سفر کری به ترکیه

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در دور جدید سفر به منطقه، ترکیه را محور سفر خود قرار داده است. وی در حالی از اتحاد ترکیه و واشنگتن می‌گوید که منابع خبری از سفر آتی اردوغان نخست وزیر ترکیه به‌ آمریکا خبر می‌دهند.
کد خبر: ۵۵۲۱۲۶
سفر کری به ترکیه

سفر کری به ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که دو کشو زنجیره‌ای از همکاری‌ها را در سالهای اخیر داشته‌اند بگونه‌ای که ترکیه به یکی از بازوهای اجرایی آمریکا در منطقه و ناتو تبدیل شده است چنانکه آمریکا این کشور را یکی از محورهای فرماندهی ناتو و استقرار سیستم دفاع موشکی خود می‌داند.

در جمع ایفای نقش ترکیه در بازی آمریکایی دو محور بیش از سایرین مورد توجه کری در سفر به ترکیه می‌باشند. نخست تحولات امنیتی منطقه بویژه مسئله سوریه و عراق است. آمریکا برای ترمیم چهره منطقه‌ای خود در حالی از اقدام مستقیم خودداری می کند که کشورهایی مانند ترکیه و قطر نقش مهره‌های این کشور را بر عهده دارند.

هر چند ترکیه در منطقه تحرکات گسترده‌ای برای تأمین منافع آمریکا داشته اما در نهایت موفقیت چندانی نداشته است که نمود آن را در سوریه و عراق و مقابله با جبهه مقاومت و بیداری اسلامی منطقه می‌توان دید. اعلام همکاری بیشتر دو کشور در این عرصه و به نوعی ایجاد فضای تبلیغاتی مبنی بر موفق نشان دادن سیاست های گذشته طرفین از اهداف سفر کری به ترکیه است.

دوم آنکه آمریکا به شدت تلاش دارد تا طرح روند سازش سیاسی در منطقه را اجرایی سازد که اساس آن را سازش کشورها با رژیم صهیونیستی تشکیل می‌دهد. آمریکا از یک سو با مخالفت‌های گسترده فلسطینی ها مواجه است و از سوی دیگر امیدی به همراهی کشورهای عربی ندارد. در چنین شرایطی آمریکا از یک سو باید خود را در عرصه روند به اصطلاح صلح خاورمیانه موفق نشان دهد و از سوی دیگر از مهره‌های خود برای پیشبرد اهداف سازشکارانه در منطقه بهره برداری کند.

اکنون این سناریو مطرح است که آمریکایی‌ها با سوق دادن ترکیه و صهیونیست ها به کاهش تنش‌ها تلاش نمایند تا چنان وانمود سازند که در اجرای روند سازش موفقیت‌هایی را کسب کرده‌اند و به اصطلاح اوباما به وعده‌های خود برای برقراری صلح در منطقه عمل کرده است، لذا مردم آمریکا و جهانیان باید در کنار آمریکا قرار گیرند تا ابعاد دیگر طرح به اصطلاح صلح طلبانه آمریکا( بخوانید اجرای اهداف صهیونیست‌ها) محقق گردد.

در بعد بعدی آمریکا تلاش می‌کند از ترکیه به عنوان مؤلفه‌ای برای اعمال فشار بر فلسطینی‌ها و اعراب برای پذیرش سازش سیاسی بهره برداری کند. آمریکا در دو سال گذشته از قطر و ترکیه برای دور ساختن حماس از جبهه مقاومت منطقه بهره برداری کرده و اکنون تلاش دارد تا با استفاده از همین کشورها، حماس را به روند سازش وادار سازد.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت که از اهداف سفر کری به ترکیه پیگیری روند سازش در منطقه با محوریت تامین منافع صهیونیست‌ها خواهد بود هر چند که در ظاهر وعده تلاش برای صلح در منطقه را سر می‌دهند.  

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها