راه حل هسته ای روزنامه آمریکایی

مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 چند روز دیگر در پایتخت قزاقستان برگزار می شود. از سوی دیگر، مباحث درباره احتمال و شرایط مذاکره ایران و آمریکا، هنوز در جریان است. در این رابطه، روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» از اقداماتی سخن گفته که در صورت انجام آن ها، اوباما می تواند به حصول توافق هسته ای با ایران امیدوار باشد.
کد خبر: ۵۴۳۲۰۶
راه حل هسته ای روزنامه آمریکایی

به گزارش «تابناک»، روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» امروز در مطلبی به موضوع مذاکرات هسته ای پیش رو میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 پرداخته و در این میان، توجه خود را به طور خاص به اقداماتی معطوف کرده که دولت اوباما باید در راستای اعتمادسازی در مقابل ایران انجام دهد.

در این مطلب آمده است: با وجود سخت گیری ساختاری کنگره، اوباما برای افزایش شانس موفقیت دیپلماسی چه کاری می تواند انجام دهد؟ پاسخ روشن است: یافتن و اعمال آن دسته از گزینه های سیاست خارجی که کنگره نمی تواند به سادگی در مقابل آن ها مانع ایجاد کند.

به عنوان یکی از این اقدامات، وی می تواند پیش از مذاکرات تعهد بدهد که اگر ایران حاضر به دادن امتیازاتی درباره برنامه هسته ایش باشد، وی تحریم های اجرایی را که در اختیار کنگره نیست، لغو کرده و دارایی های مصادره شده ایران که مصادره آن ها به واسطه فرمان های اجرایی صورت گرفته را آزاد کند. «دفتر کنترل دارایی های مالی وزارت خزانه داری»، وسعت زیادی دارد که اوباما می تواند برای کاهش تحریم ها از آن استفاده کند.

با توجه به اینکه علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران اعلام کرده که ایران آماده است فتوای آیت الله خامنه ای در ممنوعیت سلاح هسته ای را در قالب یک سند رسمی و از نظر حقویق الزام آور در سازمان ملل درآورد، ارائه سندی متقابل در سازمان ملل، می تواند به ارتقای اعتماد میان طرفین پیش از آغاز مذاکرات کمک کند.

نقطه اشتراک فتنه و انحراف

دبیرکل جمعیت ایثارگران ناگفته های خود را از عدم مبارزه جدی با فساد در دوره موسوم به سازندگی، اصلاحات و دوره احمدی نژاد مطرح کرد و از همسویی دشمن با جریان فتنه و انحرافی در انتخابات 92 سخن گفت.

 حسین فدایی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه نقطه اشتراک فتنه و انحراف به خیابان کشاندن مردم است اظهار داشت:انحراف هدفش ابقای در قدرت است و آمده است تحلیل داده که باید راهبرد دوقطبی کردن و دیو و دلبر کردن جامعه را در پیش بگیرد و در حوزه بین‌الملل قهرمان صحنه شوند..

وی افزود:جریان فتنه هم برنامه‌ریزی کرده و دنبال این است که خودش را تطهیر کند و برگردد به نظام تا جایگاه از دست رفته‌اش را برگرداند و لذا روی نقاط ضعف، کمبودها و کسری‌ها تمرکز می‌کند تا افکار عمومی را مصادره و تبدیل به اعتراض اجتماعی نسبت به دولت کند، حمایت‌هایی برای خودش درست کند و نهضت "دیدید گفتیم" را درست کند.

اولویت اصلاحات از نگاه عبدالله نوری

به ‌دنبال دیدار جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، شامل دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، دانشگاه سهند، دانشگاه تبریز و دانشجویان آذربایجانی دانشگاه تهران با عبدالله نوری در راستای شرکت در انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری، وی در سخنانی مدعی شد: «این مسئله، اولویت اصلی جریان اصلاحات نیست. مهم این است که بتوان به سازوکاری برای همکاری و بهبود فضای همزیستی سیاسی رسید.»

به گزارش فارس وی تاکید کرده است که ما فکر می‌کنیم صندوق رأی در این کشور به‌سختی به دست آمده است و نباید به‌راحتی آن را از دست دهیم.وی افزوده است که  اوضاع اقتصادی کشور خیلی بحرانی است و یک برنامه اقتصادی خوب، می‌تواند مردم را به حضور در انتخابات ترغیب کند.

تلاش آمریکا برای شکست مذاکرات

شبکه خبری «الجزیره» به بهانه دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 که قرار است هفته آینده در قزاقستان برگزار شود، یادداشتی را به قلم «پپ اسکوبار» روزنامه‌نگار «آسیا تایمز»، در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده و نوشته است دولت آمریکا به دنبال شکست این مذاکرات است.

نویسنده این مطلب سپس اشاره می‌کند که آمریکا قصد دارد با تحریم طلا، همان موضوع «نفت در برابر» غذا را که علیه عراق اجرا می‌شد، برای ایران احیا کند. وی متذکر می‌شود که این امر نمی‌تواند موفق باشد، چراکه رهبری ایران همچنان بازار بزرگ آسیا را در اختیار دارد، که حتی در این بازار از امتیازات زیادی نیز برخودار است، که از جمله آن می‌توان به وجود کشورهای در حال توسعه در این منطقه اشاره کرد.

اسکوبار می‌افزاید که ایرانی‌ها فهمیده‌اند که اگر بخواهند یک ابرقدرت باشد، باید بالاترین فناوری‌ها را در اختیار داشته باشد. او در این مورد می‌نویسد: یک نظرسنجی ساده در ایران نشان می‌دهد که تمام اقشار جامعه این کشور، از مذهبی‌ترین‌ها تا اصلاح‌گرایان همگی با اینکه همه باید حق ایران به عنوان یک عضو NPT در استفاده از فناوری هسته‌ای را به رسمیت بشناسند، حمایت می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
۰
۰
ملت ایران از نظرایمان قوی است همین امر باعث میشه هیچ یك از این كشورهای زور گو حریف ایران نشوند وخواسته نا معقول انها را انجام نمی‌دهند

نیازمندی ها