کنسول‌های بازی پلی‌استیشن جهان در مقایسه با اولین محصول تولید شده، بی‌اندازه دستخوش تغییر شده است. هفت سال پیش زمانی که پلی‌استیشن3 (PS 3) به بازار آمد از تلفن‌های همراه هوشمند (smartphone)، رایانه‌های لوحه‌ای (tablet)، تبلت فون‌ها (phablet)، تلویزیون‌های هوشمند (smart TV)، مینی‌رایانه‌های اندرویدی گوگل تی‌وی (android boxes) و کنسول جدید بازی Steam Box اثری نبود. همراه با همه این‌تحولات، امسال شهر نیویورک آمریکا بیستم فوریه شاهد پرده‌برداری رسمی سونی از PS4 بود. در اینجا قصد داریم همراه شما ویژگی‌ها و قابلیت‌های کنسول بازی PlayStation 4 را بررسی کنیم.
کد خبر: ۵۴۸۳۳۳

مشخصات

1‌ـ‌ CPU: پردازنده هشت هسته‌ای (core) 6‌/‌1 گیگاهرتزی AMD، از نوع پلتفرم Jaguar شرکت AMD که در نوع خودش پرسرعت‌ترین است.

2‌ـ ‌گرافیک: یک واحد قیاسی گرافیکی شخصی‌سازی شده GUP-ensue است تا به آسانی از عهده کارهای واقعگرایانه برآید. GPU آن از نوع رادئون و از سری کارت‌های 7850 شرکت AMD که 18 واحد GCN را شامل می‌شود. هریک از 18 خوشه پردازشی این GPU تعداد 64 هسته را در خود جا داده است. این سخت‌افزار گرافیکی قدرت پردازشی موازی بسیار عظیمی را فراهم می‌کند که با نیروی پردازشی 84‌/‌1 ترافلاپ (TFLOPS) می‌تواند از عهده عمده کارهای محوله PS4 برآید. سونی ادعا می‌کند این گرافیک حتی از خود CPU جاگوار و GPU به کار برده شده در کنسول بعدی مایکروسافت Xbox 720 نیز پرقدرت‌تر است و در آن حتی از قابلیت‌های پردازشی GPU مانند GPU raw power نیز بهره برده که در انجام وظایف عمومی پردازش رایانه‌ای در پرزرق و برق‌تر جلوه‌ دادن بازی‌ها کاربرد دارد.

3‌ـ ‌حافظه RAM: رم آن شامل چهار یا هشت گیگابایت از نوع DDR5 و 512 مگابایت حافظه رزرو برای سیستم‌عامل (OS) است.

4- PS Instant On: این حافظه سرعتی فوق‌العاده به PS4 بخشیده و سونی ادعا می‌کند اگر در میانه بازی سیستم را خاموش و دوباره روشن کنید، طی60 ثانیه ادامه بازی را از همان‌جایی که متوقفش کرده بودید، از سر می‌گیرد.

4‌ـ‌ دسته کنترلی (DualShock 4): مانند دسته DualShock دارای همان joypad جالب بوده و یک touchpad نیز بین دو دستگیره این دسته بازی تعبیه شده است.

‌Synergy with PlayStation Vita: درست مانند دسته GamePad وی یو (Wii U) کنسول شرکت نینتندو، بازیخورها می‌توانند کنسول دستی شرکت سونی پلی‌استیشن ویتا (Vita) را نیز به عنوان دسته کنترل بازی به کار ببرند که این کار، سونی را از تولید یک دسته جداگانه لمسی صفحه نمایش‌دار مانند آنچه کنسول نینتندو دارد، بی‌نیاز می‌کند. در کل، دسته کنترلی PS4 همه چیزهای دیگری را که دسته PS3 اصلی مانند rumble، حسگرهای حرکتی (motion sensor) و... دارد، در خود جای داده است.

‌PlayStation 4 Eye: این دوربین بتازگی توسعه یافته و از دو دوربین با حساسیت بالا که به یک لنز زاویه باز مجهز است، بهره می‌برد. این دوربین با رزولوشن 1280 در 800 پیکسل قادر است تصویر بازیکن را برش داده و پس‌زمینه و پیش‌زمینه تصویر را برای هر کاربر، شخصی‌سازی و قابل دستکاری کند. از قابلیت‌های دیگر آن تشخیص چهره و استفاده از حرکات بدن و صدا در بازی را
می‌توان برشمرد.

‌PlayStation move : دسته بازی حسی ـ حرکتی پلی‌استیشن موو نقش مهمی در اکوسیستم PS4 ایفا می‌کند و قرار است بهینه‌سازی‌های زیادی در آن صورت بگیرد.

‌Backwards compability: این کنسول از قابلیت انطباق و اجرای بازی‌های نسل پیشین پلی‌استیشن (PS3) بهره‌مند نیست.

‌خروجی صفحه نمایش (screen output)

همراه با برگزاری نمایشگاه CES امسال و رونمایی از تلویزیون‌ها و دوربین‌های سونی با قابلیت 4K ، زمزمه‌هایی مبنی بر این‌که PS4 از کیفیت 4K پشتیبانی خواهد کرد، شنیده شد کارشناسان پیش‌بینی‌ می‌کردند سونی همان روالی را که برای PS3 به انجام رساند و با آن پرچمدار سازگاری و به کارگیری ازBlu-Ray شد با PS4 و 4K به اجرا گذارد، اما درواقع این کنسول توانایی پخش ویدئوی فرا HD را دارد، اما قادر به افزایش مقیاس کیفیت (upscale) آن به 4K یا اجرای بازی‌ها در حد رزولوشن 4K نیست.

‌ بازی‌ها

این یک حوزه حیاتی برای سونی است. این شرکت هنوز در صدر فهرست بهترین بازی‌ها قرار دارد. انتظار کاربران این است که سونی ابتدا حداقل نسخه جدید بازی‌های Gran Turismo 6 ،Uncharted یا Killzone (البته زمانی PS3 را راهی بازار کرد که فقط بازی‌هایی چونRidge Racer 7، Resistance یا Fall of Man را آماده داشت) را به عنوان برگ برنده رو کند.

در مراحل بعدی روی عناوین برجسته‌ای چون Assassian's Creed ،Star wars 1313، GTA V یا روی نگارش‌های بهینه‌سازی شده توسط شرکت Ubisoft از بازی‌های Watchdogs یا Metal Gear Solid کار کند. البته بعید نیست مایکروسافت و سونی بر سر این بازی‌‌ها درگیر جنگ و دعوا شوند.

‌‌خدمات آنلاین

سونی برای ایجاد انگیزه خرید کنسول جدیدش در کاربران عادی و بازیخور‌ها به شبکه‌ای پویاتر نیاز دارد. سال گذشته این شرکت سرویس بازی ابری (cloud gaming) 380 میلیون دلاری Gaikai را خرید، بنابراین انتظار می‌رود سونی قصد عرضه خدمات استریم محتوای رسانه‌ای بازی و فیلم را داشته باشد. این موضوع شاید در هماهنگی با نوع به روز از سرویس بر پایه عضویت ابتکاری PlayStation plus صورت پذیرد، که در ازای پرداخت ماهانه امکان دسترسی کاربران را به بازی‌ها، فیلم‌ها و موزیک ویدئوها فراهم می‌کند.

به هر حال کنسول بازی جدید برای این کار باید نوعی مشارکت را با یک سرویس عرضه ویدئو براساس تقاضا (video-on-demand) پایه‌گذاری کند. بی‌شک این مهم نیازمند ائتلافی بین سیستم شبکه اجتماعی با صفحه نمایش‌ گجت‌ دیگر شما ـ که شاید همان تلفن‌های همراه هوشمند یا تبلت‌هایتان باشد ـ است. کنسول وی یو و فناوری SmartGlass مایکروسافت نیز این کار را انجام می‌دهد که دلیل‌اش فراگیری ارائه خدمات اینچنینی است. موضوع مهم در این میان سرعت دانلود و بازی، دردسرساز نبودن دانلود patch‌ها، انجام بازی آنلاین به‌سهولت ارائه و اجرای این‌که خدمات استانداردی مانند چت صوتی و ویدئویی از طریق bios است که می‌تواند جلب رضایت کاربران را فراهم آورد.

رقبای تازه‌وارد

سونی مدت‌هاست درگیر رقابت با مایکروسافت است، اما بتازگی بازیگرهای جدیدی نیز پا به میدان این بازی گذاشته‌اند. کنسول‌های بازی اندرویدی چون انویدیا Ouya، Gamestick، Project Shield و فرمی از Valve Steam Box امسال به صورت قابل ملاحظه‌ای علاقه کاربران را به خود جلب کرده‌اند. بزرگ‌ترین چالش برای سونی سرعت گسترش رقبا در بازار مصرف و علاقه روزافزون مخاطبان به آنهاست. با این حال صاحب‌نظرها بر این عقیده‌اند که بعید است سونی به سوی یک پلتفرم منبع باز برود؛ اما آنچه مسلم است این که به طور قطع از پدیدآورندگان و توسعه‌دهندگان پلتفرم‌های بازی‌های سریع و ارزانی چون استیم درس خواهد گرفت.

‌ـ ‌تاریخ عرضه به بازار: اواخر 2013 یا اوایل 2014

‌ـ‌ قیمت جهانی: 255 تا 299 یورو

منابع:

http://www.edge-online.com

http://playstationgang.com

http://gconsole.com

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها