حسینی: از ناشرانی که این روزها با توجه به شرایط اقتصادی سختی‌ها را تحمل می‌کنند، تشکر می‌کنیم

افتتاح هفته کتاب همزمان با اعلام خبر‌تحریم وزارت ارشاد

بیستمین دوره هفته کتاب با تجلیل از خادمان علمی و فنی، سخنرانی وزیر ارشاد و چهره‌های فرهنگی و همچنین اعلام خبر تحریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی آمریکا گشایش یافت.
کد خبر: ۵۱۵۵۰۱

به گزارش جام‌جم، افتتاحیه بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی روز گذشته در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور چهره‌های فرهنگی افتتاح شد.

سیدمحمد حسینی در این مراسم گفت: اصل در نظام اسلامی، ارتقای آگاهی مردم است و هر چه بصیرت بیشتر باشد‌، مصونیت بیشتر است و برخلاف برخی کشورها ما به آگاهی مردم اهمیت می‌دهیم.

او با اشاره به برپایی برنامه‌های فرهنگی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با برگزاری چنین برنامه‌هایی مانند نمایشگاه کتاب و جایزه‌های مختلف چون جایزه جلال‌، پروین و کتاب سال، فضایی ایجاد می‌شود که مردم با این شخصیت‌ها آشنا شوند و شوق مطالعه در آنها بیشتر شود.

حسینی در ادامه به تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به کتاب اشاره کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم فروش و دسترسی به کتاب بیشتر باشد و به وضع نشر در شهرستان‌ها توجه شود و خلاصه‌ این مسائل به افزایش مطالعه در کشور بینجامد.

او با اشاره به آمار کتابخوانی در کشور گفت: ما در مقایسه با کشورهای همسایه و منطقه شرایط خوبی داریم، اما با آرمان‌های خودمان فاصله داریم و این به معنای درجا زدن نیست. من به نموداری نگاه می‌کردم که از سال 73 تاکنون سیر انتشار کتاب و مطالعه در کشور بیشتر شده است، اما امسال به دلیل شرایط اقتصادی با رکود مواجه هستیم و از ناشرانی که سختی‌ها را تحمل می‌کنند تشکر می‌کنیم و امیدواریم شرایط بهتر شود.

وزیر ارشاد افزود: خیلی‌ها فکر می‌کردند اگر اوباما رای بیاورد، تحریم‌ها کم می‌شود، اما دیروز در اخبار دیدیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تحریم شدند. این‌که ما نظارت بر نشر داریم، برای آنها جای انتقاد دارد، اما به این موضوع افتخار می‌کنیم، زیرا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ما به قانون احترام می‌گذاریم.

حسینی گفت: ما به آزادی به شکل غربی اعتقاد نداریم و آزادی که در آن به شریف‌ترین آدم روی زمین، پیامبر اسلام(ص)، توهین شود، نمی‌پذیریم. اگر آنها فکر کنند ما با این کارها از اصول خود دست برمی‌داریم، اشتباه می‌کنند.

در این مراسم از محمدرضا علیان جاسبی ـ ناشر فقید انقلاب ـ تقدیر شد که برادرش مصطفی زمانی لوح او را دریافت کرد.

همچنین از خادمان علمی و فنی نشر که چهره‌هایی چون احمد احمدی‌، فیاضی،‌ علی رواقی‌، ضیاء موحد‌، منوچهر صدقی‌، سیدحمید روحانی‌، محمد دانش‌اشراقی‌، محمد سلحشور‌، طهماسب طیران‌، محمدحسین باغشاهی‌، محمدباقر چوبی‌، محمدحسین واحدی‌، حسین خرمی‌، رضا یوسف‌زاده،‌ اسماعیل اقمشه،‌ سیدمهدی آل‌صاحب فصول، اسماعیل هاشمی و حسین کیمیایی را شامل می‌شدند، تقدیر شد.

همچنین حجت‌الاسلام احمد احمدی، رئیس انتشارات سمت و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم درباره ترجمه قرآن سخن گفت و در ادامه سیدمهدی آل‌صاحب فصول ـ ناشر ـ با اشاره به آمار نشر کتاب که در هفته‌نامه کتاب هفته آمده است، گفت: براساس این آمار هفت عنوان کتاب کودک در این هفته چاپ شده و 72 عنوان کتاب تجدید چاپ شده است، یعنی ده برابر کتاب چاپ اول تجدید چاپ داشته‌ایم که نیاز به بررسی ویژه دارد.

همچنین در این برنامه به 20 نفر از شرکت‌کنندگان به قید قرعه بن 50 هزار تومانی کتاب اهدا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها