ساخت آدامس ضدمیکروبی با نانو ذرات نقره

آدامس با طعم نانو

سده‌هاست که از آدامس برای تمیز و خوشبو کردن دهان استفاده می‌شود. قدمت کاربردهای دارویی آدامس هم به حدود 80 سال پیش برمی‌گردد. سال 1306 یعنی حدود 60 سال بعد از ابداع اولین روش آدامس‌سازی به طریق صنعتی، آدامس‌هایی حاوی مواد دارویی تولید شد که داروی مورد نظر هنگام جویدن آدامس در دهان فرد آزاد می‌شد. برای کاربردهای دارویی آدامس دو نفر از محققان جوان کشورمان نیز بتازگی موفق به تولید پایه آدامس‌ آنتی‌باکتریال حاوی نانو ذرات نقره شده‌اند.
کد خبر: ۵۴۸۲۴۲

علی همت‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد نانو فتونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر که با همکاری سحرالسادات شریعتی دانشجوی کارشناسی ارشد فتونیک دانشگاه شهید بهشتی موفق به ساخت بیس آدامس آنتی‌باکتریال شده در توضیح این طرح تحقیقاتی گفت: در تحقیقات خود که با هدف بررسی اثر ضدمیکروبی بیس آدامس حاوی نانو ذرات نقره انجام شده با افزودن نانو ذرات نقره به ماده شیمیایی پایه آدامس با درصدهای مختلف خواص آنتی‌باکتریال آن را بررسی کرده‌ایم. براساس این تحقیق در صورت استفاده از مقدار مشخصی نانو نقره در پایه آدامس می‌توان 99.99 درصد باکتری‌های محیط کشت را از بین برد.

همت‌زاده با بیان این که استفاده از مقدار محاسبه شده نانو نقره در هر قطعه آدامس، از نظر اقتصادی نیز کاملا مقرون به صرفه است، اظهار کرد: این روش باتوجه به خاصیت جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در دهان و با عنایت به سازگاری با محیط زیست و ماندگاری طولانی خاصیت باکتری‌زدایی در مقایسه با دیگر روش‌ها، ارجحیت دارد.

وی با اشاره به این که نانو ذرات نقره با جلوگیری از رشد باکتری‌ها، ماندگاری آدامس را نیز بالا می‌برد، خاطرنشان کرد: به این ترتیب نانو نقره می‌تواند جای نگهدارنده‌های شیمیایی آدامس را هم بگیرد.

همت‌زاده درباره ایمنی استفاده از نانو ذرات نقره در آدامس به عنوان یک فرآورده خوراکی گفت: تحقیقات و آزمایش‌های متعدد در کشورهای خارجی ایمنی و عدم تاثیرگذاری ذرات نانو نقره بر سلول‌های جانوری و در عین حال تأثیر آنها در نابودی باکتری‌ها را نشان داده است.

این دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه با اشاره به این که این طرح در مرحله پایلوت است رسیدن آن به فاز تجاری را مستلزم طی پروسه‌ای چهار تا پنج ساله دانست​و گفت: از دو شرکت خارجی پیشنهاداتی برای همکاری دریافت کرده‌ایم که البته عملی شدن آنها مستلزم کسب مجوز از مراجع بهداشتی بین‌المللی است.

علی شمس / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها