براساس جدیدترین آمار بلومبرگ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته میلادی با 43/3 درصد افزایش، در مکان سوم برترین بورس‌های جهان از نظر بازدهی قرار گرفت.
کد خبر: ۵۰۷۷۴۳

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که بیانگر بازدهی سرمایه‌گذاران است، با رشدی معادل 966 واحدی در هفته گذشته به رقم 29 هزار و 98 واحد رسید تا متوسط بازدهی 43/3 درصدی عاید سرمایه‌گذاران شود.براساس گزارش بلومبرگ، بورس ایتالیا با 17/5 درصد و DFM امارات با 69/3 درصد افزایش در رتبه‌های اول و دوم قرار گرفتند.

در مجموع بازارهای مالی جهان در هفته گذشته به دلیل سخنان ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا مبنی بر آمادگی این بانک برای خرید اوراق قرضه و کاهش فشار بدهی بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کاهش نرخ بیکاری در آمریکا عملکرد مثبتی را پشت سر گذاشتند.

آغاز معاملات بورس برق تا 2 ماه آینده

در همین حال مدیرعامل بورس انرژی گفت: با توجه به این‌که تمام زیرساخت‌های مقرراتی و نرم‌‌افزاری بورس انرژی فراهم شده است، این بورس تا دو ماه آینده با معامله برق آغاز به کار خواهد کرد.شاپور محمدی با اشاره به این‌که بورس انرژی در فاز سوم، بین‌المللی خواهد شد، افزود: عرضه‌کنندگانی که به سیستم انتقال برق متصل باشند، می‌توانند در بورس انرژی به عرضه محصولات خود بپردازند.وی با تاکید بر این‌که فرآورده‌های مختلفی در حوزه برق قابل عرضه در بورس انرژی است، تصریح کرد: از جمله این محصولات می‌توان به حق اشتراک، حق انتقال، ظرفیت مازاد نیروگاه‌ها و ابزارهای مالی که در این حوزه تعریف شده‌ است، اشاره کرد.

مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به این‌که برق فیزیکال (منجر به تحویل) برای شروع در بورس انرژی مورد معامله قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در حوزه معاملات مالی برق، اقداماتی صورت گرفته است تا با تطبیق موازین شرعی، ابزارهای مالی نیز در بورس انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

محمدی گفت: در دنیا معاملات مالی برق منجر به تحویل نمی‌شود و این مبادلات از نظر موازین شرعی با مشکل مواجه است، از این رو با توجه به این‌که در بورس کالا قرارداد آتی وجود دارد که می‌تواند منجر به تحویل در آینده شود در تلاش هستیم معاملات مالی برق را براساس آن راه‌اندازی کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها