ایران زمین

احتمال وقوع کم‌آبی در مناطق شرقی مازندران

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با تاکید بر صرفه‌جویی منابع آبی در فصل زراعی جاری، از احتمال وقوع خشکسالی در مناطق شرقی استان در سال جاری هشدار داد.
کد خبر: ۵۵۴۹۲۵

رمضان طهماسبی، نیاز آبی استان در بخش کشاورزی، شرب و صنعت را در سال بین 3300 تا 3900 میلیون مترمکعب اعلام کرد.

وی افزود: در سال زراعی جدید با توجه به کاهش 20‌درصدی بارندگی، احتمال وقوع خشکسالی در بخشی از مناطق بویژه در بخش مرکزی و شرق استان وجود دارد.

طهماسبی گفت: احتمال خسارت به میزان 5 تا 10‌درصد با ادامه خشکسالی‌ها در استان وجود دارد و باید با احساس مسئولیت و بهره‌گیری از مشارکت همگانی تلاش کنیم حداکثر اراضی را با این آب به زیرکشت ببریم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران افزود: با برخورداری از 300 هزار هکتار اراضی آبی که با احتساب کشت دوم، این اراضی به 400 هزار هکتار می‌رسد و آب سهم بسیار مهمی در تولید محصولات کشاورزی دارد همه باید تلاش کنیم از آب موجود حداکثر استفاده را ببریم./ مهر

ممنوعیت صید ماهی در رودخانه‌های گیلان

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: صید ماهی در تمام رودخانه‌های گیلان ممنوع است.

امیر عبدوس با اشاره به این که معمولا تخم‌ریزی ماهیان کوچ‌رود از پانزدهم اسفند شروع می‌شود و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد، گفت: صید ماهی به صورت تورها و دسته‌جمعی همواره ممنوع است و در مدت مذکور صید ماهی با قلاب نیز ممنوع اعلام می‌شود.

وی افزود: این زمان فرصتی برای آبزیان دریای خزر و ماهیان است تا امکان تخم‌ریزی و تولید مثل را از‌دست ندهند. به همین دلیل، تمام رودخانه‌هایی که مکان تخم‌ریزی ماهیان در گیلان است، توسط 190 نفر از محیط‌بانان استان کنترل و محافظت می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به این که رودخانه سفیدرود مهم‌ترین رودخانه برای ماهیان کوچ‌رود در گیلان است، خاطرنشان کرد: در پارک ملی بوجاق نیز 30 نفر از محیط‌بانان استان برای حفاظت از این رودخانه به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: در صورت مشاهده متخلفان، ابزارآلات و کشفیات آنها ضبط خواهد شد و در اولین فرصت به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند./ ایسنا

آغاز کشت برنج در شالیزارهای تنکابن

رئیس اداره جهاد کشاورزی تنکابن گفت: کشت برنج در 6100 هکتار اراضی شالیکاری شهرستان تنکابن آغاز شد.

نریمان اوجانی افزود: با شروع فعالیت 8600 شالیکار تنکابنی در بیش از 6000 هکتار اراضی شالیکاری این شهرستان، حدود 40 درصد این اراضی همزمان شخم و شیارزنی شد.

وی تصریح کرد: اکنون حدود 25 درصد خزانه‌گیری نیز در این اراضی شالیکاری در حال انجام است و با آماده‌سازی محل خزانه‌گیری نشای برنج همزمان با انجام عملیات شخم توسط شالیکاران، این اراضی در حومه شهرها و روستاها چهره جدیدی به خود گرفته‌ است.

اوجانی با اشاره به این‌که مزارع برنج از نظر زیبایی نظیر ندارد، تاکید کرد: به دلیل گردشگری بودن تنکابن و همچنین زیبایی‌های بی‌بدیل مزارع شالیکاری در فصول مختلف سال از ابتدای شخم تا برداشت و حتی بعد از آن، این عرصه کار و تلاش می‌تواند به عنوان یک جاذبه طبیعی و زیبا در کنار درآمد کشاورزی فرصت مناسبی برای اکوتوریسم محسوب شود.‌/‌ فارس

خارج‌کردن تومور 19 کیلویی از شکم یک بیمار

پزشکان گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق شدند تومور 19 کیلویی را از شکم یک بیمار زن چهل‌ساله خارج کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این‌که این بیمار با علائمی از جمله بزرگ‌شدن شکم و ناتوانی در راه رفتن به کلینیک بیمارستان طالقانی مراجعه کرده بود، گفت: پس از انجام اقدامات تشخیصی و تصویربرداری از شکم بیمار مشخص شد که توموری وسیع شکم بیمار را فرا گرفته است.

دکتر فروزان‌فر افزود: این تومور از نوع لیومیو سارکوم (بدخیم) و بین واژن و مثانه را فرا گرفته بود که همزمان با برداشت این تومور وسیع، رحم بیمار نیز برداشته شد.

وی حال عمومی بیمار را مطلوب اعلام کرد و گفت: این بیمار اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه مرکز بستری و رژیم غذایی عادی نیز برای وی آغاز شده است.‌/‌ واحد مرکزی خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها