پرداخت بخشی از یارانه لازم برای ثابت ماندن قیمت سوخت تحویلی به صنایع تولیدی کند؟

این راه‌حل از آن جهت درکنار دیگر گزینه های بوجه ای قابل‌اجرا به نظر می‌رسد که اولا تعداد خودروهای لوکس و گرانقیمت، در ترکیب کل خودروهای موجود در کشور درصد زیادی نیست.

ثانیا این خودروها، بیشتر در تهران و برخی شهرهای بزرگ تردد می‌کنند و افزایش قیمت بنزین آنها فشاری بر دیگر قیمت‌ها وارد نخواهد کرد.

همچنین تغییر نگرش و برخوردی متفاوت با خودروهای گرانقیمت به این‌ معنی که قیمت بنزین آنها نباید با یک خودروی ارزان و معمولی یکسان باشد، ضمن ایجاد احساس تقویت عدالت اجتماعی، کمک محسوسی هم به افزایش کمتر قیمت سوخت لازم برای بخش تولید کرده و این بخش را تقویت خواهد کرد.

مجید عباسقلی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها