داور جشنواره شعر فجر:

بزرگان شعر از رقابت طفره نروند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گاهی برخی در برگزاری بزرگداشت برای اهالی فرهنگ تشکیک می کنند و معتقدند که اگر مثلا به فلان نکته توجه کنیم می توانیم در برگزاری مراسم برای یک فرد تجدیدنظر کنیم اما من می گویم که با این تنگ نظری تنها باید برای انبیاء و معصومین(ع) مراسم بزرگداشت گرفت.
کد خبر: ۵۵۴۳۷۴
برخی در برگزاری بزرگداشت برای اهالی فرهنگ تشکیک می‌کنند

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گرامیداشت علیرضا قزوه که عصر امروز (دوشنبه 26 فروردین) در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، در سخنانی با تاکید بر اینکه برگزاری نشست های تکریم از اهالی فرهنگ امری لازم است اظهار کرد: گاهی برخی در برگزاری این نوع مراسم‌ها تشکیک می کنند و معتقدند که اگر مثلا به فلان نکته توجه کنیم می توانیم در برگزاری مراسم برای یک فرد تجدیدنظر کنیم اما من می گویم که با این تنگ نظری تنها باید برای انبیاء و معصومین(ع) مراسم بزرگداشت گرفت.

وی افزود: اینکه از فردی تکریم نکنیم به این دلیل که شاید او در آینده موضعی بگیرد و بر علیه مصالح کشور صحبت کند نگاه درستی نیست و معتقدم باید این نوع اقدامات با قوت بیشتری هم ادامه پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بسیاری از کسانی که برای آنها مراسم نکوداشت برگزار می شود به تشویق نیازی ندارند اما برگزاری مراسم برای آنها عاملی است که می تواند برای جوانان ایجاد انگیزه کند و احساس تعهد و وظیفه بیشتری را در آنها ایجاد کند.

حسینی با اشاره به علیرضا قزوه، او را شاعری فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران نامید و گفت: برگزاری بزرگداشت او نشانه قدرشناسی ملت ایران از کسانی است که حاضرند در مقاطع مختلف مانند جنگ تحمیلی و دوران پس از آن قدم در گود بگذارند و متناسب با زمان برای آرمان های انقلاب اسلامی و نظام در صحنه بمانند. این روحیه در مقابل روحیه منفعت طلبانی که منتظر شرایطی بی خطر برای حضور در صحنه هستند قابل احترام و تکریم است.

وی تاکید کرد: قزوه از اوایل انقلاب همواره در کنار بزرگان شعر ایران حاضر بوده و به خدمت پرداخته است و مشوق خوبی برای جوانان نیز بوده است. ما در کشور هنرمندانی داریم که در خودشان محدود هستند و روحیه شاگردپروری ندارند ولی در مقابل افرادی هستند که در شاگردپروری توانمند هستند و برای آنها توسعه اندیشه حائز اهمیت است و علیرضا قزوه نیز از این دست انسان هاست.

حسینی در پایان تاکید کرد: دعا می کنم که علم و هنر برای جامعه نافع واقع شود و عالمانی را تربیت کند که همه از پرتو بزرگی‌شان بهره ببرند.

قزوه: مدیون اساتیدم هستم‌

علیرضا قزوه با تاکید بر اینکه هر آنچه را در زندگی دارد مدیون اساتید خود می داند گفت: اگر با معیار استادی چون علامه حسن زاده آملی می توانسم عمل کنم باید امروز دست تمامی کسانی راکه در مراسم بزرگداشت من شرکت کرده اند می بوسیدم.

علیرضا قزوه که عصر روز دوشنبه در تالار سوره حوزه هنری با حضور جمع کثیری از اهالی فرهنگ و ادب از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس حوزه هنری مورد تکریم قرار گرفت، در سخنان خود در بخش پایانی مراسم بزرگداشت خود با تشبیه این نوع مراسم‌ها به مراسم ختم و شب هفت گفت: من از جناب آقای دعایی و حسینجانی که در این مراسم سخن گفتند تشکر می کنم بویژه آقای حسینجانی که فرزند رنج است و همواره برای من حرفهای تازه داشته است.

وی افزود: در طول زندگی ام خیلی‌ها برای من معلم بودند از جمله علامه حسن زاده آملی. یادم هست یک بار که برای برگزاری مراسم بزرگداشت‌شان به خدمت ایشان می رسیدیم 20 کیلومتر مانده به آمل به استقبال من و دوستانم آمدند و امروز اگر می خواستم با همان نیت جلو بروم و شاگرد آن مکتب باقی بمانم باید دست همه حاضران این مراسم را می بوسیدیم.

قزوه ادامه داد: معلم دیگر من طاهره صفارزاده بود که وقتی ستاد چهره های ماندگار من را واسطه کرد تا او را راضی کنم که به مراسم بیاید به من تشر زد و گفت: وقتی مردم کشورم در چنین وضعیت اقتصادی هستند آیا رواست که من جایزه بگیرم.

وی افزود: در روزهای جنگ مرحوم سید حسن حسینی همیشه به من می گفت از اسمم خجالت می کشم چون همیشه از من جلوتر است پس باید خودم هم با او بروم؛ این جمله همیشه در گوشم زنگ می زند و یا زمانی که شنیدم مرحوم قیصر امین پور با وجود بیماری، دیالیز خود را عقب انداخت تا زمان بیشتری را در کنار یک شاعر جوان بماند و شعرش را بشنود.

قزوه ادامه داد: واقعا می دانم که کاری نکرده ام و گمنامان بسیاری هستند که بیشتر از من کاری کرده اند و در اوج سختی نه نان داشتند و نه نام.

وی در پایان گفت: آقای حسینجانی همیشه به من می گوید بسیاری درباره تو غلو می کنند و بسیاری هم کوچکت می شمارند اما من امروز می گویم که کسی نیستم و خاک پای همه شما هستم.

مومنی: قزوه اهل مسامحه درباره انقلاب اسلامی نیست

رئیس حوزه هنری با اشاره به اینکه علیرضا قزوه نمونه خوبی از هنرمند انقلابی است، گفت: او راجع به هرآنچه به انقلاب اسلامی مرتبط می‌شود مسامحه نمی‌کند و هرجا که لازم باشد سخن به زبان می‌آورد.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در این مراسم با خیر مقدم گویی به علیرضا قزوه به مناسبت بازگشتش به کشور گفت: ایشان در هند نسبت به مسائل داخل فعال‌تر از بسیاری از ما بودند ولی به هر شکل جای خالی او در تمام این سال‌ها برای شعر و ادب انقلاب مشهود بود و این مراسم هم جدای از اینکه خیرمقدمی است برای بازگشتش به کشور، تکریمی است از فعالیت‌هایی که در هند داشته است.

مومنی ادامه داد: البته این روزها جای خالی و توقف فعالیت‌های قزوه در هندوستان برای گسترش ادبیات فارسی در شبه قاره حس می‌شود و امیدوارم به زودی فردی شایسته به جای ایشان این مسئولیت را ادامه دهد.

رئیس حوزه هنری افزود: قرار بود این مراسم نکوداشت آقای قزوه به معنای مترادفش باشد که خود او نپذیرفت و بنده هم با نظر او موافقم. ایشان معتقدند تا زمانی که هنوز از بزرگان پیشکسوت و نسل قبل از ایشان تقدیر مناسبی نشده است، برای متولدین دهه چهل به بعد گرفتن مراسم نکوداشت زود است که البته این نگاه یکی از صفات پسندیده اوست و ناشی از احترام خالصانه‌ای است که به بزرگان دارد.

رئیس حوزه هنری افزود: به یاد ندارم قزوه برای شهرت دست وپا زده باشد و حتی اینطور که این روزها رایج شده، نقش اپوزسیون را بازی کند. با این همه بیشتر مردم و علاقه‌مندان به ادبیات معاصر او را می‌شناسند و به جایگاه ممتازش اذعان دارند ولو اینکه با اعتقادات و آرمان‌های او مشکل داشته باشند.

مومنی با اشاره به اینکه قزوه نمونه خوبی از هنرمند انقلابی است، گفت: او راجع به هرآنچه به انقلاب اسلامی مرتبط می‌شود مسامحه نمی‌کند و آنجا که لازم باشد سخن به زبان می‌آورد. او اگر در مسیر انقلاب کژی ببیند فریاد بر می‌آورد ولی مرزها را نیز نگاه می‌دارد و هرگز زبانش گویای سخنان دشمنان نمی‌شود.

وی در پایان افزود: وجود قزوه همیشه مایه وحدت و همدلی هنرمندان و شاعران ایران بوده و ان‌شا الله با حضورش در ایران بار دیگر شاهد حلقه‌های انس و محافل صفا و مهربانی میان آنها باشیم. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها