حمیدرضا آصفی در جلسات هفتگی خود با خبرنگاران مثل همیشه تلاش کرد در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران فارغ از بگومگوهای سیاسی داخلی باشد.
کد خبر: ۵۵۸۸۴

اما او دیروز در برابر سوالی درخصوص نهمین انتخابات ریاست جمهوری کشورمان اگرچه در آغاز پاسخی آمیخته با مزاح و امتناع داد ، مبنی بر این که «ما را وارد مسائل سیاسی داخلی نکنید» ، با این حال با لحنی قاطع از پاسخ دادن خودداری نکرد. سوال این بود: گفته می شود مقامات خارجی ای که به ایران می آیند ، درخصوص انتخابات ریاست جمهوری ایران اظهارنظر می کنند و هر کدام از یک نامزد حمایت می کنند ، آیا این خبر صحت دارد؛ آصفی پاسخ داد: این خبر صحت ندارد. نه در خارج کسی می تواند این کار را انجام دهد و نه در داخل کسی به خارجی اجازه می دهد که بگوید این نامزد مطلوب ماست. عصر قاجار خیلی وقت است که تمام شده. این مردم ایران هستند که خودشان آزادانه در این مورد تصمیم می گیرند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره کنفرانس کشورهای همسایه عراق در اردن گفت : ما قطعا در این کنفرانس در سطح وزیر خارجه شرکت نخواهیم کرد. کنفرانس امان را سوریه به عنوان یکی از همسایگان عراق از همان آغاز تحریم کرده بود. ناظران به دلیل هذیان گویی شاه جوان اردن علیه ایران از هفته ها پیش این گمانه را مطرح کرده بودند که ایران همچون سوریه این کنفرانس را تحریم خواهد کرد ، اما مقامات کشورمان به موازات طرح این گمانه با احتیاط اظهارنظر می کردند تا این که آصفی دیروز گفت : این بار می گویم که خرازی قطعا در کنفرانس امان شرکت نخواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای مقامات اردنی گفت : کسانی در امور عراق دخالت می کنند که در کشورشان با بعثی ها جلسه می گذارند و با آنها گفتگو می کنند. بخشی از هذیان گویی شاه جوان اردن آن بود که ایران یک میلیون نفر را به عراق فرستاده تا انتخابات در این کشور را تحت تاثیر قرار دهد و جالب آن که بنا بر محاسبه یکی از مقامات مسوول ایران باید به طول 200 کیلومتر اتوبوس برای اعزام این تعداد به عراق تدارک می دید! در عین حال در محافل بین المللی این زمزمه مطرح است که ممکن است در کنفرانس امان برای تعویق انتخابات عراق تصمیم گیری شود ، اردن سرسخت ترین مخالف برگزاری انتخابات در عراق است . در همین حال یک خبرنگار عرب از شبکه الجزیره ، آصفی را در برابر سوالی قرار داد که انگیزه های اصلی مخالفان انتخابات در عراق را برملا کرد. سوال این بود: به نظر می رسد ایران و امریکا درخصوص برگزاری انتخابات بموقع در عراق توافق دارند ، آیا علت به توافقات پشت پرده برمی گردد و این که ایران چه انتظاری از انتخابات عراق دارد؛ آصفی پاسخ داد: فقط ایران و امریکا معتقد به برگزاری انتخابات بموقع در عراق نیستند، بسیاری از اروپایی ها و سازمان ملل هم این اعتقاد را دارند و همچنین اکثریت مردم عراق نیز بر برگزاری انتخابات اصرار دارند. برخی تلاش می کنند نشان دهند که اتفاقاتی در پشت پرده رخ می دهد که این گونه نیست . آصفی همچنین خبر داد که پنجمین دور مذاکرات ایران با اروپا تحت عنوان TCA (تجارت و همکاری) پس از یک وقفه 2.5 ساله 12 و 13 ژانویه از سرگرفته می شود. مذاکرات TCA درحالی آغاز خواهد شد که از دهم ژانویه به بعد همچنین مذاکرات کمیته های سه گانه کاری اقتصادی ، سیاسی امنیتی و هسته ای بین ایران و اروپا به طور جداگانه و در قالب توافقنامه پاریس به جریان خواهد افتاد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها