اجلاس کارشناسان جنبش عدم تعهد از امروز آغاز می‌شود

حضور 27 رئیس‌جمهور و 2 پادشاه و 7 نخست‌وزیر در اجلاس تهران

در حالی که قرار است از امروز اجلاس کارشناسان جنبش عدم تعهد در تهران آغاز به کار کند، سخنگوی وزارت‌ امورخارجه کشورمان از قطعی شدن حضور 27 رئیس‌جمهور، 2 پادشاه و 7 نخست‌وزیر در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران خبر داد.
کد خبر: ۴۹۸۰۳۲

به گزارش واحد مرکزی خبر، رامین مهمانپرست دیروز در نشستی خبری گفت: از میان حدود 50 کشوری که در سطح سران در این اجلاس حضور خواهند یافت 9 کشور در سطح معاون رئیس‌جمهور، دو کشور در سطح رئیس مجلس و حدود پنج کشور نیز در سطح نماینده ویژه روسای کشورها برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند.

استقبال بسیارخوب کشورها از اجلاس غیرمتعهدها

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، استقبال کشورها را برای شرکت در اجلاس جنبش غیرمتعهدها بسیار خوب توصیف کرد و گفت: تاکنون حضور120 هیات قطعی شده و ترکیب دقیق 108 هیات به دست ما رسیده است.

مهمانپرست افزود:‌ از مجموع 137 کشور عضو و ناظر و ده سازمان بین‌المللی تاکنون سطح شرکت120 کشور و شش سازمان مشخص شده است.

وی گفت: از مجموع 108 کشوری که تاکنون فهرست آنها مشخص شده است، 80 هیات در سطح وزیر و بالاتر شرکت می‌کنند.

پیگیری موضوع سوریه در اجلاس

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ‌به طور قطع مساله سوریه به طور ویژه در دستور کار اجلاس غیرمتعهدها خواهد بود و در نشست سران اجلاس می‌تواند جزو موضوعات باشد و در سند اجلاس هم پیش‌‌بینی شده است.

وی گفت: در حاشیه اجلاس سران نیز این فرصت برای جمهوری اسلامی ایران فراهم خواهد بود که طرح جامع خود برای حل بحران سوریه را مطرح کند و این رایزنی‌ها می‌تواند به حل سریع‌تر بحران سوریه کمک کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که از کشور سوریه در چه سطحی شرکت خواهند کرد، گفت: به احتمال زیاد از این کشور کارشناسان ارشد و معاون وزیرخارجه شرکت می کند و در سطح سران نیز این کشور در سطحی بالاتر از وزارت کشور شرکت خواهد کرد.

مهمانپرست درباره کشور روسیه هم افزود: نماینده وزارت خارجه این کشور هم در اجلاس حضور می‌یابد.

حضور محمود عباس در اجلاس غیرمتعهدها

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها از محمود عباس به عنوان رئیس حکومت خودگردان فلسطین دعوت کرده‌ایم که وی شرکت خواهد کرد.

در همین حال دیروز دفتر اسماعیل هنیه اعلام کرد که نخست‌وزیر دولت فلسطین نیز به اجلاس جنبش غیرمتعهدها در ایران دعوت شده است.سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که آیا شرکت‌کنندگان در این اجلاس از تاسیسات هسته‌ای ایران نیز بازدید می‌کنند؟ گفت: بازدید از مجموعه‌های مختلف صنعتی، علمی و مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی ایران از جمله برنامه‌های جانبی اجلاس است که بنا به علاقه‌مندی هیات‌های شرکت‌کننده، این برنامه‌ها برگزار می‌شود و بازدید از تاسیسات هسته‌ای هم جزو‌برنامه‌هاست.

مهمانپرست در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که علت حضور نیافتن سران ترکیه در اجلاس چیست؟ گفت: کشور ترکیه عضو جنبش غیرمتعهدها نیست، چرا که در ناتو عضویت دارد، ولی ما از عبدالله گل به عنوان مهمان ویژه دعوت کرده‌ایم، اما ظاهرا روز برگزاری اجلاس با روز ارتش در ترکیه تلاقی پیدا کرده است و فکر نمی‌کنم از ترکیه کسی در این اجلاس حضور پیدا کند.

مهمانپرست در خصوص سطح حضور کشورهای عربستان، بحرین و قطر در اجلاس تهران نیز گفت: تاکنون حضور قائم‌مقام وزیر خارجه عربستان قطعی شده است و وزیر خارجه این کشور به علت کسالت امکان حضور نخواهد داشت.سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در خصوص بحرین و قطر نیز فکر می کنیم در سطح وزیر شرکت کنند، اما هیات کارشناسی آنها مشخص شده است.

وی همچنین حضور بان کی‌مون را در این اجلاس قطعی دانست و گفت: سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در خصوص حضور بان کی‌مون اعلام رسمی کرده است و به طور قطع هیات‌هایی که در سطح بالا به ایران بیایند در حاشیه اجلاس با مقامات ارشد کشورمان دیدار خواهند داشت.

تنظیم سند اقتصادی 300 صفحه‌ای برای نشست سران غیرمتعهد

دبیرکل شانزدهمین نشست سران جنبش غیرمتعهد نیز گفت: سند اقتصادی برای شانزدهمین نشست اعضای جنبش غیرمتعهدها در بیش از 300 صفحه تنظیم شده است.

محمدمهدی آخوندزاده در برنامه نشست شانزدهم شبکه یک سیما افزود: مقابله با تحریم‌های یکجانبه و اقدامات فراقانونی برخی کشورها و نیز ضرورت تصویب کنوانسیون محو سلاح‌های هسته‌ای از جمله پیشنهادهای ایران در سند این نشست است.

هاشمی: سزاوارترین کشور برای برگزاری این نشست هستیم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با توجه به آمادگی کشورمان برای برگزاری مناسب نشست غیرمتعهدها در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری کاملا مستقل و غیروابسته به قدرت‌های جهانی، بحق سزاوارترین کشور برای برگزاری چنین نشستی است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امیدواری کرد نشست گروه غیرمتعهدها در تهران، نقطه عطفی در تاریخ این جنبش محسوب شود و نتایج آن به طور مؤثری در پیشبرد اهداف و برنامه‌های غیرمتعهدها و توسعه بیشتر و بهتر مناسبات اعضا تأثیر بگذارد.

آمادگی رسانه ملی برای پوشش حرفه‌ای اجلاس عدم تعهد

صبح دیروز در جلسه‌ای با حضور عزت‌الله ضرغامی، رئیس رسانه ملی، معاون بین‌الملل رئیس‌جمهور، معاونان و مدیران ‌ارشد صدا و سیما و مسئولان «رسانه‌ای، فنی و پشتیبانی» برگزاری اجلاس شانزدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سعیدلو، معاون رئیس‌جمهور و رئیس ستاد برگزاری اجلاس شانزدهم در این نشست با تشکر از برنامه‌ریزی‌ها و تدابیر رسانه‌ملی اعلام کرد: همه چیز برای برگزاری اجلاسی در خور شأن جمهوری اسلامی و ملت ایران آماده است. ضرغامی نیز اعلام کرد رسانه ملی با همه توان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، برای تبیین ابعاد تاریخی اجلاس شانزدهم و انعکاس هنرمندانه و حرفه‌ای این اجلاس مهم آمادگی دارد. معاون وزیر خارجه هم در این جلسه گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده اجلاس شانزدهم یکی از پرمحتواترین نشست‌های جنبش عدم تعهد خواهد بود. در جلسه دیروز همچنین آخرین هماهنگی‌های لازم در ابعاد مختلف ایجاد شد. شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد از پنجم تا دهم شهریورماه با حضور سران، مقامات بلندپایه، وزیران خارجه و کارشناسان 120 کشور عضو در سه‌سطح کارشناسی، وزیران امور خارجه و سران در تهران برگزار‌ می‌شود. بیش از هزار خبرنگار، تصویربردار و فعال رسانه‌ای داخلی و خارجی، پوشش خبری و رسانه‌ای اجلاس تهران را به عهده خواهند داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها