اجلاسیه خبرگان رهبری همواره به دلیل جایگاه این مجلس مورد توجه بوده و هست، اما نشست اخیر خبرگان رهبری با دعوت از رئیس‌ رسانه ملی رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفت.
کد خبر: ۵۴۸۰۴۲

حضور مهندس ضرغامی در روز اول نشست و صبح و عصر روز دوم و ارائه گزارشی از آرایش رسانه‌ای جهان و بویژه تلاش‌های رسانه‌ای علیه نظام جمهوری اسلامی و تهدیدات موجود بعلاوه بیان توانمندی‌ها و اقدامات رسانه ملی مورد توجه اعضای خبرگان قرار گرفت، به نحوی که آیت‌الله یزدی، نایب رئیس محترم مجلس خبرگان در حضور رهبر معظم انقلاب اعلام کرد اکثریت قریب‌به اتفاق اعضای خبرگان از گزارش و پاسخ‌های آقای مهندس ضرغامی راضی بودند.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم در این خصوص اظهار کرد: فرصت زیادی به گزارش آقای ضرغامی اختصاص یافت. برخورد نمایندگان محترم هم دوستانه، دلسوزانه بود و نقدهای شفافی هم ارائه شد. وی افزود: آقای ضرغامی هم پاسخ‌های مستند و محترمانه‌ای ارائه کردند. عضو هیات‌رئیسه خبرگان ادامه داد: به‌تدین و دغدغه آقای ضرغامی و همکاران ایشان باور داریم و رئیس صداوسیما هم اطمینان دادند که به هیچ وجه بنا نداریم از ارزش‌های اسلامی کوتاه بیاییم.

وی در جمع‌بندی خود گفت: به دو دلیل این جلسه را سازنده ارزیابی می‌کنم؛ نخست مسائل مستند مطرح و بیان شد و دوم استقبال رهبر معظم انقلاب از این کار مجلس خبرگان بود.

آیت‌الله خاتمی در پایان گفت: آیت‌الله یزدی نیز در محضر رهبر انقلاب مراتب رضایت اکثریت اعضای مجلس خبرگان رهبری از گزارش و پاسخ‌های آقای ضرغامی را اعلام کرد.

جلسه مبارکی بود

آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس مجلس خبرگان در باره این اجلاس گفت:من پس از توضیحات آقای مهندس ضرغامی در جلسه خبرگان طی سخنانی گفتم جلسه مبارکی بود، هم برای خبرگان هم برای صدا‌و‌سیما. برای ما از آن جهت که مسائل و آنچه را در صدا و سیما می‌گذرد بدانیم و بدانیم در صدا و سیما خیلی کار می‌شود و این سازمان در این سال‌ها خیلی خدمت کرده و بیشتر برنامه‌های آن مفید بوده است.

و برای صدا و سیما هم مبارک بود که انتقادات مشفقانه‌ای مطرح شد و طبعا آنان نیز در جهت حل مشکلات حرکت خواهند کرد.

نشستی بی‌سابقه

حجت‌الاسلام رئیسی نیز گفت: تاکنون سابقه نداشته است که مدیری در سه جلسه اجلاس خبرگان حضور داشته باشد اما آقای ضرغامی گزارش خوبی از آرایش رسانه‌ای جهان و فعالیت صدا و سیما با 160 شبکه داخلی و خارجی ارائه دادند که مورد استقبال اعضا قرار گرفت و آیت‌الله مهدوی‌کنی نیز در جمع‌بندی گفتند که بسیار جلسه خوبی بود. وی افزود: رسانه‌های خارجی اخلاق، معنویت و اساس نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داده‌اند و همه اعضا خبرگان قدردانی و تشکر کردند از صدا و سیما و عزیزانی که دارند تلاش می‌کنند تا تهدیدات دشمن را به فرصت تبدیل کنند.

عضو مجلس خبرگان گفت: برای ارزیابی موفقیت عملکرد رسانه ملی باید واکنش دشمن را دید. ما می‌بینیم که کشورهایی که مدعی آزادی بیان هستند شبکه‌های پرس‌تی‌وی، العالم و... را تحمل نکرده و برایشان ایجاد مشکل می‌کنند و این نشان از تاثیرگذاری عملکرد این شبکه‌ها و نیروهای متدینی است که صدای انقلاب و بیداری اسلامی را در جهان منتشر می‌کنند.

وی در پایان از عملکرد رسانه ملی پس از فتنه 88 و 22 بهمن و بصیرت‌افزایی قدردانی کرد و افزود: این به آن معنا نیست که مشکل در کار صدا و سیما نیست که توسط اعضای خبرگان نکاتی گفته شد و آقای ضرغامی هم پاسخ دادند. جلسه بسیار خوبی بود.

حساسیت خبرگان به صداوسیما

آیت‌الله حیدری، نماینده مردم خوزستان: اختصاص سه جلسه از اجلاس خبرگان نشان‌دهنده حساسیت فوق‌العاده مجلس خبرگان نسبت به صداوسیماست.

در این جلسه اشکالاتی درخصوص بحث حجاب، اختلاط زن و مرد و موسیقی توسط اعضا بیان شد و آقای ضرغامی هم به این اشکالات پاسخ دادند و افزودند برخی اشکالات مربوط به قبل بود که توسط مقام رهبری مورد تذکر قرار گرفت و این موضوعات رفع شده است.وی افزود: در مجموع نمایندگان خبرگان عملکرد صداوسیما در سال‌های اخیر را مثبت ارزیابی کردند.

این عضو مجلس خبرگان با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در این خصوص گفت: مقام معظم رهبری مدیران صداوسیما را انسان‌هایی متدین و کارآمد توصیف کردند و فرمودند اگر اشکالی باشد از مدیریت و عدم تشرع مدیریت نیست بلکه عریض و طویل بودن این دستگاه الزاماتی دارد که در اختیار مسئولان نیست و اگر توقعات در مواردی برآورده نمی‌شود، تقصیر کسی نیست، بلکه ناشی از مقتضیات خود دستگاه است.

توسعه کمی و کیفی صداوسیما

آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تنوع شکلی و محتوایی و توسعه کمی و کیفی برنامه‌های صداوسیما گفت: رسانه ملی در توسعه فرهنگ دینی و انقلابی، سریال‌های زندگی پیامبران و ائمه اطهار و بویژه اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی در شفاف‌سازی و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان داخلی و خارجی نقش موثر و ارزنده‌ای ایفا کرده و ارزیابی بسیار خوبی برای خود به جا گذاشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، رئیس رسانه ملی را فردی متدین، کارآمد و انتقادپذیر دانست و گفت: گزارش مبسوط آقای ضرغامی در اجلاس خبرگان رهبری گزارش بسیار خوبی بود و انتقادپذیری وی به رفع برخی اشکالات مطرح‌شده‌ منجر خواهد شد.

آیت‌الله طباطبایی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان بهترین و منصفانه‌ترین ارزیابی را ارزیابی مقام معظم‌ رهبری از صداوسیما دانست و اظهار امیدواری کرد مسئولان صداوسیما با برنامه‌ریزی بتوانند به انتظارات بحق آحاد جامعه اسلامی پاسخ مثبت دهند.

گزارش کارشناسانه و ماهرانه

آیت‌الله سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان و نماینده خبرگان رهبری، گزارش رئیس سازمان صداوسیما را در اجلاس اخیر مجلس خبرگان کارشناسانه و ماهرانه دانست و گفت: تسلط ایشان به حوزه‌های فنی و برنامه‌ریزی و همچنین تبیین تهاجم فرهنگی و جنگ تمام‌عیار امپراتور رسانه‌ای در کنار حسن سلوک ایشان در پذیرش انتقادات و ضعف‌های احتمالی بسیار ارزنده و در خور تحسین است.

وی اقدامات، عملکرد و برنامه‌های صداوسیما را در عرصه‌های استانی و کشوری موفق و مطلوب ارزیابی کرد و با قدردانی از زحمات و تلاش‌های مسئولان و کارکنان خدوم و متعهد این سازمان عظیم گفت: عملکرد رسانه ملی در پرداختن به مناسبت‌های مختلف ملی و دینی، تهییج مردم در عرصه‌های سیاسی و ملی و آگاهی‌بخشی به جامعه بسیار زیبا، هنرمندانه و در خور قدردانی و سپاسگزاری است؛ و امیدوارم برخی نقایص و ضعف‌های احتمالی در تولید برنامه‌های کیفی در این رسانه برطرف شود.

آمادگی رسانه برای مقابله با ترفندهای فرهنگی دشمن

مولوی نذیر احمد سلامی، نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: تسلط جناب آقای ضرغامی به نکات فنی و هنری و بیان تخصصی خطرات آسیب‌های ماهواره بسیار مورد توجه و اقبال اکثریت اعضای مجلس خبرگان قرار گرفت.

وی همچنین گفت: ریاست سازمان صداوسیما در این جلسه تحلیلی جامع از سیاست‌های رسانه‌ای و سرمایه‌گذاری عظیم دشمنان در عرصه‌های فرهنگی و همچنین برنامه‌ها و استراتژی رسانه ملی برای مقابله و خنثی‌سازی این هجمه‌ها ارائه کردند که بیانگر هوشمندی، آمادگی و تجهیز این مجموعه فرهنگی برای مقابله با ترفندهای فرهنگی دشمن است.

مولوی نذیر احمدسلامی، روند توسعه و پیشرفت در عرصه‌های مختلف فنی و برنامه‌سازی در رسانه را رو به جلو و مطلوب توصیف کرد و گفت: امیدوارم برخی نقاط ضعف اندک در این مجموعه هم با تلاش، پشتکار و دقت کارکنان و کارشناسان این رسانه برطرف شود.

مجاهدت فرهنگی در صدا وسیما

آیت‌الله عالمی، عضو مجلس خبرگان رهبری از استان خراسان‌رضوی گفت: ارزیابی من از حضور ایشان در مجلس خبرگان بسیار خوب و مثبت بود. اطلاعاتی ارائه شد که شاید برای خیلی از ما مخفی بود.

انصافا در مقایسه با توان گسترده رسانه‌ای استکبار جهانی، ارزیابی ما این است که در صدا و سیما یک مجاهدت فرهنگی انجام می‌شود. دوستان هم همین‌نظر را داشتند. ارزیابی، ارزیابی خوبی بود، برای این‌که یک مقایسه‌ای شد با قبل از آمدن مهندس ضرغامی به صداوسیما و دوره مدیریت ایشان. در حقیقت عملکرد صداوسیما خیلی خوب و مناسب بود و بحث‌ها و پاسخ‌هایی که هم ایشان ارائه کرد، در واقع می‌توانست کاملا پاسخگوی سوالات اعضای خبرگان باشد. از نظر خبرگان می‌شود گفت که اغناکننده بود.

سوال‌کنندگان و چه کسانی که مستمع بودند در مجموع از عملکرد صداوسیما با اکثریت خیلی بالا راضی بودند. خود آقای ضرغامی هم مدعی نبود تمام کار به صورت آرمانی دارد انجام می‌شود ولی به هر حال سمت و سو به سمت کامل شدن هست.

باید حوزه‌ها و روحانیت از رسانه ملی دفاع کنند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی‌بوشهری، عضو مجلس خبرگان گفت: در هجوم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان شاهدیم صداوسیما در شرایط مختلف یک تنه به میدان آمد و از اسلام‌، انقلاب‌و ارزش‌ها و کشور در مقابله با هجمه‌های رسانه‌ها و فرهنگی دشمنان دفاع کرد و باید حوزه‌ها‌،‌ روحانیت‌ و همه دست‌اندرکاران از این رسانه دفاع کنند تا در کارهایش و درمقابله با جنگ نرم دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی موفق باشد.

وی به حضور مهندس ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما در سه نوبت کاری در اجلاسیه خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: حضور مهمان در سه نوبت کاری در اجلاسیه خبرگان رهبری بی‌سابقه بود و این نشانه اهتمام نمایندگان خبرگان رهبری به نقش رسانه ملی در جامعه است. حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌بوشهری با بیان این‌که موضوع بحث مهندس ضرغامی به عنوان مهمان ویژه اجلاسیه پیرامون شبکه‌های ماهواره‌ای و آثار مثبت و منفی این شبکه‌ها بود، افزود: اصل این گزارش آشنایی نمایندگان خبرگان با ماهواره و آثار آن در جامعه بود که امروز به عنوان یک وسیله جدی در اختیار جوامع قرار گرفته و در این خصوص بحث ارزشمندی صورت گرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که امروز به‌جای جنگ سخت علیه کشور، استکبار از حربه سنگین جنگ نرم استفاده می‌کند، افزود: رئیس رسانه ملی در این جلسه نمونه‌هایی از اقدامات دشمنان را که از طریق ماهواره علیه اعتقادات، باورها‌،شخصیت‌ها و کشور انجام می‌شود بیان کرد و نشان داد که باید با تبیین اهداف انقلاب و‌ مکتب از طریق روحانیت‌،نخبگان و مبلغان بموقع با آن مقابله کنیم و بخصوص رسانه ملی می‌تواند در این خصوص نقش مهمی ایفا کند.

وی با بیان این‌که خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی در صداوسیما ایجاد شده افزود: امروز بیش از یکصد شبکه داخلی و برون‌مرزی توانسته تاثیرگذاری ویژه‌ای داشته باشد و این که دشمنان جلوی پخش برنامه‌های رسانه ملی را می‌گیرند نشانه کارایی، تاثیرگذاری و خنثی کردن تبلیغات دشمنان از طریق این رسانه است.

وی افزود: بعد از سخنان مهمان طبق آیین‌نامه مجلس خبرگان رهبری پنج نفر از اعضا می‌توانند دیدگاه‌ها و نظراتشان را بیان کنند که این دیدگاه‌ها و بیان توضیحات مهمان در سه نوبت کاری انجام شد. وی افزود: من نمی‌گویم همه پاسخ‌ها قانع‌کننده بود اما نفس کار که ایشان آمدند و پاسخ دادند، خوب بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: جمعی از خبرگان در حالی که اقدامات صداوسیما را می‌ستودند به‌دلیل اهمیتی که دارد در بعد مسائل فیلم‌ها و سریال‌ها نقدهایی داشتند که به صورت مبسوط مطرح کردند و آقای ضرغامی هم پاسخ دادند.

مدیریت امروز رسانه ملی بمراتب داهیانه‌تر از گذشته صورت می‌گیرد

آیت‌الله علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز گفت:امروز با وجود160 شبکه صداوسیما و تهاجمات خارجی به وسیله شبکه‌های ضدانقلاب و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی استکبار، مدیریت رسانه ملی بمراتب مشکل‌تر و سنگین‌تر است، زیرا بار سنگین پدافند تهاجم رسانه‌ای به وسیله دشمنان اسلام و انقلاب و جبران تهاجماتی که این دشمنان وارد می‌کنند بر عهده رسانه ملی است.

وی افزود: بنابراین مدیریت امروز رسانه ملی که بمراتب داهیانه‌تر از گذشته صورت می‌گیرد مورد قدردانی و تشکر است. آن روزی که رسانه ملی شبکه‌های کمتری داشت اشکالات برنامه‌های آن بمراتب بیشتر از امروز بوده که باید این رسانه با بیش از 160 شبکه مدیریت شود. امیدواریم مدیر محترم رسانه ملی و جمیع دست‌اندرکاران متدین و ارزشی این مدیریت در درگاه خدا ماجور باشند.

این عضو مجلس خبرگان در ادامه ضمن بیان برخی اشکالات برنامه‌های صدا و سیما، ترویج اصول ارزشی در فیلم‌ها،پرهیز از چهره سازی افراد و هنرمندان غیرارزشی، ترویج حجاب در فیلم‌ها و سریال‌ها (نظیر آنچه در سریال «او یک فرشته بود» مشاهده شد)و پرهیز از شخصیت پردازی‌های غیر مستند در برخی سریال‌های تاریخی را مورد تاکید قرار داد و گفت:از مدیریت داهیانه صدا و سیما انتظار می‌ر‌ود که در تولید فیلم‌ها و سریال‌ها نظارت مدبرانه‌ای داشته باشد . بنابراین وجود کارشناسان دینی بخصوص در حوزه معرفت‌شناسی لازم و ضروری است.

ناطقه و بیان قوی

آیت‌الله مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری در این باره گفت: آقای مهندس ضرغامی که بحمدالله از ناطقه و بیان قوی برخوردار است، به مصداق «اِن فی‌البیان لَسحراً» در اجلاسیه خبرگان، اعضای محترم را از توسعه و خدمات و اقدامات ارزنده رسانه ملی مطلع کردند و در خصوص ارزیابی عملکرد صداوسیما حق مطلب همان چیزی است که مقام معظم ر‌هبری در شرفیابی خبرگان فرمودند که صداوسیما مجموعه‌ای پیچیده فنی، هنری و سیاسی و مسئولان این سازمان افرادی خوب، پایبند به ارزش‌ها و متدین هستند و البته توقعات و انتظارات نیز از صداوسیما بسیار بالاتر است. به احتمال قوی منظور ایشان از توقعات همان مطالبی بود که بعضی از آقایان خبرگان در اجلاس مطرح کردند که ناظر به رعایت بیشتر شئونات اسلامی در فیلم‌ها و سریال‌ها و سایر برنامه‌هاست.

فاتح نبرد نفسگیر رسانه‌ای

آیت‌الله واعظی، عضو مجلس خبرگان نیز گفت: وقتی گزارش آقای ضرغامی ارائه شد همه به این نتیجه رسیدند که چقدر مدیریت این نهاد و صداوسیما در ایران با وجود محدودیت‌ها کار مشکلی است و کار هر کسی نیست.

انصافا آقای ضرغامی مهمان دلنشینی بود برای خبرگان و مطالب مفیدی هم عرضه کرد.

وی با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد فاصله بین مردم و رهبری گفت: حفظ انسجام و وحدت در ایران منهای رهبری یک توهم بوده و هست و این صداوسیما بود که در سال‌های اخیر اجازه نداد این رشته گسیخته و یک لحظه رابطه مردم با رهبر قطع بشود.

بی‌تردید و به دور از مبالغه آقای ضرغامی فاتح این نبرد نفسگیر رسانه‌ای بوده است و ستاره پیروزی در جنگ رسانه‌ای از آن اوست.

ذهنیت‌ها تصحیح شد

حجت‌الاسلام والمسلمین کازرونی، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت سخنان ضرغامی در سیزدهمین جلسه مجلس خبرگان رهبری، حدود هشتاد درصد ذهنیت منتقدان این نشست را در رابطه با عملکرد صداو سیما تصحیح کرد.

وی با اشاره به این‌که صداوسیما دارای نیروهای ارزشی و ولایی است و نیازمند این است که باید کمکشان کنیم گفت گاهی خود ما علما هم باید بیاییم و در مورد مسائلی مانند حجاب صحبت کنیم. شاید انتقاداتی به صداو سیما باشد اما به دلیل درست عمل کردن صداو سیما دشمنی همه جانبه آنها با رسانه ملی نشان از نقش و تاثیر مثبت این رسانه است.

پیام تشکر ریاست سازمان صدا و سیما از اعضای خبرگان رهبری

حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی

ریاست محترم مجلس خبرگان رهبری

سلام علیکم

احتراما بر خود لازم می‌دانم از عنایات جنابعالی، هیات‌رئیسه و اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری در اختصاص سه جلسه برای بحث و بررسی پیرامون تهدیدات فرهنگی دشمن و عملکرد و برنامه‌های سازمان صداوسیما صمیمانه تشکر کنم.

ارشادات و نقطه‌نظرات عالمانه و دلسوزانه اعضای محترم بسیار مغتنم بود؛ همان‌گونه که اظهار لطف و بیان رضایتمندی اعضا نیز مایه امیدواری و انگیزه مضاعف همکاران ما برای انجام وظایف الهی در این شرایط خطیر خواهد بود.

براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، بررسی مجدد انتظارات از رسانه ملی و برنامه‌ریزی جدید درازمدت برای رسیدن به رسانه‌ای ایده‌آل و مورد اقبال مردم در دستور کار افق رسانه قرار خواهد گرفت.

امیدواریم با برقراری ارتباط مستمر کارشناسی با اعضای بزرگوار آن مجلس محترم، شاهد ارتقای کیفی تولیدات، اسلامی‌تر شدن آن و نزدیکی بیشتر به آرمان‌های ترسیم شده توسط رهبری معظم(مدظله‌ العالی) باشیم.

با دعای خیر برای سلامتی جنابعالی

سیدعزت‌الله ضرغامی، جمعه 18 اسفندماه 1391

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها