خودروسازان: بسیاری از مشتریان از خرید خودرو منصرف شده اند

فرمول شورای رقابت برای قیمت خودرو تکمیل شد

سرانجام پس از تناقض‌گویی‌های فراوان نهادهای تصمیم‌گیرنده درباره خودرو، شورای رقابت دیروز جزئیات فرمول خود برای تعیین قیمت‌های جدید خودرو را اعلام کرد.
کد خبر: ۵۵۰۲۴۳

براساس این فرمول، خودروسازان باید قیمت‌های خود را متناسب با تورم‌بخشی یعنی تاثیر نرخ تورم بر هزینه‌های تولید خودرو، تعیین کنند. با این حال هنوز معلوم نیست جدول اعلامی خودروسازان با کاهش‌های اخیر بین 500 هزار تومان تا چهار میلیون تومان با فرمول جدید چقدر تغییر خواهد کرد.

براساس قانون، کار شورای رقابت در این مرحله پایان یافته و این سازمان حمایت است که باید قیمت‌ها را براین اساس تعیین کند، اما این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز درباره صحت این فرمول و مبانی قانونی آن اظهارنظری نکرده‌اند. از سوی دیگر خودروسازان می‌گویند هر دستور جدیدی که به کاهش بیشتر قیمت خودرو منجر شود، از نظر اقتصادی قابل اجرا نیست و باعث ورشکستگی و تعطیل خطوط تولید آنان می‌شود. آنان علت اصلی رشد قیمت خودرو را افزایش بهای ارز می‌دانند؛ عاملی که از دست آنان خارج بوده است. بنابراین باید دید آیا این فرمول به تعیین تکلیف قیمت خودرو منجر خواهد شد یا خیر؟

فارس در این باره نوشت: شورای رقابت شاخص تورم‌بخشی صنعت خودرو در شش‌ماهه دوم امسال را با استناد به بانک مرکزی برای خودروهای پراید، تیبا، سمند، رانا و پژو 405 براساس ارز آزاد و مبادله‌ای اعلام کرد.

در جدول تورم‌بخشی خودروها براساس دلار آزاد نرخ تورم برای پراید 131 اس‌ایکس 37.6 درصد، تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 37.9 درصد، پژو 405 اس‌ال‌ایکس 41.9 درصد، سمند ال‌ایکس بنزینی با موتور ای‌اف7 معادل 39.5 درصد و رانا 39 درصد اعلام شده است.

همچنین شاخص تورم‌بخشی صنعت خودرو برمبنای دلار مبادلاتی برای پراید 131 اس‌ایکس 21.3 درصد، تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 20.8 درصد، پژو 405 اس‌ال‌ایکس 17.9 درصد، سمند ال‌ایکس بنزینی با موتور ای‌اف 7 معادل 20.8 درصد و رانا 22.9 درصد اعلام شده است.

خودروسازان:‌ ورشکسته می‌شویم

در همین حال، دبیر انجمن خودروسازان به مهر گفت:‌ اگر دستورالعمل شورای رقابت مبتنی بر کاهش بیشتر قیمت خودرو برای خودروسازان باشد، به هیچ وجه عمل به آن میسر نخواهد بود.احمد نعمت‌بخش با بیان این‌که کاهش قیمت 500 هزار تا 4 میلیون تومانی خودرو هم ضرر و زیان زیادی را متوجه خودروسازان می‌کند، افزود: خودروسازان در همراهی با دولت و نیز به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان این ضرر و زیان را پذیرفتند و بیش از این امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون با سردرگمی مردم در بازار خودرو، بسیاری از خرید خودرو منصرف شده و همین امر جریان نقدینگی به سمت خودروسازان را کاهش داده است.

به گفته نعمت‌بخش، با توجه به این‌که خودروسازان امسال به میزان بسیار اندکی توانستند از ارز مبادلاتی استفاده کنند و از سوی دیگر، گشایش ال‌سی نیز با 130 درصد هم‌اکنون امکان‌پذیر است، خودروسازان با قیمت‌های فعلی خودرو زیانده هستند و حتی برای این‌که متهم نشوند، آنالیز قیمتی خود را نیز برای اولین بار منتشر کرده‌اند.

وی اظهار کرد: قیمت تمام شده پراید، 16 میلیون و 300‌هزار تومان است که البته این نرخ باز هم براساس ارز مبادله‌ای است در حالی که ارز مبادله‌ای براحتی در اختیار خودروسازان قرار نمی‌گیرد. نعمت بخش گفت: مردم بهتر است بیش از این منتظر کاهش قیمت خودرو نباشند و خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند، چراکه به نظر می‌رسد مجموعه شرایط و عوامل اجازه کاهش قیمت خودرو را بیش از این ندهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها