کودک را از تاریکی نترسانید

از زمانی که کودکان قوه تخیل خود را به کار می‌اندازند، ترس هم در وجودشان شکل می‌گیرد و می‌توان گفت که از سنین حدود دو ، سه سالگی ترسیدن آنها آغاز می‌شود. بچه‌ها به کمک همین قوه تخیل، هر صدا یا تصویر نامفهومی را که در محیط اطراف‌شان می‌بینند و می‌شنوند در ذهن‌شان به چیزی ترسناک تبدیل می‌کنند.
کد خبر: ۵۵۹۱۵۹

البته میزان اطلاعات و آگاهی کودک نسبت به محیط اطرافش هم در ایجاد ترس یا پرورش آن موثر است. بنابراین طبیعی است که اگر کودک را در محیطی تاریک قرار دهیم، ترس او هم بیشتر شود. با توجه به این‌که کودکان قوه تخیل فعالی دارند، به آسانی می‌توانند سایه‌های روی دیوار، صدای پرنده‌ها یا حتی وجود حشرات و صدای قژ قژ تخت خود را بویژه در تاریکی، به موجودی ترسناک ربط دهند.

پدر و مادرها باید دقت داشته باشند که فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی ترسناک و داستان‌های وحشتناک باعث ایجاد ترس غیرمنطقی در کودک می‌شود و می‌تواند ذهن او را آشفته کند. بنابراین والدین باید با توجه به سن فرزندشان، فقط اجازه دهند او کارتون‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی خاصی را ببیند که مناسب سن و سالش است. نکته دیگری که والدین باید به آن توجه کنند این است که هرگز کودک خود را برای تنبیه‌کردن در جای تاریک و بسته تنها نگذارند.

بعضی از والدین برای تربیت‌کردن فرزندشان از روش عجیبی استفاده می‌کنند و او را از موجودات خیالی و ترسناکی مانند شبح، غول، لولو و... می‌ترسانند. شاید آنها ندانند که چنین کاری چقدر می‌تواند روح کودک را آزار دهد و او را دچار مشکلات جدی کند، بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند هیچ وقت بچه‌ها را از این موجودات نترسانید. برای از بین‌بردن ترس کودکان در برابر تاریکی، کمک گرفتن از بازی‌ها و سرگرمی‌هایی که در تاریکی می‌توان آنها را انجام داد ، مفید است. مثلا بازی نور و سایه که در تاریکی انجام می‌شود، می‌تواند به کودک کمک کند راحت‌تر در محیط‌های تاریک قرار بگیرد و نترسد. در این بازی پدر و مادر باید با انگشتان خود، شکل‌های مختلفی برای کودک‌شان بسازند و او را سرگرم کنند. یکی دیگر از بازی‌ها جابه‌جایی وسایل اتاق در تاریکی است و وقتی چراغ دوباره روشن می‌شود، کودک باید حدس بزند جای کدام‌یک از وسایل تغییر کرده. این بازی‌ها ترس کودک را تا حد زیادی از بین می‌برد و کمک می‌کند او متوجه شود که در تاریکی و روشنایی اتاقش به یک شکل است و تنها نور است که هنگام تاریکی دیگر وجود ندارد. بنابراین متوجه خواهد شد تاریکی ترس ندارد و فقط او نمی‌تواند همه چیز را به درستی ببیند.

جام جم / چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها