در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
این کارخانه که فقط 55 کارمند دارد، حدود 14 سال پیش تا به امروز چیزی معادل 132 خودرو را ـ که اکثر آنها از نوع زوندا بوده است ـ تولید و روانه بازار کرده است. در مقایسه با تولید فراری در ایتالیا این رقم بسیار ناچیز و برابر تولید دو هفته شرکت فراری است.
اکنون پاگانی، سال جدید را با تولید پاگانی هوایرا 2013 آغاز میکند. هوایرا در زبان بومی اهالی آند در آمریکای جنوبی به الهه باد اطلاق میشود.
با نگاهی به مشخصات این سوپر خودرو به نظر میرسد انتخاب این نام بسیار هنرمندانه و با ظرافت صورت گرفته باشد.
این خودرو پرزرق و برق، جزئیات بسیار جذاب و دلفریبی دارد، از آینههای شبیه به جوانههای گیاه سویا گرفته تا اگزوزهای چهارقلوی تیتانیومی که در انتهای خودرو خودنمایی میکند.
نیروی پیشرانه این اتوموبیل توسط موتور 12 سیلندر SOHC توربو شارژر دوقلو با گنجایش 5980 سیسی و اندازه 365 اینچ مکعبی، با 36 سوپاپ و قدرت 720 اسب بخار در 5800 دور بر دقیقه و گشتاور 738 پوند بر فوت در 2250 دور بر دقیقه تامین میشود.
موتور در وسط خودرو قرار گرفته است. این موتور بینظیر و سفارشی توسط شرکت مرسدس بنز ساخته و پرداخته شده است. آنچه این خودرو را تبدیل به هیولای جادهها کرده، مشخصاتی نظیر میزان تحمل شتاب جانبی، سیستمهای کنترل ترمز و فرمان، میزان پایداری روی سطح جاده و دیگر خواص منحصر به فردی است که در برندهای لامبورگینی و فراری شاهد این ظرافتها هستیم.
شما در داخل این سوپراسپرت وحشی احساس راحتی کرده و فضای خارج کابین براحتی برایتان قابل مشاهده است.
تنها چیزی که پاگانی هوایرا ندارد، یک صدای وحشی مکانیکی است که مدتهای مدیدی شعار سازندگان چنین اتوموبیلهایی در ایتالیا بوده و نمونه آن را میتوان در لامبورگینی آونتادور مشاهده کرد.
پاگانی پنجاه و هفت ساله آرژانتینی در سال 1982 پس از دریافت توصیهنامهای از هموطنش خوان مانوئل فانجیو، قهرمان بزرگ و پرآوازه مسابقات فرمول یک و برای تعقیب و رسیدن به آرزوهایش وارد ایتالیا شد و شانس خود را در مرکز سازه کامپوزیتی لامبورگینی و در قسمت فیبر کربن امتحان کرده و سپس به عنوان یک پیمانکار مستقل به صنایع نظامی و هوافضا پیوست. او توانست میزان مصرف چسب در الیاف کربن را بدون آنکه تاثیری در میران استحکام الیاف کربن به وجود آید، به اندازه 30 درصد کاهش داده و در نهایت موفق به ساخت قطعات سبکتری شود.
بنابراین میتوان انتظار داشت هوایرا از حیث سبکی یک شاهکار محسوب شود که در واقع اینگونه نیز هست. در پوشش بدنه از 15 نوع مختلف فیبر کربن استفاده شده که شامل الیاف کربو ـ تیتانیوم است.
قیمت یک مربع به اضلاع 10 سانتیمتر از این کامپوزیت حدود دو میلیون تومان بوده که دارای رشتههای مومانند فلزی نقرهفامی است که برای استحکام هرچه بیشتر استفاده شده است.
پنج ورقه که ضخامت هرکدام یک میلیمتر است، روی هم قرار گرفته و قالب دیواره مرکزی اتاق را شکل داده است. در چهارگوشه خودرو فلپ (باله) مخصوصی نصب شده که در سرعتهای بالای 80 کیلومتر بر ساعت به صورت مستقل و براساس سرعت خودرو، شتاب جانبی و میزان نیروی وارد شده به فرمان و به منظور افزایش نیروی عمودی وارد شده به تایرها و جلوگیری از چرخش خودرو وارد عمل میشود. هنگام ترمز زدن در سرعتهای بسیار بالا، این فلپها تا حد ممکن بالا آمده و مانند یک ترمز هوایی عمل میکند.
در سرعتهای بالای 80 کیلومتر بر ساعت هر چهار فلپ به اندازه 10 درجه بالا آمده تا نیرویی که در نتیجه ترکیب مقاومت هوا و جاذبه به خودرو اعمال میشود، افزایش یابد. هنگام ترمز کردن هم هر چهار فلپ به اندازه 40 درجه بالا آمده تا به عنوان ترمز هوایی، سرعت را هرچه سریعتر کاهش دهد.
فلپها فقط زمانی از روی صندلی راننده دیده میشود که به طور کامل باز شده باشد. سیستم ترمز شامل دیسکهای کربن ـ سرامیکی 38 سانتیمتری برمبو است.
جعبه دنده هفت سرعته ترتیبی تککلاچ در پشت دیفرانسیل قرار گرفته تا موتور خودرو به چرخهای عقب نزدیکتر شود.
شرکت پاگانی اعلام کرده این جعبه دنده ساخت شرکت Xtrac نسبت به جعبه دندههای دوکلاچه حدود 90 کیلوگرم سبکتر است.
قاب فلزی که صفحه ناوبری و کنترل هوا را در خود جا داده، یک بلوک هفت کیلوگرمی آلومینیومی است که دکمههای اشکمانند شبیه به کلیدهای یک کلارینت (با توجه به علاقه فراوان آقای پاگانی به موسیقی) با ظرافت در آن تعبیه شده است.
کلید استارت خودرو حدود 10 سانتیمتر طول دارد که ساخت آن 16 میلیون تومان برای کارخانه هزینه دربر داشته است.
شتاب صفر تا یکصد خودرو در تست اولیه 3.3 ثانیه بوده که پیشبینی میشود این زمان در تست نهایی به سه ثانیه تقلیل یابد البته نباید فراموش کرد لامبورگینی آونتادور با 470 کیلوگرم وزن بیشتر همین شتاب صفر تا یکصد را دارد و قیمت آن به مراتب کمتر از هوایرا است.
فاصله بین محور جلو و عقب خودرو 2.79 متر و طول خودرو 4.60 متر است. سرهم کردن کامل هر دستگاه پاگانی هوایرا با 53 کارمند حدود سه ماه طول میکشد.
قرار است تا اواسط سال 2013، خط تولید این خودرو به مکان بزرگتری منتقل شده و با دوبرابر شدن تولید، خروجی شرکت به حدود 40 دستگاه در سال برسد.
منبع: caranddriver
مترجم: آتنا حسنآبادی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه
گفتوگو با محسن بهرامی، گوینده کتاب «مسیح بازمصلوب»
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد