معاون مرکز زنان ریاست جمهوری :

راه‌اندازی 45کلینیک‌ سلامت ویژه زوجین شاغل

نگذارید سن ازدواج بالاتر برود

روز گذشته سازمان ثبت احوال آماری را منتشر کرد که نشان می‌دهد با بالا رفتن سن ازدواج جوانان، آمار طلاق به ازای هر صد ازدواج در آقایان از 5.6 به 32 درصد و در خانم‌ها از 6 به 22.5 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۵۵۶۵۹۲
نگذارید سن ازدواج بالاتر برود

بر اساس همین آمار، زوج‌هایی که در بیست تا بیست و چهار سالگی پیوند زناشویی بسته‌اند، ازدواج موفق‌تری دارند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، اگر دختران و پسران به ترتیب از سن سی و سی و پنج سالگی عبور کنند، دیگر بسختی ازدواج کرده، یا حداقل برای ازدواج با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

بر اساس آماری که سازمان ثبت احوال منتشر کرد، آمار طلاق در مردان جوان بیست تا بیست و چهار ساله 5.6 درصد، بیست و پنج تا بیست و نه ساله 12.4 درصد و سی تا سی و چهار ساله 32 درصد به ثبت رسیده است.

علاوه بر این موارد این آمار برای دختران جوانی که 15 تا 19 سال دارند شش درصد، بیست تا بیست و چهار ساله‌ها 10.9 درصد و بیست و پنج تا بیست و نه ساله‌ها 22.5 درصد است.

علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال درباره این آمار به جام‌جم می‌گوید: براساس بررسی کارشناسان ما بیشترین ازدواج‌ها یعنی در واقع حدود 85 درصد ازدواج‌ها برای آقایان در بیست تا سی وچهار سالگی و برای خانم‌ها پانزده تا بیست و نه سالگی ثبت شده، به همین علت در آمارهای مربوط به طلاق این گروه‌های سنی مورد مطالعه قرار گرفته‌ است.

البته در این تحقیق دو شاخص دیگر یعنی درصد طلاق در سال اول و پنج سال نخست زندگی مشترک نیز بررسی شده است.

محزون ادامه می‌دهد: برای نمونه در استان تهران درصد طلاق در سال اول زندگی آقایان از 4.1 به 12.7 درصد و خانم‌ها از 4.5 به 10.5 درصد افزایش یافته است، درباره درصد طلاق در پنج سال نخست زندگی آقایان نیز باید بگویم این شاخص از 45 به 57 درصد و در خانم‌ها از 40.7 به 61.6 درصد افزایش پیدا کرده است.

سبک زندگی تغییر کرده است

با این‌که بسیاری از کارشناسان معتقدند یکی از دلایلی که سبب شده جوانان دیرتر به فکر ازدواج بیفتند، مشکلات اقتصادی مانند نبود شغل و درآمد کافی است، اما نماینده مجلس نهم تغییر سبک زندگی را دلیل بالا رفتن سن ازدواج می‌داند.

امیر قاضی‌زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم درباره نتایج بررسی سازمان ثبت احوال به جام‌جم می‌گوید: خیلی‌ها تصور می‌کنند جوانان ما به سبب مشکلات اقتصادی دیر ازدواج کرده یا اصلا به ازدواج تن نمی‌دهند اما به نظر من این‌طور نیست. مشکل ما اکنون تغییر سبک زندگی است.

به گفته نماینده مجلس نهم، آمارها از این حکایت دارد که هرچه سن زوج‌ها هنگام ازدواج پایین‌تر باشد و تحصیلات پایین‌تری داشته باشند، کار آنها کمتر به طلاق کشیده می‌شود.

با این حال قاضی‌زاده به این دلایل اکتفا نکرده و ادامه می‌دهد: علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که آمار طلاق زوج‌ها در روستاها و شهرهای کوچک هم پایین‌تر است یعنی هرچه از شهر و کلانشهرها فاصله بگیریم از آمار طلاق کاسته می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است شهرنشینی سبب شده توقع زوج‌های جوان از یکدیگر بالا رفته و به اختلافات آنها دامن بزند و در نتیجه آمار طلاق را بالا ببرد.

اولویت‌ها تغییر کرده است

به نظر می‌رسد تغییر اولویت‌ها در بین جوانان یکی دیگر از دلایلی است که باعث بالا رفتن سن ازدواج شده است.

علی‌اصغر کیهان‌نیا، مشاور خانواده در این باره به جام‌جم می‌گوید: در گذشته ازدواج اولویت اول خیلی از دختران و پسران جوان بود، اما الان اولویت‌هایی مانند تحصیل و کار جای ازدواج را گرفته است. طبیعی است که با چنین هدف‌هایی جوانان زمان بیشتری برای تحصیل و اشتغال بگذارند و سن ازدواج بالا برود.

به گفته کیهان‌نیا، شغل و رفاه اجتماعی دو معیاری است که سبب می‌شود جوانان زودتر ازدواج کنند و زندگی آنها پس از مدتی کوتاه از هم پاشیده نشود.چنانچه جوانان قبل از این‌که از لحاظ مالی و روانی مستقل شوند، ازدواج کنند بیشتر در خطر طلاق قرار‌دارند، به این علت خانواده‌ها باید همه تلاش خود را برای ارتقای سلامت روانی فرزندان خود به کار گیرند.

هرچند که کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند بهترین سن برای ازدواج دختران سنین 23.5 تا بیست و پنج سالگی و برای پسران بیست و هفت تا سی سالگی است، اما نباید فراموش کرد که هر شخص به علت نحوه تربیت و تجربیات ممکن است خیلی زودتر یا دیرتر به استقلال مالی و فکری برسد و برای ازدواج آماده شود.

کیهان‌نیا ادامه می‌دهد: تجربه نشان داده که اگر ازدواج‌ها بهنگام و با تحقیق انجام شود، کمتر به طلاق ختم خواهد شد. ازدواج‌هایی که به علت عجله، گوش دادن به توصیه دیگران یا رفع نیاز جنسی انجام شده بیشتر با شکست روبه‌رو می‌شود.

چنانچه مسئولان برنامه‌های منظم و کارشناسی شده‌ای برای آموزش جوانان قبل از ازدواج تدارک ببینند، می‌توان آمار طلاق را کاهش داد و جوانان را بیشتر به ازدواج تشویق کرد.

از مرز 35 سالگی عبور نکنید

ازدواج در سنین بالا برای جوانان مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت؛ از مشکلاتی مانند فرزندآوری بگیرید تا بی‌حوصلگی زوج‌ها در قبال یکدیگر.

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران در این ‌باره به جام‌جم می‌گوید: ازدواج اگر خیلی دیر اتفاق بیفتد، دیگر لطفی ندارد؛ چراکه دختران بعد از سی سالگی و پسران حول و حوش سی و پنج سالگی دیگر تمایل خود را برای ازدواج از دست می‌دهند و نسبت به آن فراری می‌شوند.واقعیت اینجاست مردانی که در سنین بالا تصمیم به ازدواج می‌گیرند، به دنبال همسر نیستند، آنها فقط شخصی را می‌خواهند که در انجام کارهای روزانه به آنها کمک کند، در مقابل هم خانم‌هایی که دیر ازدواج می‌کنند، بیشتر برای پر کردن تنهایی خود تصمیم به ازدواج می‌گیرند.

اقلیما اضافه می‌کند: وقتی زوج‌ها دیر ازدواج می‌کنند، طبیعی است که دیر هم صاحب فرزند شده و دیگر حال و حوصله‌ای برای نگهداری از کودک خود ندارند بنابراین نتیجه ازدواج در سنین بالا روی تربیت کودکانی که قرار است در آینده کشور را بسازند هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.این در حالی است ازدواج در سنین بسیار پایین هم ممکن است به احتمال زیاد با شکست روبه‌رو شود؛ چراکه در سنین پایین جوانان درک درستی از ازدواج ندارند و تجربه شکست در سن پایین، آنها را نسبت به ادامه زندگی و تشکیل خانواده بدبین می‌کند.

مهدی آیینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۷
محسن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
با این وضعیت سخت معیشتی و بیكاری و گرانی دیگه فكر نمی كنم جوانی بتونه ازدواج كنه
حمید
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
هم اكنون مردم علاقه دارند و ازدواج میكنند ولی به دلایل معیشتی خانواده و سطع توقعات جدا میشوند وای به حال روزی كه به نان شب خودشان هم محتاج شوند ...
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
با توجه به متن خبر به نظر می رسد جمله پایین عنوان خبر به شكل زیر صحیح باشد ((...آمار طلاق به ازای هر صد ازدواج در آقایان بین 5.6تا 32درصد ودر خانمها بین 6تا 22.5درصد می باشد.
سونیا(بانه
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
سلام .دلیل اصلی بیكاری نبود اشتغال وتوقعات بیش ازحد جوانان وچشمو هم چشمی زوج های جوان نسبت به زندگی هم باعث بوجود اومدن چنین امری شده .فقط یك ذره توقعاتتون رو كم كنید قطعا زندگی تواٌم باخوشبختی رو خواهید داشت.........
ارزو
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
تورا بخدا با این گرانیها و زندگیهای یكنواخت در ایران كه هیچگونه دلخوشی و سرگرمی وجودندارد بگذارید این جوانان نفس بكشن ما اجاره ماهی 600 تومن و این گرونی و حقوق ماهی 500 تومن خوبه روتون میشه بگید جوانان ازدواج كنند
كردستان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
یه وام یك میلیونی به ادم میدن باید دوتا ضامن رسمی و نمیدونم این چیزا داشته باشی ولی وقتی برای دختر هزار تا هزارتا سكه مهر میكنن یكی نیست بگه كی ضامن این اقا میشه كه بعدا سكه ها رو پرداخت كنه!!!!!! به نظر شما كسی ضمانت چنین چیزی رو میكنه؟؟ خب نه---پس اگه تو قانون میگفتن ضامن لازم داره دیگه كسی این مهریه های سنگین رو نمیگذاشت و جوانای عزیز راحت ازدواج میكردند...
پدرام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
من دانشجوی دكتری عمومی ام،تا درسم تموم بشه 25 ساله میشم بعد از سربازی 27 ساله و تا كار كنم و چیزی دست و پا كنم كه دو سالی هم طول میكشه،كی دیگه شور و نشاطی برام میمونه كه بخوام ازدواج كنم؟الانم بخوام ازدواج كنم با درس خوندنم كجا كار كنم كه از عهده مخارج خودم و زنم و این وضع جامعه بربیام؟.....كاش دو سال پیش بود یكم ارزونی بود...لا اقل با اون وضع میشد بگی با یه كم كار كردن میشه ازدواج كرد نه دیگه الان و این گرونی
ایرانمهر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
خانم سونیا ضمن احترام به نظرسركار ، سئوال این است كه آیا ما حق زندگی و رفاه نداریم؟ و در پاسخ باید گفت اتفاقا توقعات بیشتر موجب تلاش بیشترو تلاش بیشتر منجر به تولید كار ، علم و ...و در نهایت منجر به رفاه بیشترمی باشد. كه این موضوع با سرشت و فطرت آدمی سازگار تر است
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
اقای قاضی خودش درامد میلیونی داره نمیدونه چی به چیه ؟الان من وقت ازدواجمه 26 سال دارم برادرم 31 سال داره و فقط و فقط به خاطر وضعیت اقتصادی نمیتونیم ازدواج كنیم .تو این وضع كشور حداقل باید 25 میلیون داشته باشی تا ازدواج كنی اونم بخور نمیر.سونیا خانوم یكم بیشتر فكر كنین .یه انگشتر حلبی 500 تومن قیمتشه به بچه بدی نمیگیره حالا امدی از توقعات صحبت میكنی .
دلخسته
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
فساد اجتماعی، روابط بدون مرز و با هزینه كمتر، سست شدن بنیان خانواده، تنوع طلبی، تقلید از ابعاد زندگی اروپاییان بدون وجود جنبه های فرهنگی زندگی غربی، گرانی و تورم، كم رنگ شدن رنگ خانواده و زندگی زناشویی و ... كه بخشی از آن سیاستهای كشور است
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
من الان 22 سالم هستش.دانشجو هم هستم میخوام ازدواج كنم ولی به خدا كار نیست كه نیست خودم هم میخوام دست به كاری بزنم با این گرانی اصلا نمیشه چون اینقدر سرمایه ندارم.بعدش سربازی 1 ساله و نیم هم شده 2 سال مشكل كم داشتیم این هم اضافه شد. پس با این همه مشكلات منم باشم ،كه هستم تصمیم میگیرم درس بخونم و بعدش كاری پیدا كنم كه حدودا سنم میشه32 یا 33 البته حداقل.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
با سلام و تشكر ، بعد ازدیدن آمارهاری مشابه محرمانه توسط مسوولین امر طی سالهای اخیر امید وارم آتش این آمار در خصوص خانواده آنها صدق نكند.
صناعی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
وقتی سن كمه ازدواج كمتر از روی عقل انجام میگیره، از نظر تكامل فكری هم بهتره وقتی آدم ازدواج كنه كه احساس می كنه می تونه مشكلات رو كنترل كنه نه وقتی كه از پس مشكلات برنمی آد و راحتترین راه حل و كه طلاقه انتخاب می كنه ؟؟؟
صمد
France
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
با این گرونی كه هست كسی به سمت ازدواج نمیره هر چه قدرم سن بالا بره شوق ازدواج كم میشه ، ازدواج به خاطره ها پیوست
محمدرضا صمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
سلام ، آتیش این ماجرا ، دراین وا نفسا گریبانگیر منهم شد ، خدا بخیر بگذرونه.
پریسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
متاسفانه ازدواج درحال حاضر=طلاق
سمیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
یكی از دلایل طلاق كه الان بین زوج های جوان زیاد شده خیانت زوجین به همدیگست به نظر من باید این موضوع ریشه یابی بشه ،
gh
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
بزرگترین مشكل جوانان مشكلات اقتصادی كشور میباشد.یك جوان بعد از پایان تحصیلات و گذراندن دوران خدمت به سن 25 سالگی میرسد كه بعد از این باید برای خود شغلی پیدا كرده (اگر بتواند پیدا كند)و سپس با استفاده از این شغل و درامد آن اگر بخواهد خانه ای برای خود بخرد(درامد شغلی 420 هزار تومان در ماه)كه ارزانترین خانه در ایران كه یك خانه ی 70 متری میباشد و متوسط قیمت برای هر متر 1.5 میلیون تومان میباشد و قیمت این خانه به 70*1500000=105000000 تومان میشود و با احتساب حقوق این جوان میشود(105000000/420000=250 ماه و یا 20.83 سال )این در صورتی است كه این جوان نخورد نیاشامد مریض نشود و..... ویا این كه این جوان بخواهد اجاره نشین شود كه علاوه بر دردسرهای اجاره نشینی كه خیلی هم عذاب آور است (كه بنده از توضیح آنها میگذرم)باید ایشان حداقل 10 میلیون تومان پول پیش جور كند كه با حقوق ایشان میشود 23 ماه كار و یا وام بگیرد كه بعد از گرفتن وام حداقل 200 هزار تومان از حقوق ایشان برای وام كم میشود و ما بقی را باید پول اجاره بدهد( یعنی بدهی بالا میاره )و خیلی از مسائله دیگه كه از گفتنشان خسته شده ایم، حال با گوشه ای از مشكلات یك جوان ایشان ازدواج كند و فرزند خوب تربیت كند و تحویل جامعه بدهد كه آینده ی مملكت رو بسازد.ما و خود شما روزنامه دارای عزیز هم این مشكلات را میدانید ( نه شما جرئت این را دارید كه از مسئولین به صراحت اینرا بپرسن و نه ما جوانان...) ولی متاسفانه در مملكت ما همه چیز در دست سیاست است و مردم اصلا برایشان مهم نیست فقط دنبال این هستن كه حرف خود را به كرسی بنشانند.گفتنی ها زیاد است ولی... این جانب جوانی 26 ساله هستم (مخترع دارای رتبه ی یك كشوری در جشنواره ی جوان خوارزمی كه به واسته پارتی شغلی موقت پیدا كرده و با آن روزگار میگزرانم)و حتی جرئت این را هم پیدا نمیكنم كه به ازدواج فكر كنم مخصوصا با گرانیهای اخیر
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
باسلام به نظر من شاید مهمترین عامل ا دامه زندگی مشترك داشتن گذشت منطقی و به جا هنگام مواجه شدن با مسا ئل مختلف در زندگی است.
گودرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
با این وضعیت اقتصادی مگه كسی میتونه ازدواج كنه
پوریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
بالاخره من چجوری ازدواج كنم ،35 سال سن دارم اما نمی تونم انتخاب كنم شاید تو شهر ما روابط خیلی محدود ودست و پاگیر هست تفاهم سخت ورغبت كم.
حسام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
متاسفانه كار در بیرون منزل خانمها حتی برای خانوادههایی كه نیاز مالی به ان ندارند باعث از بین رفتن زندگیهای مشترك من هم شده
م - 110
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
با این وضعیت گرانی وبیكاری برای ازدواج دل شیر میخواهد .خدا رحم كند به این جوانهای عزیز
افق
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
خوب معلوم است آمار طلاق در این سن كمتر است چون اساسا در این سن چیزی از زندگی نمی فهمد.
ستار
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
خدا خودش جواب مسئولان را بده با این وضعی كه برای ما ساختن.
ن ا م
Germany
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
آفرین جام جم. بالاخره شروع كردی 2 تا از نظرهارو گذاشتی. ممنون از انعكاس واقعیات.
غزل
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
۰
۰
باسلام به نظر شما ازعلل دیرازدواج كردن چیست؟بیكاری،نداشتن بنیه مالی،نداشتن انگیزه،تورم،گرانی و....حال بااین همه فشار مالی ومادی وشدت روزافزون افزایش بیكاری وگران شدن كالا چه كسی میل به ازدواج دارد؟وقتی دولت حتی برای پرداخت وام ناچیزازدواج كوتاهی میكند وام بامبلغ5میلیون برای هردو زوج ،به نظر شما با این مبلغ چه كاری میشود كرد؟خرید وسایل خانه!رهن خانه!تدارك مراسم عروسی!خرید ...بماند به نظر شما بااین بحران بیكاری وعدم توجه مسئولین به این قضیه كسی به فكرازدواج هست؟با كدام پشتوانه مالی باید تشكیل خانواده داد درحالی كه بسیاری ازافراد جامعه باوجود داشتن چند شغل توی حساب وكتاب زندگی خودشان مانده اند ،چه بسردبه جوانی كه درابتدای زندگی باوجود داشتن مدرك دانشگاهی تاكنون درجایی مشغول به كار نشده ،بجای سفسطه وارائه آمارهای طلاق به فكر برطرف كردن موانع ومشكلات باشید كه جوانان بروندسرزندگی خودشان بجای ارائه آمارها مشكلات را مرتفع كنید كه آمار طلاق شما هم سیرنزولی طی كند

نیازمندی ها