مقامات صنفی می‌گویند، سودجویان با دستکاری کارت ها به طور نامحدود سهمیه بنزین 400 تومانی برداشت می‌کنند اما مسئولان امکان چنین امری را تکذیب می‌کنند

سوء استفاده از کارتخوان های قدیمی سوخت

مقامات صنفی دیروز از بروز تخلفاتی در استفاده از سهمیه بنزین 400 تومانی موجود در کارت‌های سوخت از طریق دستکاری در کارتخوان‌های پمپ بنزین‌ها خبر دادند.
کد خبر: ۵۴۳۳۳۲

براساس این اظهارنظرها، به این علت که دستگاه‌های کارتخوان موجود در پمپ بنزین‌ها سرویس و به روز رسانی نشده‌اند، عده‌ای سودجو توانسته‌اند با دستکاری آنها و همچنین با استفاده از کارت‌های جعلی و جهش‌یافته از نظر فنی و نرم‌افزاری، به طور نامحدود و گسترده‌ای از سهمیه بنزین 400 تومانی استفاده و آن را به قیمت آزاد فروخته و سودهای کلان به جیب بزنند.

حدود پنج سال از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین از طریق کارت‌های هوشمند سوخت می‌گذرد، با این حال بخش خصوصی می‌گوید پشتیبانی فنی لازم برای سرویس سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاه‌های کارتخوان موجود در پمپ‌بنزین‌ها صورت نگرفته و همین امر به مرور باعث بروز و رشد یافتن سوءاستفاده‌هایی از این سیستم شده است. بخش خصوصی خاطرنشان می‌کند که فقط برای مدت یک سال چنین پشتیبانی فنی از کارتخوان‌ها صورت گرفته و برای سال‌های بعد این اقدام متوقف شده است؛ هرچند شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران که از سوی وزارت نفت اداره سامانه هوشمند سوخت را به‌عهده دارد، این موضوع را تکذیب می‌کند.

برداشت نامحدود بنزین 400 تومانی

دیروز روسای دو انجمن بخش خصوصی فعال در امر توزیع سوخت کشور شامل انجمن جایگاهداران سوخت و انجمن کارفرمایی جایگاهداران سوخت به ماجرای برداشت گسترده و نامحدود بنزین 400 تومانی اشاره کردند.

بیژن حاج‌محمدرضا، رئیس انجمن جایگاهداران سوخت در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به فرسودگی کارتخوان‌های هوشمند سوخت در بیشتر جایگاه‌های بنزین کشور، گفت: پیش از اجرای سهمیه‌بندی بنزین قرار بود تعمیر، نگهداشت و تامین قطعات یدکی این کارتخوان‌های هوشمند و تجهیزات مخابراتی آن توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی انجام شود.

وی افزود: اما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تنها یک سال به اجرای تعهدات خود در قبال تعمیر و نگهداشت کارتخوان‌های هوشمند سوخت اقدام کرد و در شش سال گذشته هزینه‌های این اقدامات فنی توسط جایگاهداران پرداخت شده است.

این فعال صنفی در حوزه توزیع و عرضه بنزین با تاکید بر این ‌که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری سامانه و کارتخوان‌های هوشمند سوخت در جایگاه‌ها این دستگاه‌ها بشدت معیوب شده‌اند، بیان کرد: فرسودگی برخی کارتخوان‌ها منجر به سوءاستفاده افراد سودجو شده است.

وی با یادآوری این‌ که برخی افراد سودجو با انجام فعل و انفعال در کارت‌های هوشمند سوخت و برخی کارت‌های بنزین دولتی غیرفعال به برداشت‌های نامحدود بنزین 400 تومانی در جایگاه‌های سوخت اقدام می‌کنند، تبیین کرد: بر این اساس با اعمال یک‌سری تغییرات نرم‌افزاری و با استفاده از رایانه‌ها، این افراد با استفاده از کارت‌های سوخت تغییر و جهش‌یافته به رمزگشایی کارتخوان‌های جایگاه‌های سوخت اقدام می‌کنند.

حاج محمدرضا با بیان این‌ که این موارد بارها به مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام شده است، گفت: کارشناسان هم ابتدا اظهار بی‌اطلاعی و انکار کردند سپس با مراجعه به جایگاه‌های سوخت، این نقص سامانه هوشمند سوخت را از نزدیک دیدند.

به گفته رئیس انجمن جایگاهداران به نظر می‌رسد افراد سودجو با تغییر برنامه نرم‌افزاری در چیپ کارت‌های بنزین سوخته شده امکان برداشت غیرمجاز و نامحدود بنزین در جایگاه‌ها را فراهم می‌کنند.

ثبت تراکنش‌های برداشت نامحدود بنزین
در شرکت پخش

ناصر رئیسی‌فرد، رئیس انجمن کارفرمایی جایگاهداران سوخت نیز با تائید این مشکل فنی در جایگاه‌های سوخت، اعلام کرد: وجود مشکلاتی در برنامه‌ریزی نرم‌افزاری، مشکلات سخت‌افزاری موجود در کارتخوان جایگاه‌ها و برخی مشکلات فنی در سامانه هوشمند سوخت عامل این مشکلات است.وی با تاکید بر این ‌که بارها در برخی جایگاه‌های سوخت کارگران شاغل در جایگاه نسبت به برداشت نامحدود بنزین 400 تومانی به صاحبان مجاری عرضه گزارش داده‌اند، تصریح کرد: جایگاهداران هم این مشکلات را به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گزارش می‌کنند.

رئیسی‌فرد با یادآوری این ‌که برخی تراکنش‌های نامرسوم و غیرعادی از برداشت بنزین 400 تومانی توسط برخی کارت‌های جعلی در سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درج و ثبت شده است، تاکید کرد: مسئولان به جای بازدیدهای نوروزی و نمایشی، فکری به حال مشکلات فنی موجود در جایگاه‌های سوخت کنند.رئیس انجمن کارفرمایی جایگاهداران سوخت با بیان این ‌که در چند هفته اخیر در برخی جایگاه‌های سوخت در تهران و برخی شهرها ده‌ها تراکنش غیرعادی ثبت شده است، بیان کرد: طرح جدید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای رفع این مشکلات گسترده فنی و الکترونیکی هنوز به طور کامل پیاده‌سازی نشده است.

شرکت پخش: تکذیب می‌کنیم

در همین حال شهرام رضایی، معاون فنی سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وجود این مشکل فنی و برداشت‌های گسترده بنزین 400 تومانی را تکذیب کرد و گفت این موضوع را از طریق روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پیگیری کنید.

این مقام مسئول با بیان این‌ که تاکنون حدود یک میلیون کارت سوخت نسل جدید تولید و توزیع شده است، به مهر یادآور شد: این تعداد کارت سوخت جدید برای خودروهای جدید و افرادی که درخواست المثنی داشته‌اند، صادر شده است.

هم‌اکنون حدود 19 میلیون کارت هوشمند برای عرضه بنزین و گازوئیل به خودروها و موتورسیکلت‌ها فعال شده و به طور متوسط سالانه برای حدود دو میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت جدید هم کارت هوشمند سوخت صادر می‌شود.

به گفته وی، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پاییز امسال از نسل جدید کارت‌های بنزین با ضریب امنیتی بالاتر رونمایی کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها