باوجود اعلام نمایندگان مجلس، دولت هنوز این رقم را تائید نکرده است

تصویب پرداخت عیدانه 70 تا 100 هزارتومانی به هر نفر

آن‌گونه که نمایندگان مجلس حاضر در جلسه مشترک با دولت می‌گویند پرداخت 70 تا صد هزار تومان به هر نفر درراستای کمک به مردم برای جبران افزایش قیمت‌ها قطعی شده است.
کد خبر: ۵۳۷۶۹۶

حدود ده روز است که نمایندگان مجلس و دولت جلسات مشترکی را ترتیب داده‌اند تا درخصوص چگونگی کمک به مردم تصمیم‌گیری کنند. تاکنون گمانه‌های مختلفی درخصوص نقدی یا غیرنقدی بودن این کمک و میزان آن مطرح شده بود. در جلسه مشترک شنبه‌شب توافق بر این شد که کمک به صورت نقدی و به هر نفر 70 تا صد هزار تومان باشد که حدود 60 میلیون نفر مشمول این کمک خواهند بود.در همین زمینه رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با فارس، با بیان این‌که جلسه شنبه شب تا بعد از ساعت 21 هم ادامه داشت، افزود: در این جلسه کمک نقدی برای جبران هزینه‌هایی که بر مردم وارد شده، مصوب شد.

رحمانی ادامه داد: قرار شد این کمک به صورت نقدی و برای هر نفر بین 70 تا صد هزار تومان باشد که البته افرادی مانند اشخاص تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی 20 درصد بیشتر از این کمک بهره‌مند می‌شوند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: براساس تصمیمی که در این جلسه گرفته شد، قرار است این مبالغ هفته اول اسفند به حساب مردم واریز شود.

با این حال، برخی منابع در دولت ضمن تائید تصویب کمک نقدی به مردم در آستانه سال جدید قطعیت میزان مبلغ ذکر شده را تائید نمی‌کنند.یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم گفت: در این جلسه برای پرداخت 90 هزار تومان به اقشار آسیب‌پذیر بویژه اعضای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی و نیز 70 هزار تومان به سایر طبقات اجتماعی در اواخر سال جاری توافق شد.

اسماعیل جلیلی با اشاره به محل تامین پرداخت کمک نقدی گفت: دولت اختیار دارد از محل صرفه‌جویی دستگاه‌های اجرایی در قانون بودجه سال جاری، منابع مورد نیاز اجرای این توافق را تامین و پرداخت کند ولی اگر تصمیم داشته باشد از منابع صندوق توسعه ملی برای انجام این توافق برداشت کند باید مجوز بگیرد.

کمک نقدی اول اسفند مانند یارانه واریزمی‌شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت که در این جلسه تصمیم‌ بر آن شد که مبلغ 70 هزار تومان به تمامی یارانه‌بگیران اختصاص داده شود که شیوه پرداخت نیز همچون پرداخت از طریق پرداخت‌های یارانه‌های نقدی طبق روال سال‌های گذشته انجام خواهد شد.

ارسلان فتحی‌پور در گفت‌و‌گو با ایسنا، در تشریح نتایج جلسه شنبه‌شب گذشته اقتصادیون دولت و مجلس که با حضور لاریجانی و احمدی‌نژاد برگزار شد، افزود: بعد از توصیه رهبر معظم انقلاب درخصوص بهبود وضع معیشت شب عید مردم در راستای تامین کالاهای اساسی تصمیم‌ بر آن شد که به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و کسانی که در نوبت هستند 20 درصد بالاتر از سایر افراد یارانه پرداخت شود.

وی در توضیح گفت: بر این اساس به تمامی یارانه‌بگیران 70 هزار تومان یارانه نقدی و به افراد تحت پوشش کمیته امداد بهزیستی 20 درصد بیشتر از این میزان یعنی مبلغ بالغ بر 90 هزار تومان در روز اول اسفند پرداخت می‌شود.رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس در توضیح روش پرداخت این میزان یارانه نقدی گفت: قرار است این میزان به حساب سرپرست‌های خانوار واریز شود؛ شیوه‌ای که هم‌اکنون در واریز مبالغ یارانه‌های نقدی انجام می‌گیرد.

فتحی‌پور یادآور شد: پرداخت به صورت کارتی نیست چرا که قرار است این پرداخت نقدی برای یک‌بار انجام گیرد و چون این احتمال وجود داشت که کارت‌ها به قیمت‌های کمتر فروخته شود و به دنبال آن فساد ایجاد شود یا این که مبالغ کارت‌ها برای یک سری کالاهای خاص صرف شود، قرار شد که این مبالغ به حساب‌ها واریز شود تا این پول‌ها برای خرج بین کل کالاها توزیع گردد.

برپایی فروشگاه‌های عرضه مستقیم کالا با تخفیف

برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا و فروشگاه بهاره و تقویت این فروشگاه‌ها و همچنین عرضه کالا با تخفیف حداقل 20 درصد یکی دیگر از مباحثی بود که در جلسه شنبه شب دولت و مجلس مطرح شد.

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر سیاست‌های کلی اصل 44 مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درخصوص جلسه مشترک دولت و مجلس که شب‌شنبه برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه دولت و مجلس به توافق رسیدند تا کمک به مردم در آستانه سال جدید انجام شود.

فولادگر ادامه داد: همچنین در جلسه شنبه‌شب مباحثی در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد و مقرر شد تا چند جلسه کارشناسی دیگر برگزار شود و نتایج این جلسات در جلسه‌ای که آخر هفته با حضور رئیس جمهور و رئیس مجلس برگزار می‌شود مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: البته قطعا فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها امسال اجرا نخواهد شد و اجرای آن در سال بعد هم بستگی به جمع‌بندی جلسات دارد. یکی دیگر از نمایندگان شرکت‌کننده در جلسات مشترک دولت و مجلس اظهار کرد: برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا و فروشگاه بهاره و تقویت این فروشگاه‌ها و همچنین عرضه کالا با تخفیف حداقل 20 درصد یکی دیگر از مباحثی بود که در جلسه یادشده مطرح شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها