لیگ قهرمانان اروپا

نیم قرن پس از اولین نبرد

تکلیف پنجاه و هشتمین جام لیگ قهرمانان اروپا چهار خرداد ماه در ورزشگاه ویمبلی لندن مشخص می‌شود؛ اما قبل آن‌که به فینال برسیم باید شاهد دو دیدار مهیج در نیمه‌نهایی فصل 13ـ2012 باشیم؛ دیدارهایی که فینالیست‌های جام پنجاه وهشتم از دل آن خارج می‌شود.
کد خبر: ۵۵۵۴۶۱
نیم قرن پس از اولین نبرد

از سال 1955 که اولین دوره لیگ قهرمانان اروپا با حضور 16 تیم برگزار شد، 58 سال می‌گذرد و این دقیقا به تعداد ادوار مختلف لیگ قهرمانان اروپاست؛ لیگی که از زمان تاسیس آن، بدون وقفه و منظم برگزار شده است.

اولین دوره لیگ قهرمانان اروپا را رئال مادریدی برد که الان هم یکی از مدعیان قهرمانی در فصل جاری این رقابت‌هاست.

رئالی‌ها سال 1956 تیم رمیس فرانسه را در حضور 38 هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه پارک دو پرنس فرانسه با نتیجه 3-4 شکست دادند تا اسپانیایی‌ها اولین کشوری باشند که لیگ قهرمانان اروپا را فتح می‌کنند.

رئال مادرید پس از آن 9 بار دیگر هم قهرمان این بازی‌ها شد تا پس از گذشت بیش از نیم قرن همچنان پرافتخارترین تیم لیگ قهرمانان باشد. دیگر تیم اسپانیایی که جام قهرمانی اروپا در کلکسیون افتخاراتش دیده می‌شود بارسلوناست.

کاتالان‌ها به اندازه نصف رئال مادرید هم فاتح لیگ قهرمانان نشده‌اند، اما با چهار قهرمانی در این تورنمنت، تعداد قهرمانی‌های تیم‌های اسپانیایی را به عدد 13 رسانده‌اند تا ماتادورها از این حیث پرافتخارترین کشور اروپایی باشند.

بعد از اسپانیا، ایتالیا و انگلیس هر یک با 12 قهرمانی (هفت بار میلان، سه بار اینتر و دو بار یوونتوس برای ایتالیایی‌ها و پنج بار لیورپول، سه بار منچستریونایتد، دو بار ناتینگهام فارست، یک بار چلسی و یک بار آستون ویلا برای انگلیسی‌ها) دیگر کشورهای پرافتخار لیگ قهرمانان اروپا هستند.

البته برای ایتالیایی‌ها و انگلیسی‌ها فصل 13ـ2012 فصل خوبی نبود، چراکه تیم‌های آنها نتوانستند به نیمه‌نهایی صعود کنند. در مقابل اسپانیایی‌ها با دو غول خود، رئال مادرید و بارسلونا این شانس را دارند که برای چهاردهمین بار جام لیگ قهرمانان اروپا را بالای سر ببرند.

این شانس برای آلمانی‌ها هم که در نیمه‌نهایی فصل جاری دو تیم بایرن مونیخ و بورسیا دورتموند را دارند نیز وجود دارد. تیم‌های آلمانی تا قبل از این فقط شش بار طعم قهرمانی در لیگ قهرمانان را چشیده‌اند که بایرن مونیخ با چهار قهرمانی در بین آنها سرآمد است. بورسیا دورتموند و هامبورگ دیگر تیم‌هایی هستند که سابقه قهرمان شدن در این جام معتبر را دارند.

حال باید دید آیا آلمانی‌ها برای هفتمین بار می‌توانند قهرمان اروپا شوند یا خیر؟ خودشان که خیلی امیدوارند. دلیلش هم کاملا روشن است. در طول تاریخ پنجاه‌و هشت ساله لیگ قهرمانان اروپا این برای نخستین‌بار است که دو تیم آلمانی به نیمه‌نهایی راه پیدا می‌کنند.

هرچند این تجربه برای تیم‌های آلمانی تجربه‌ای بدیع است، اما اسپانیایی‌ها پیش از این شش بار چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند.

در سال‌های 1959، 1960، 2001، 2002، 2006 و 2011 دو تیم اسپانیایی به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کردند که اتفاقا در پنج مورد هم در نهایت جام قهرمانی را به دست آوردند.

با وجود این شش باری که دو تیم اسپانیایی به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان صعود کردند برای ماتادورها فصل 2000‌ - ‌1999 فصلی رویایی‌تر بود؛ جایی که نیمه‌نهایی با حضور سه تیم رئال مادرید ؛ بارسلونا و والنسیا حال و هوایی کاملا اسپانیایی داشت.

در آن سال بایرن مونیخ هم پای چهارم نیمه‌نهایی بود، اما فینالیست نشد تا رئال مادرید با پیروزی سه بر صفر مقابل والنسیا قهرمان این فینال تمام اسپانیایی شود.

در 57 دوره گذشته لیگ قهرمانان اروپا، جز سال‌های 1992 و 1993 که مرحله نیمه‌نهایی وجود نداشت و تیم‌های سرگروه دو گروه مستقیم راهی دیدار نهایی می‌شدند، در 55 دوره گذشته فقط در 11 دوره، خبری از تیم‌های آلمانی یا اسپانیایی در جمع چهار تیم پایانی نبوده است.

در این میان بد نیست اشاره‌ای هم به تقابل تیم‌های آلمانی‌ها و اسپانیایی در مراحل نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان داشته باشیم.

تاکنون هشت بار تیم‌های آلمانی و اسپانیایی در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا به مصاف یکدیگر رفته‌اند که بازی‌های این فصل، تعداد این رویارویی‌ها را به ده بار خواهد رساند.

اولین بار که برنده یک جدال آلمانی ـ اسپانیایی به فینال لیگ قهرمانان صعود کرد به سال 1961 برمی‌گردد؛ جایی که دو تیم بارسلونا و هامبورگ به مصاف هم رفتند.

اتفاقا آن دیدار یکی از نیمه‌نهایی‌های خاص لیگ قهرمانان بود، چراکه دو تیم علاوه بر بازی رفت و برگشت، یک‌بار هم در پلی آف به مصاف هم رفتند. در آن نیمه‌نهایی بارسلونا بازی رفت را در زمین خود یک بر صفر برد.

بازی برگشت دو بر یک به سود هامبورگ تمام شد، اما از آنجا که در آن سال‌ها قانون گل زده در خانه حریف وجود نداشت، تیم برنده در پایان یک بازی پلی آف مشخص شد و بارسلونا با تکرار برتری یک بر صفر مقابل هامبورگ به فینال صعود کرد.

آخرین رویارویی دو تیم آلمانی ـ اسپانیایی هم در نیمه‌نهایی سال گذشته بود که این بار بایرن مونیخ با پیروزی بر رئال مادرید فینالیست شد؛ بردی که در ضربات پنالتی برای مردان باواریایی به دست آمد.

در این میان بازی این فصل رئال مادرید و دورتموند، به نوعی نیمه‌نهایی تکراری سال 1998 است. 15 سال پیش هم این دو تیم در یکقدمی فینال به مصاف هم رفتند که رئال با برتری دو بر صفر به فینال صعود کرد و با پیروزی یک بر صفر مقابل یوونتوس، هفتمین قهرمانی خود را در لیگ قهرمانان جشن گرفت.

در مجموع تیم‌های آلمانی و اسپانیایی 17 بار در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان به مصاف یکدیگر رفته‌اند که حاصل آن هشت پیروزی برای تیم‌های آلمانی و هفت پیروزی برای تیم‌های اسپانیایی بوده است. ضمن این‌که در این هشت تقابل رفت و برگشت، آلمانی‌ها پنج بار و اسپانیایی‌ها سه بار به فینال لیگ قهرمانان صعود کرده‌اند.

آنچه در زیر می‌آید همه رویارویی‌های تیم‌های باشگاهی آلمان و اسپانیا در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپاست:

همه مصاف‌های باشگاه‌های آلمان و اسپانیا

فصل 61‌ ـ ‌1960

بازی رفت: بارسلونا یک ـ هامبورگ صفر

بازی برگشت: هامبورگ 2 ـ بارسلونا یک

بازی پلی‌آف: بارسلونا یک ـ هامبورگ صفر (بارسلونا به فینال صعود کرد و نایب قهرمان شد.)

فصل 80‌ ـ ‌1979

بازی رفت: رئال مادرید 2ـ هامبورگ صفر

بازی برگشت: هامبورگ 5 ـ رئال مادرید یک (هامبورگ به فینال صعود کرد و نایب قهرمان شد.)

فصل 83‌ ـ ‌1982

بازی رفت: رئال سوسیه داد یک ـ هامبورگ یک

بازی برگشت: هامبورگ 2 ـ رئال سوسیه‌داد یک (هامبورگ به فینال صعود کرد و قهرمان شد.)

فصل 87‌ ـ ‌1986

بازی رفت: بایرن مونیخ 4 ـ رئال مادرید یک

بازی برگشت: رئال مادرید یک ـ بایرن مونیخ صفر (بایرن مونیخ به فینال صعود کرد و نایب قهرمان شد.)

فصل 98‌ ـ ‌1997

بازی رفت: رئال مادرید 2 ـ بورسیا دورتموند صفر

بازی برگشت: بورسیا دورتموند صفر ـ رئال مادرید صفر (رئال مادرید به فینال صعود کرد و قهرمان شد.)

فصل 2000‌ ـ ‌1999

بازی رفت: رئال مادرید 2 ـ بایرن مونیخ صفر

بازی برگشت: بایرن مونیخ 2 ـ رئال مادرید یک (رئال‌مادرید به فینال صعود کرد و قهرمان شد.)

فصل 01‌ ـ ‌2000

بازی رفت: رئال مادرید صفر ـ بایرن مونیخ یک

بازی برگشت: بایرن مونیخ 2 ـ رئال مادرید یک (بایرن‌مونیخ به فینال صعود کرد و قهرمان شد.)

فصل 12‌ ـ ‌2011

بازی رفت: بایرن مونیخ 2 ـ رئال مادرید یک

بازی برگشت: رئال مادرید 2 ـ بایرن مونیخ یک (بایرن‌مونیخ با پیروزی در ضربات پنالتی به فینال صعود کرد
و نایب قهرمان شد.)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها