حرکت فرنگی نباید متوقف شود

خادم: برای بالفعل شدن نیاز به زمان و باور داریم

مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد گفت: حرکت کشتی فرنگی نباید متوقف شود و باید در این هفته تکلیف روشن شده و رشته فرنگی از بلاتکلیفی نجات پیدا کند.
کد خبر: ۵۴۶۲۲۸
خادم: برای بالفعل شدن نیاز به زمان و باور داریم

رسول خادم مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد با حضور در برنامه «روح پهلوانی» درباره بازگشت‌اش به دنیای کشتی گفت: بعد از سال 82 زمینه برای حضورم در کشتی فراهم نشد تا اینکه سال گذشته این فرصت دست داد. خانواده من اعم از پدرم، برادرم و خودم بیش از یک قرن در کشتی سابقه داریم و نمی‌توانیم نسبت به این رشته بی‌تفاوت باشیم. داشته‌های کشتی داشته‌هایی است که هیچ کجا به غیر از تشک کشتی قابل عرضه نیست و خریدار ندارد.
وی با اشاره به اینکه کشتی‌گیران ما از نظر فنی توانایی بالایی دارند، عنوان کرد: با توجه به اینکه روس‌ها، ترک‌ها و ژاپنی‌ها با جایگاه اصلی خودشان فاصله گرفته‌اند، می‌توانیم جایگاه شوروی سابق را در جهان از آن خود کنیم، این ظرفیت را در آزادکاران دیده‌ام و می‌بینم که با هنر کشتی‌گیری می‌توانند صاحب سبک باشند، این ظرفیت‌ها را داشته‌ایم و داریم اما برای بالفعل شدن نیاز به زمان و باور داریم.
دارنده مدال طلای المپیک تصریح کرد: جایگاه روس‌ها در کشتی جهان انکار ناپذیر است، اما قابلیت رد شدن از سد فنی روس‌ها را داریم و این قابلیت را داریم که توانمندی‌های فنی و حتی روانی و فیزیکی خودمان را به آنها تحمیل کنیم. حریفان ما نباید تصور کنند که سطح توانایی فنی و فیزیکی ما محدود است.
مدیر فنی تیم ملی کشتی آزاد با اشاره به اینکه کشتی خاستگاه فرهنگی و اجتماعی مردم است، گفت: مدیریت در این رشته از سایر حوزه‌های مدیریت کشور جدا نیست، عدم ثبات مدیریت را در بسیاری از ساختارهای کشور داریم، تلاش کردم در مدتی که در خدمت کشتی هستم از داشته‌هایمان استفاده کنیم.
خادم با اشاره به برنامه‌های فنی در کشتی آزاد گفت: باید استراتژی‌های خودمان را در کشتی مشخص کنیم و به دنبال روش‌هایی باشیم که کشتی‌گیرانمان مقابل نفرات اول و دوم وزن‌های خودشان که حتی از آنها هم بهتر هستند؛ پیروز شوند. باید برنامه فنی خودمان را به حریفان تحمیل کنیم، نباید سقف تسلیم شدنمان برای حریف قابل دسترسی باشد بلکه باید حریف را وادار به تسلیم شدن کنیم.
وی با اشاره به فینال جام جهانی کشتی مقابل روسیه گفت: قبل از فینال به بچه‌ها گفتم اگر با ارائه کشتی‌های فنی دوم هم شوید برای من با ارزش‌تر از این است که با ارائه کشتی‌های متوسط قهرمان شوید چون دردی از ما دوا نمی‌کند و ارزشی هم ندارد.
مدیر تیم‌های ملی کشتی در مورد عملکرد مهدی تقوی در جام جهانی گفت: به تقوی گفتم اگر قرار است کشتی‌های متوسط ارائه کند با توجه به زحماتی که می‌کشد، ارزشی ندارد. معتقدم تقوی تنها کشتی‌گیر ما است که صاحب کلاس است و از قابلیت‌های فنی بالایی به دلیل هوشیاری که دارد برخوردار است. به او گفتم اگر قرار است با کمترین زحمت و ریسک برنده شوی، فایده ندارد، چون در جایی مانند دیدار با حریف روس، کشتی‌گیر مقابل، تقوی را مهار می‌کند. اگر این فضای روانی از قبل برای کشتی‌گیر ما فراهم نشده باشد نمی‌توانیم در مسابقه آن را ارائه کنیم.
خادم افزود: تقوی باید این مرز را بکشند تا دوباره بتواند در قله کشتی جهان بایستد. او باید نسبت به زحماتش تعصب داشته باشد و اگر بخواهد به جایگاهی که دارد برگردد باید از نمایش کشتی حداقلی و پیروزی با حداقل امتیازات دور شود.
مدیر تیم‌های ملی کشتی درباره بازگشت محمد بنا گفت: فارغ از فضای حاشیه‌ای که در عدم حضور مربی زحمتکشی مانند بنا وجود دارد، خواسته مردم بازگشت این مربی است. بعد از المپیک رفتارهای مختلفی را نسبت به بنا از سوی برخی رسانه‌ها دیدم. احترام به بنا احترام به کشتی است و طبیعتاً او در شرایط خاصی می‌تواند کار کند و خواسته‌هایش هم برای کشتی است.
خادم گفت: بداخلاقی‌هایی که نسبت به بنا صورت می‌گیرد خارج از فضا و اعتقاداتی است که جامعه کشتی برای فردی که در عرصه‌ای تلاش کرده و به بالاترین سطح از موفقیت رسیده است، قائل است. حفظ و احترام به این جایگاه کمترین کاری است که باید در قبال بنا انجام شود.

وی تصریح کرد: اگر بنا حفظ شود مربیان دیگر تلاش و باور خواهند کرد که می‌توانند به جایگاه او رسیده و حتی از او هم بالاتر بروند؛ همان‌طور که سوریان این انگیزه را دارد که رکورد عبدالله موحد را با کسب مدال‌های طلای بیشتر بشکند.

خادم افزود: بسیاری از برخوردهایی که با محمد بنا صورت گرفت منصفانه نیست، بنا به هر دلیل، شرایط موجود را نپسندید و تقاضای استراحت کرده است و باید به عقیده او احترام بگذاریم.
وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد بنا از منصفانه نبودن شرایط موجود در ورزش کشور گلایه داشته است، گفت: متاسفانه توجهی که به کشتی می‌شود متناسب با جایگاه و انتظاری که از کشتی می‌رود نیست، جامعه کشتی بار خودش را در هر شرایطی به دوش می‌کشد، اهالی کشتی جماعتی هستند که در سخت‌ترین شرایط هم زندگی می‌کنند و حتی با منابع محدود هم تلاش می‌کنند که به هدفشان برسند. سهم منابع کشتی متناسب با جایگاه این رشته نیست.
مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد ادامه داد: کشتی فرنگی جایگاهی دارد که باید به صورت مستقل دیده شود که به همین منظور این تفویض اختیار به بنا صورت گرفت. تمایل من تمرکز جدی روی کشتی آزاد است، اما هر کاری هم که لازم باشد برای کشتی فرنگی انجام خواهم داد. باید جایگاه و احترام محمد بنا حفظ شود، در عین حال که کشتی فرنگی نباید متوقف شود، باید در این هفته تکلیف روشن شده و کشتی فرنگی از بلاتکلیفی نجات پیدا کند.
رسول خادم در پاسخ به این سوال که اگر خطیب در انتخابات فدارسیون کشتی نتواند به ریاست این فدارسیون برسد آیا همچنان حاضر به ادامه همکاری با رئیس آینده فدارسیون خواهد بود یا نه، گفت: حضور من در جمع خانواده کشتی و وظیفه من تا زمانی این امکان کار کردن فراهم باشد مقدور است، مگر اینکه فضا به گونه‌ای شود که نخواهند من کار کنم.
وی با اشاره به قانون‌مند شدن مراحل انتخابی تیم‌های ملی کشتی گفت: نظامی در کشتی شکل گرفته است که انتخابی در آن قانون‌مند است. کشتی‌گیرانی که مدال می‌گیرند نباید فکر کنند که کارشان تمام شده است و دوبنده تیم ملی متعلق به آنهاست. وقتی کادر فنی مجبور می‌شود روی عده‌ای محدود تمرکز کند عملاً چند سال کشتی تعطیل می‌شود. کشتی‌گیرانی داریم که با 25 سال سن فکر می‌کنند که هنوز پشتوانه هستند و به آنها طوری القا شده است که تلاشی هم برای عبور از نفرات اصلی نمی‌کنند.
به گزارش فارس خادم گفت: سیستم گلخانه‌ای که در کشتی ما اعمال می‌شود، سیستم مطلوبی نیست و این سیستم باید به مزرعه‌ای تبدیل شود که متاسفانه به دلیل فضای مدیریتی که داریم و به شدت نتیجه‌گرا هستیم کار را سخت می‌کند، اما این ظرفیت در کشتی ما وجود دارد.
رسول خادم در پایان خاطرنشان کرد: در اوزانی که تک ستاره داریم آنقدر به نفر اول متکی هستیم که فاصله بین نفرات اول و دوم بسیار زیاد است، اگر با برنامه‌ریزی دقیق پیش برویم این اتفاق خواهد افتاد و پشتوانه‌ها حتی شرایط عبور از نفرات اول را پیدا خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها