ارسال یک پاکت نامه سمی به یکی از نمایندگان سنا، خاطرات مربوط به حوادث 11 سپتامبر 2001 را برای مردم آمریکا زنده کرد

ادامه رعب و وحشت از انفجارهای بوستون

در حالی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا امروز در مراسم قربانیان انفجارهای بوستون شرکت می‌کند، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا جزئیات تازه‌ای از حادثه روز دوشنبه را در اختیار رسانه‌ها قرار دادند. حادثه‌ای که بر اثر آن سه نفر کشته و حدود 140 نفر دیگر زخمی شدند. اما حالتی از رعب و وحشت را در آمریکا و اروپا به وجود آورد. در همین حال، رسانه‌های داخلی آمریکا گزارش دادند یک نامه حاوی مواد سمی به دفتر یکی از نمایندگان سنا فرستاده شده است.
کد خبر: ۵۵۴۹۰۹

به گزارش ایسنا، تصاویر تازه منتشر شده از سوی پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) از انفجارهای بوستون جزییات تازه‌ای را درباره این بمب‌گذاری‌ها ارائه می‌کند. این تصاویر باقی مانده یک کوله‌پشتی تیره رنگ و بقایای چیزی را که به نظر یک زودپز می‌آید، نشان می‌دهد. در همین حال ریچارد دلوریه، مامور ویژه اف.‌بی.‌آی در یک کنفرانس خبری گفت: تکه‌هایی از نایلون، قطعات بلبرینگ و میخ در صحنه انفجار پیدا شده که احتمالا در یک زودپز جاسازی شده بود. به گفته این مامور اف.‌بی.‌آی این مدارک به آزمایشگاه پلیس فدرال در کوانیکو ویرجینیا فرستاده شده‌ است تا متخصصان وسیله انفجاری را بازسازی کنند و از محتویات و اجزای آن باخبر شوند.

وی افزود: تحقیقات در مراحل اولیه است، هیچ کس مسئولیت انفجار را برعهده نگرفته و طیف گسترده‌ای از مظنونان و انگیزه‌ها وجود دارد. این مامور اف.‌بی.‌آی از مردم خواست هر رفتار مشکوکی را به پلیس گزارش کنند و تاکید کرد: بالاخره یک نفر باخبر است که عامل این انفجار کیست. آسوشیتدپرس نیز از یک منبع نزدیک به تحقیقات پلیس نقل کرد که مواد منفجره همراه با تکه‌های فلز، میخ و بلبرینگ در یک زودپز با گنجایش هفت لیتر جاسازی شده بود. براساس این گزارش بمب‌ها را در کیف‌های سیاه رنگی روی زمین گذاشته بودند. پزشکانی هم که به مداوای مجروحان مشغولند، می‌گویند جراحت‌ها نشان میدهد بمب‌ها حاوی ورقه‌ها ی فلزی و بریده‌های دیگر بوده است.

رئیس اداره اف.بی.آی در بوستون نیز گفت: مقام‌های آمریکایی تمام آژانس‌های اطلاعاتی را با بیش از یک هزار افسر در بوستون به خدمت گمارده‌اند تا افراد مظنون دستگیر شوند. در همین رابطه اعلام شد دو تبعه سعودی که در جریان این انفجارها زخمی و به عنوان مظنون بازداشت شده بودند پس از تحقیقات لازم آزاد شدند. وی همچنین گفت: تحقیقات در خصوص مظنونان و انگیزه‌های انجام این حملات همچنان ادامه دارد. کمیسیونر پلیس بوستون نیز گفت: در جریان این دو بمب‌گذاری که به فاصله 13ثانیه و در فاصله 100 متری از هم صورت گرفت، 176 نفر زخمی شدند که وضع 17 نفر از آنها وخیم است. میانگین سن کشته‌شدگان و زخمی‌ها بین دو تا 71 سال است. در میان این افراد 9 کودک نیز دیده می‌شوند. گفته می‌شود این چنین بمب‌هایی که ساده و راحت ساخته می‌شود، احتمالا در عراق و افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همزمان با گمانه‌زنی قوی دخیل بودن عوامل داخلی در بروز این انفجارها، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا این اقدام را یک عمل تروریستی خوانده است. اگرچه اوباما این حادثه را تروریستی عنوان کرده، اما مدیر امنیت داخلی آمریکا گفت: هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد بمب‌گذاری‌های روز دوشنبه در مسابقات ماراتن بوستون یک توطئه و طرح گسترده باشد. با این وجود آژانس امنیت داخلی در ایستگاه‌های حمل و نقل تدابیر امنیتی را افزایش داده است.وی افزود: ما به آمریکایی‌ها تاکید می‌کنیم، همچنان هوشیار بمانند و هرگونه نشانه‌ای از فعالیت‌های مشکوک را سریعا به مقام‌های پلیس گزارش دهند.

در همین حال گفته می‌شود شهرهای مختلف در سراسر آمریکا در هشدار کامل قرار دارد و در نیویورک یک گروه تحقیقاتی و متخصص خنثی‌سازی بمب در آماده‌باش هستند و ترمینال مرکزی فرودگاه «لا گاردیا» به دنبال مشاهده یک بسته مشکوک تخلیه شده است.

ارسال نامه سمی

در حالی که تحقیقات در مورد حوادث بوستون همچنان ادامه دارد، ارسال نامه‌ای سمی به یکی از سناتورهای جمهوریخواه کنگره آمریکا به تشدید نگرانی‌های امنیتی در این کشور منجر شده است. به گزارش فارس، مقام‌های کنگره آمریکا روز سه‌شنبه از ارسال نامه‌ای حاوی سم مرگبار «ریسین» به «راجر ویکر» سناتور جمهوریخواه این کشور خبر دادند.

یکی از مقامات سنا به نقل از «هری رید» رهبر اکثریت این مجلس در کنگره آمریکا اعلام کرد این نامه آلوده در تاسیساتی که مدیریت پست‌های ارسالی به مقامات کنگره آمریکا را بر عهده دارد، پیدا شده و به کنگره و یا دفتر ویکر در واشنگتن نرسیده و در طول سه آزمایش جداگانه که روی آن صورت گرفته، وجود ریسین در آن تائید شده است. گفته می‌شود «رابرت مولر» مدیر اداره تحقیقات فدرال آمریکا و «جانت ناپولیتانو» وزیر امنیت ملی این کشور در نشست محرمانه بعد از ظهر روز سه‌شنبه که با محور بمب‌گذاری‌های بوستون صورت گرفت، درباره کشف این نامه سمی ارسال شده به سناتورها اطلاعات لازم را داده‌اند. ویکر شصت‌و‌یک ساله از ایالت «می سی سی پی» نیزکه از سال 2007 میلادی در سنا فعالیت دارد، با صدور بیانیه‌ای کوتاه از تحقیقات اف.بی.آی و پلیس کنگره آمریکا روی این موضوع خبر داده است.

مقام‌های آگاه از تعطیلی دو یا سه روزه تاسیسات پستی سنا بعد از کشف این نامه سمی خبر داده و اعلام کرده اند آزمایش‌ها و تحقیقات جدید در دست اجراست. ریسین پیشتر نیز در سال 2004 میلادی در اتاق پستی سنای آمریکا کشف شد و مقامات مربوطه را مجبور کرد تا موقتا دو ساختمان اداری سنا را تعطیل کنند.

کشف این نامه سمی خاطرات مربوط به بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 را زنده کرد؛ در آن زمان بود که نامه‌ای حاوی سیاه زخم در اداره‌های پست آمریکا، داخل اتاق‌های خبری و دفاتر کنگره این کشور یافت شد و در آن حادثه پنج نفر کشته و چندین نفر دیگر نیز بیمار شدند. ریسین بسیار سمی است و فقط یک قطره کوچک از آن می‌تواند یک فرد بزرگسال را بکشد. این سم به صورت طبیعی در دانه‌های کرچک یافت می‌شود. این ماده سمی در صورت استنشاق به بروز مشکلات تنفسی منجر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها