مهدی خردمند در کارگاه آموزشی «شناخت رشد روانی، جسمی و بازی کودک» که در فرهنگسرای خانواده شهر قدس برگزار شد، گفت: بازی نقش بسیار مهمی در رشد جسمی و روانی کودکان دارد و آنها هنگام بازی، همزمان از نیروی فکری و بدنی بهره میبرند و احساس آزادی و لذت میکنند.
بازیهایی که با ترانه همراه است، امکان تعامل بیشتر با محیط و دیگران را برای کودکان به وجود میآورد و گنجینه واژگان آنان را افزایش میدهد و در بیان مفاهیم واژهها به کودکان کمک میکند. بازیها شامل، فردی و گروهی است و در بازیهای فردی نیاز کودک به خیالپردازی ارضا میشود و افزون بر تقویت حواس و مهارتها، گاه کودک به تقلید از دیگران میپردازد و قوه تخیل او گسترش مییابد.
بازیهای گروهی دارای قوانین ویژهای هستند و لذت بردن از اینگونه بازیها بستگی به رعایت همین قوانین دارد که روحیه جمعی کودک را تقویت میکند، و مهارتهای لازم در برخوردهای اجتماعی را به او میآموزد. گرایش به این بازیها از سه سالگی شروع میشود.
بازی بخشی از زندگی انسانهاست و اوقات فراغت آنان را پر میکند و به زندگی همه شادی میبخشد. خردمند ارزشهای بازی کودکان را به سه بخش جسمانی، عقلانی و اجتماعی تقسیم و اظهار کرد: در بخش جسمانی، کودک پیوسته در حال فعالیتهای بدنی است که بیشتر به شکل ناهمگون و بدون برنامه ولی آزادانه انجام میشود. حرکات بازیها زمینه رشد جسمانی کودک را در ابعاد مختلف از جمله نرمش عضلات، تقویت حواس پنجگانه، بالا بردن قدرت بدنی و تقویت عضلات، تقویت سرعت عمل و تحرک بیشتر، پرورش سلسله اعصاب و سرعت گردش خون فراهم میسازد. در بازیهایی با ارزشهای عقلانی بخش عمده آشنایی کودکان با جهان خارج از طریق این بازی انجام میشود و کودک با بازی به عمل و تجربه میپردازد.
خردمند ارزشهای اجتماعی بازی کودکان را در ایجاد تقویت حس همکاری و مشارکت و احترام به دیگران، شناسایی نقاط قوت و ضعف خود، یادگیری قدرت سازماندهی و مدیریت و سلسله مراتب برشمرد و افزود: کودک به محض برخورد با کودکی دیگر، اغلب رابطه انسانی و دوستانه با او برقرار میکند.
>> ایرنا