شبکه مستند سیما برای نوروز ۹۲ مستندهای مختلفی در نظر گرفته که در میان‌ آنها مستندهای فاخر ایرانی و مستندهای روز دنیا مشاهده می‌شود
کد خبر: ۵۴۶۷۰۳
ویژه برنامه‌های شبکه مستند در نوروز ۹۲

 

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، شبکه مستند سیما به عنوان یکی از شبکه‌های تخصصی که مخاطبان خاص خود را دارد در ایام نوروز مستندهای جدید و قابل توجهی را تدارک دیده است که در میان آنها آثاری نظیر «مشتی اسماعیل» و «رودخانه لیان» دیده می‌شود که در جشنواره فیلم فجر امسال موفق به دریافت سیمرغ بلورین شدند.

شبکه مستند سیما مجموعه مستندها و همچنین مستندهای تک قسمتی خود را از ابتدای فروردین به روی آنتن می‌برد و در این میان تنها مستند «تاریخچه شهرآورد» به دلیل پر قسمت‌تر بودن زودتر از سایر مستندها پخش می‌شود و از روز 25 اسفندماه علاقه‌مندان می‌توانند شاهد این مجموعه مستندها باشند. این مستندها بنا بر ژانری که در آن ساخته شده‌اند، در ساعت‌های 21 یا 22 از این شبکه تلویزیونی پخش می‌شوند.

به گزارش فارس، نوروز همایون، ریچارد هاموند؛ سفر به اعماق، اهل سور، سفر، آن سو، نت هشتم، تاریخچه شهرآورد، 60 سال در حیات وحش، پارک‌های ملی آمریکا، اسرار تمدن‌های باستان و  همچنین مستندهای تک قسمتی و جدیدی چون آفریقا؛ رو در روی ناشناخته‌ها، پرورش بچه، جیرو و رویای سوشی، مشتی اسماعیل، رودخانه لیان، شاه پنگوئن، شامپانزه، سرزمین روس‌ها، نقشه، من بروسلی هستم، سریع‌ترین، معجزات طبیعت، فیلی در اتاق نشیمن، مستند دنیای صنعت، اسرار جنگل جائو، مکان‌های رام‌نشدنی قاره آمریکا، خرس قطبی؛ یک تابستان سخت، اتلاف جهانی، سفرهای شگفت انگیز با بالون استفن تامپکین، ماشین‌های غول پیکر، کوچ، زندگی پنهانی سلول‌ها و نوابغ عکاسی از جمله مستندهایی است که در نوروز از شبکه مستند پخش می‌شوند.

«نوروز همایون» در سیزده قسمت و در ایام تعطیلات نوروز به روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود. این مجموعه که توسط نبی الله گیاه‌چی در شبکه مستند سیما ساخته شده است روایت‌گر آداب و رسوم اقوام ایرانی مربوط به عید باستانی نوروز است و قصد دارد در هر قسمت بخشی از آداب و سنن ایرانی و شباهت‌ها و تفاوت‌های این رسوم را در نقاط مختلف ایران و میان اقوام مختلف بررسی کند.

«مشتی اسماعیل» که جایزه بهترین کارگردانی مستند را برای مهدی زمانپور کیاسری به ارمغان آورد و در بیش از پانزده جشنواره معتبر داخلی و خارجی موفق به دریافت جایزه شده است، در ایام نوروز به روی آنتن می رود. این مستند روایت‌گر داستان پیرمرد نابینای شالیکاری است که علی‌رغم همه سختی‌های زندگی امید و توان بالایی در زندگی خود دارد.

«اهل سور» یکی از سه‌گانه‌های داریوش یاری با عنوان اهل سوگ، اهل ایمان و اهل سور است که قرار است در ایام نوروز آیین‌های شاد ایرانیان را به تفکیک شهر و قومیت‌ها به تصویر بکشد. این مجموعه توسط 13 گروه فیلمساز در 13 شهر تولید شده است.

«سفر» در هشت قسمت 52 دقیقه‌ای به بررسی اشکال و مفهوم سفر در گذشته و امروز می‌پردازد. این مستند را داریوش یاری تهیه کرده است و با حضور کارگردانان و گروه‌های مختلف در قسمت‌هایی با موضوعات مجزا تولید شده است و سعی دارد به این مفهوم بپردازد که سفر چگونه انسان را از بودن به شدن می‌رساند. حسن نقاشی، آرش رصافی، نیما عباسپور، رضا ضیایی دوستان، حسن ساجدی و داریوش یاری کارگردانان قسمت‌های مختلف این مجموعه هستند.

قسمت‌های مختلف این مجموعه عبارتند از: «سفر با گردشگران»، «سفر با حجاج»، «سفر با مرغان عطار نیشابوری»، «سفر با مولانا»، «سفر با سعدی» و «سفر با زائرین».کار تحقیق و پژوهش بر عهده مسعود اعرابی بوده است اما هر قسمت توسط گروه مجزا و کارگردانی متفاوت ساخته و حتی تدوین شده است.

«رودخانه لیان» ساخته رامتین بالف نیز مهمان نوروزی شبکه مستند خواهد بود. این مستند که جایزه بهترین مستند جشنواره سی و یکم فجر را از آن خود کرد، درباره دو رودخانه مهم حله ‌و‌ مند است که وارد استان بوشهر می‌شوند و در نهایت به خلیج فارس می‌ریزند. در این مسیر زندگی حیات وحش، میراث طبیعی و تاریخی حاشیه این دو رود با روایتی متفاوت به تصویر کشیده شده است.

«آن سو» را نیز محمد حمیدی مقدم تهیه کرده است. این برنامه به آثار شاخص و بلند سینمای مستند می پردازد و در ایام نوروز نیز در 15 قسمت 120 دقیقه‌ای پخش می‌شود. هر قسمت از این مجموعه مهمان یکی از بهترین مستندهای جهان است و با توجه به ساختار و محتوای هر مستند مهمان- کارشناسی در برنامه حضور خواهد داشت.

«نت هشتم» نیز در 26 قسمت ده دقیقه‌ای درباره نحوه ساخت یک اثر هنری موسیقی است. نیما دهقان سازنده این مستند است و در هر قسمت بهترین و خاطره انگیزترین موسیقی‌های جهان مهمان برنامه خواهند بود.

«تاریخچه شهرآورد» که پخش آن از بیست وپنجم اسفند آغاز می‌شود، تاریخچه شهرآورد و دیدارهای پرسپولیس و استقلال و تصاویر تاریخی و آرشیوی از این بازی‌ها را به صورت تلفیقی به نمایش می‌گذارد. مجموعه مستند «تاریخ شهرآورد» به تهیه کنندگی مزدک میرزایی به منظور بررسی تاریخ بازی‌های شهرآورد بین دو تیم مطرح پایتخت، پرسپولیس و استقلال تولید شده است که در 30 قسمت 30 دقیقه‌ای از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

از بخش‌های جذاب این برنامه می‌توان به حضور بازیکنان و پیشکسوتان دو تیم و بیان خاطراتشان از اتفاقات و مسائل پشت پرده مسابقات و بررسی ابعاد اتفاقات گذشته و مسائل هر دو باشگاه از زاویه دید آنها اشاره کرد.

«آفریقا؛ رو در روی ناشناخته‌ها» ساخته مستندساز معروف دیوید آتن برو است که قبلا مجموعه‌های سیاره آبی، سیاره زمین، زندگی و سیاره منجمد را ساخته و از شبکه مستند پخش شده است. این بار این مستندساز تجربه‌ای متفاوت در قاره ناشناخته‌ها یعنی آفریقا انجام داده است. این مستند محصول سال 2012 است.

«شاه پنگوئن» در یک قسمت 77 دقیقه‌ای به سفر یک شاه پنگوئن می‌پردازد. این مستند محصول 2012 است و گویندگی آن را اکبر منانی به عهده دارد. در خلاصه داستان این مستند آمده است: در پایین‌ترین نقطه زمین دورتر از هر زیستگاه بشری جزیره‌ای هست که از دل اقیانوس متلاطم جنوبی بیرون زده است، جزیره سوت جورجیا (south Georgia) این جزیره پناهگاه حیوانات بسیاری در فصل بهار است! اما حیوانی که این جزیره را به تسخیر خود درآورده، شاه پنگوئن است که این مستند به زیستگاه و نحوه زیست این حیوان می‌پردازد.

«شامپانزه» محصول 2012 در یک قسمت 78 دقیقه ماجرای اسکار، یک بچه شامپانزه را روایت می‌کند که به همراه مادرش در جنگل‌های ساحل عاج از زندگی لذت می‌برند. اسکار در جوانی پدر خود را در حمله گروه شامپانزه رقیب از دست می‌دهد. اما گروه او را بزرگ می‌کند و تلاش او باعث می‌شود که به شامپانزه اول گروه تبدیل شود.

«ریچارد هاموند سفر به اعماق» عنوان مستند دیگری است که در ایام عید از شبکه مستند پخش می‌شود. این مستند در دو قسمت 60 دقیقه‌ای تهیه شده است. ریچارد هاموند، مستندساز با سفر به اعماق زمین و اقیانوس در پی دست یافتن به رازهای اعماق است. او به دنبال علت زمین لرزه می‌گردد، برای یافتن الماس تلاش می‌کند و...

«جیرو و رویای سوشی» محصول 2011 که در یک قسمت 80 دقیقه‌ای به طب سوشی می‌پردازد. این مستند درباره پیرمرد هشتاد و پنج ساله به نام جیرو است که متخصص طب سوشی است. فروشگاه او در یک زیرزمین در توکیو قرار دارد. جیرو و پسرش تمام تلاش خود را برای تهیه بهترین سوشی انجام می‌دهند.

«اسرار تمدن‌های باستان» به پنج تمدن بسیار بزرگ چین، مصر، یونان، اینکا و هندوستان می‌پردازد و پرده از اسرار آنها برمی‌دارد. رازهای تمدن باستان در این مستند مورد بررسی قرار می‌گیرند. این مستند محصول کره جنوبی است.

«60 سال در حیات وحش» محصول 2012 در سه قسمت تهیه شده است. در این مستند، آتن برو، بیولوژیست و مستندساز بزرگ حیات وحش گزیده‌ای از آثارش را مورد بررسی قرار می‌دهد و سفری خواهد داشت در طول زمان به سرتاسر جهان و بخصوص در دل ناشناخته‌ترین نقاط حیات وحش.

«پارک‌های ملی آمریکا» در شش قسمت 120 دقیقه‌ای تهیه شده و پارک‌های قدیمی آمریکا را به تصویر می‌کشد و درباره تاریخچه هر کدام از آنها همراه با تصاویری زیبا و دیدنی توضیح می دهد.

«پرورش بچه» درباره عجایب حس مادری و فرزندی و پرورش بچه‌ها توسط حیوانات تهیه شده است. این مستند به سراغ حیواناتی می‌رود که غریزه مادری را به گونه جالبی در ذات خود بروز می‌دهند؛ مثل عنکبوت که بدن خود را در اختیار فرزندانش قرار می‌دهد تا از آن تغذیه کنند و خود می‌میرد. این مستند در یک قسمت 60 دقیقه‌ای تهیه شده است.

«سرزمین روس‌ها» در یک قسمت 90 دقیقه‌ای حیات وحش کشور روسیه را مورد توجه قرار داده و آن را به تصویر می‌کشد. «تاریخچه الکتریسیته» نیز عنوان مستند دیگری است که در پنج قسمت 30 دقیقه‌ای، داستان اختراع و کشف برق و الکتریسیته را به تصویر می‌کشد. در این مستند مسائل علمی توسط جیم ال خلیلی، پروفسور عراقی توضیح داده می‌شود.

«نقشه» این مستند 3 قسمتی به گذشته نقشه می‌پردازد و نقش نقشه در سیاست سلطه و غارت را بررسی می‌کند.

«من بروسلی هستم» بروس لی پیشگام ورزش‌های رزمی جهان بود او ورزش را با سینما پیوند داد، در این مستند مصاحبه و تصاویر آرشیوی پخش می‌شود که نشان می‌دهد چگونه بروس لی به یک افسانه تاریخی بدل شد.

«سریع‌ترین» مستندی بلند در مورد قهرمان تکرار نشدنی مسابقات موتوجی‌پی و ولنتینو روسی است.

«معجزات طبیعت» ریچارد هاموند مجری و شومن بی‌بی‌سی، مستندی بسیار زیبا به تکنولوژی الهام گرفته شده از طبیعت می‌پردازد. این مستند محصول سال 2013 است.

«فیلی در اتاق نشیمن» مستندی بلند در مورد نگهداری حیوانات خانگی و صنعت میلیاردی آنان در آمریکاست.

«مستند دنیای صنعت» این سریال مجموعه تلویزیونی مستندی در مورد خط تولید صنایعی مانند: جاده، شیشه،ذغال سنگ، فولاد و غیره است.

«اسرار جنگل جائو» مستندی در مورد حیات وحش جزیره جائو است.

«مکان‌های رام نشدنی قاره آمریکا» به بررسی حیات وحش آمریکای شمالی، مرکزی آمریکا و جنوب امریکا می‌پردازد که در چهار قسمت 45 دقیقه‌ای ساخته شده و محصول سال 2012 نشنال جئوگرافیک است.

«خرس قطبی یک تابستان سخت» در مورد کشته شدن یک خرس قطبی است.

«اتلاف جهانی» اسراف و اتلاف غذا در سطح جهان و سطح خیلی بالای زباله غذایی در سطح جهان را بررسی می‌کند.

«سفرهای شگفت‌انگیز با بالون استفن تامپکین» سفری به آفریقا با بالون است و طبیعت زیبای آفریقا را تصویر می‌کند.

«ماشین‌های غول پیکر» نمایش ماشین‌های عظیم چهار چرخ در مکان‌های صعب العبور است.

«کوچ» مستندی بی‌نظیر از مهاجرت گاو میش‌ها با استفاده از دوربین‌های جاسوسی است.

«زندگی پنهان سلول‌ها» در مورد تأثیر ویروس‌ها بر مکانیزم بدن انسان است.

«نوابغ عکاسی» نمایش 170 سال تاریخ عکاسی است.

انتهای پیام/ 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها