6 سال انتظار برای بازگشایی غنی‌ترین موزه اسلامی

شش سال پیش بود که غنی‌ترین مجموعه موزه‌ای دوران اسلامی با هدف بهسازی و به‌روزرسانی و استقلال از موزه ملی ایران تعطیل شد. در این سال‌ها تاریخ‌های متعددی برای افتتاح آن اعلام شد که هیچ‌کدام عملی نشد. چندی پیش هم از اواخر اردیبهشت 92 (همزمان با هفته میراث) به عنوان زمان افتتاح این مجموعه مهم یاد شد که براساس صحبت‌های مدیر کل موزه‌های کشور به نظر می‌رسد این وعده هم عملی نخواهد شد.
کد خبر: ۵۵۹۲۹۸
6 سال انتظار برای بازگشایی غنی‌ترین موزه اسلامی

به گزارش جام‌جم، موزه دوران اسلامی تنها موزه در ایران و جهان است که به صورت تخصصی به حوزه فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی ایران از بدو ورود دین مبین اسلام به این سرزمین تا عصر حاضر می‌پردازد.

یحیی رحمتی، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی ـ فرهنگی درباره به تعویق افتادن زمان افتتاح این موزه به جام‌جم گفت: از اعتباراتی که برای اتمام کار موزه اسلامی پیش‌بینی شده بود فقط 35 تا 40 درصد اعتبارات تخصیص یافته است و به همین دلیل افتتاح این موزه در هفته میراث فرهنگی انجام نخواهد شد.

وی با اشاره به این ‌که بخش کوچکی از کار باقی مانده است، گفت: موزه اسلامی، از طراحی گرفته تا چیدمان و دکور داخلی کاملا به‌روز و تبدیل به یک مکان متفاوت شده است.

رحمتی گفت: البته در مدت باقیمانده تا هفته میراث فرهنگی که وعده افتتاح آن را داده بودیم باز هم در حال رایزنی هستیم تا اعتبارات لازم را دریافت کنیم، اما در صورت میسر نشدن این امر سعی می‌کنیم آن را طی دو ماه آینده برای افتتاح آماده کنیم.

وی با اشاره به این‌ که شعار و رویکرد موزه‌های جهان از شی‌ءمحوری خارج شده و در آنها با رویکرد موزه و آموزش بحث دنبال می‌‌شود، خاطرنشان کرد: موزه اسلامی از نظر مرجع و اشیایی که در آن نگهداری می‌شود از بزرگ‌ترین موزه‌‌های دوران اسلامی در دنیاست، گرچه قطر یا امارات ساختمان شیکی را به موزه‌های اسلامی اختصاص داده‌اند، ولی هیچ‌کدام از نظر داشته‌ها و اشیای دوره‌های مختلف اسلامی به پای موزه دوره اسلامی ایران نمی‌رسد و می‌توان گفت این موزه غنی‌ترین موزه دوران اسلامی در دنیاست.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد شی‌ء در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود، گفت: اشیایی که در این موزه برای نمایش پیش‌بینی شده است بیش از 2000 شی‌ء نفیس و منحصربه‌فرد است که البته اینها همیشه یکجا نخواهد بود، چرا که در بحث به‌روزرسانی موزه امکان برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و دوره‌ای دیده شده است تا همچون موزه‌های بزرگ جهان از جمله لوور با دادن فراخوان جهانی نمایشگاهی از آثار دوره‌ای در مدتی که تعیین می‌شود برگزار شود تا همه پژوهشگران از کشورهای مختلف برای بازدید از این موزه گردهم آیند. وی افزود: گرچه اتمام عملیات بهسازی این موزه زمان‌بر بوده است، ولی کار زیبایی شده و این موزه مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

جبران 4 نسل عقب‌ماندگی موزه‌داری

محمدرضا کارگر، رئیس کل سابق موزه ملی ایران هم درباره اهمیت به‌روزرسانی موزه دوران اسلامی به جام‌جم گفت: برای ایجاد فصلی جدید در عرصه موزه‌داری و ارائه الگویی نو که بتواند جانشین موزه ایران باستان باشد موزه دوران اسلامی فرصت بسیار مغتنمی است تا مسئولان، موزه‌شناسان، معماران و کارشناسان با توجه به تجارب جهانی و داخلی طرحی نو دراندازند و توان دانش معماری و موزه‌داری کشور را در موزه ملی خود به نمایش گذارند.

وی افزود: انتظار می‌رود که با عملیات بهسازی اصولی چهار نسل عقب‌افتادگی موزه‌داری کشورمان جبران شود و از شیء محوری صرف و حتی از مخاطب‌محوری نیز عبور کنیم و به جامعه‌محوری برسیم، تمامی تجارب و تکنولوژی مرتبط را به کار ببندیم و آغازی باشیم برای ایجاد یک نهضت و انقلاب در عرصه موزه‌داران کشور.

وی با اشاره به این‌ که موزه‌داری نوین وظیفه دارد در جهانی که دائم تغییر می‌کند و متحول می‌شود نیروی درک همیشه جدیدی را در جهت اتصال بین گذشته و آینده پیدا کند، گفت: لازمه دستیابی به این چشم‌انداز و اهداف، به‌کارگیری تجارب همه‌جانبه موزه‌داری در داخل و خارج از کشور و همین‌طور استفاده از تخصص‌های مختلف و تکنولوژی‌های مرتبط است و امیدواریم افتتاح موزه‌ اسلامی برای تاریخ موزه‌داری ایران به عنوان یک افتخار ثبت شود و نماینده‌ای شایسته از هوش و توان موزه‌داران، معماران و دیگر متخصصان ایرانی باشد.

سیما رادمنش‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها