با همکاری صدا و سیما، شهرداری و وزارت ارشاد «باغ کتاب» امسال به بهره‌برداری می‌رسد

ثبت روز «ادبیات کودک و نوجوان» در تقویم رسمی

در شب نیمه شعبان، انجمن قلم ایران در خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی تهران و مرکز پژوهشگاه فرهنگ و هنر در قلب پایتخت (خیابان انقلاب) میزبان دو مراسم بودند که هر دو برای پاسداشت روز قلم و اهالی آن برگزار شده بود.
کد خبر: ۴۸۶۱۰۵

به گزارش خبرنگار ما، در این دو مراسم که با فاصله یکی دو ساعته از هم برپا شد، مهمانان مشترکی هم حضور داشتند؛ از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که همراه معاونش، بهمن دری در هر دو مراسم یعنی «دهمین دوره جایزه قلم زرین» و «نکوداشت روز قلم» حضور داشتند و سخنرانی کردند.

جدای از مهمانان مشترک، در مراسم نخست یعنی جایزه قلم زرین، غلامعلی حدادعادل و مجتبی رحماندوست به سخنرانی پرداختند و در مراسم دوم علی‌اکبر اشعری و ضیاء موحد درباره مسائل مختلف سخن گفتند.

روز ادبیات کودک و نوجوان در تقویم

خبر مشترک هر دو مراسم اعلام نامگذاری روزی برای «ادبیات کودک و نوجوان» در تقویم رسمی کشور بود که این خبر را سیدمحمد حسینی در جایگاه رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور این‌گونه اعلام کرد: با همفکری‌ای که با آقای دکتر حدادعادل داشتیم پیشنهاد شد همزمان با سالروز درگذشت نویسنده فقید مهدی آذریزدی (هجدهم تیر) یک روز در تقویم را به نام ادبیات کودک و نوجوان اختصاص دهیم که این موضوع در شورای فرهنگ عمومی بزودی نهایی خواهد شد.

وزیر ارشاد همچنین در مراسم نکوداشت روز قلم با اشاره به همزمانی این روز و نیمه شعبان گفت: نویسندگان و اهالی قلم ما باید به گونه‌ای عمل کنند که زمینه‌ساز ظهور منجی باشند.

پیشنهادهای 11 گانه بهمن دری و انتقاد از او

بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد هم از دیگر سخنرانان این مراسم بود که پیشنهادهای یازده‌گانه‌ای را برای ترویج فرهنگ مطالعه عنوان کرد و گفت: کوتاه و موجز کردن کتاب‌ها، پاسخ دادن به شبهات روز به صورت اپیزودیک و دسته‌بندی شده در قالب کتاب‌های 80 تا صد صفحه‌ای‌، معرفی کتاب‌های فاخر و شاخص با چکیده‌گویی و ایجاد حس تعلیق،‌ پرهیز از انتشار کتاب‌های دوره‌ای، نوشتن رمان‌های کوتاه‌، معرفی موضوعی کتاب‌ها، معرفی کتاب‌ها توسط افراد صاحب نام‌، چاپ بخشی از آنها در مطبوعات، اهدای کتاب در بسته‌های فرهنگی‌،‌ پخش بسته فیلم کتاب و بهره‌گیری از فضاهای پرت برای مطالعه مانند فرودگاه‌ها و قطارها می‌تواند زمینه‌ای را برای ترویج کتاب و کتابخوانی فراهم کند.

پس از طرح این پیشنهادهای یازده‌گانه حسن رضایی شریف‌آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران از میان حاضران در سالن برخاست و خطاب به مهمانان گفت: نسخه‌ای که آقای دری پیچیدند جواب نمی‌دهد؛ این مساله که عنوان می‌کنید برای افزایش کتابخوانی، برای زمانی که جامعه و مردم عادت به مطالعه ندارند، مؤثر نیست.

همکاری مشترک صدا و سیما، شهرداری و ارشاد

یکی دیگر از سخنرانان این مراسم علی‌اکبر اشعری بود که با بیان این که پروژه باغ کتاب امسال به طور رسمی گشایش می‌یابد، گفت: با حمایت وزارت ارشاد، شهرداری و صدا و سیما طرحی جامع برای باغ کتاب در نظر گرفته شده است و با ورود باغ کتاب در حوزه تولید و توزیع کتاب، امسال اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

او افزود: در باغ کتاب 16 حوزه تخصصی طراحی شده است و در طراحی این باغ کتاب سعی کردیم بیشتر از روش‌های کتاب‌فروشی‌های بزرگ دنیا الهام بگیریم و به اقتضای مخاطب ایرانی موضوعات را تقسیم‌بندی کنیم.

اشعری ادامه داد: در بخش دیگری از باغ کتاب،‌ فضایی نیز برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته ‌شده است. برای اولین بار نیز در حال تدارک ایجاد سامانه‌ای در باغ کتاب و فروشگاه‌های کتاب هستیم تا مراجعه‌کننده به این سامانه بتواند نزدیک‌ترین کتاب‌فروشی را که کتاب مورد نظرش در آن یافت می‌شود پیدا کند.

انتقاد از سختگیری ممیزی کتاب‌های شعر

ضیاء موحد شاید تنها سخنران جدی این مراسم از میان اهالی قلم بود که البته صحبت‌هایش کمی رنگ و بوی انتقادی داشت، او با اشاره به این که هنر اصلی ما ایرانیان شعر است، گفت: از مسئولان وزارت ارشاد می‌خواهم سختگیری کمتری در ممیزی کتاب‌های شعر انجام شود و می‌خواهم سعه صدر داشته باشند، چراکه این تنگ‌نظری‌ها به ضرر فرهنگ ما تمام می‌شود. ممکن است پشت برخی آثار حسن‌نیتی باشد، اما جهل هم حرف خود را می‌زند، امیدوارم خدا سعه صدر بدهد حرف‌ها را درست شنیده و تعبیر کنیم و نسبت به هم حسن ظن داشته باشیم.

این شاعر و استاد دانشگاه همچنین خواستار ایجاد نهضت ترجمه شد و افزود: شاعر بزرگی مثل اخوان ثالث غیراز فارسی و عربی، زبان دیگری بلد نبود و عموم شاعران آن دوره هم این‌گونه بودند و چون نمی‌توانستند مثلا انگلیسی صحبت کنند، شعر معاصر ما هم غریب مانده است.

پیشنهاد تشکیل اتحادیه نویسندگان جهان اسلام

مراسمی که در خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی برگزار شد هم خبرهای خاص خودش را داشت و در این مراسم مجتبی رحماندوست، نویسنده و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سخنانی با بیان این که نویسندگان باید آثارشان را به مصر و لیبی و یمن بفرستند تا ترجمه و خوانده شود پیشنهاد کرد: اتحادیه نویسندگان جهان اسلام و تشکیل اتحادیه نویسندگان فارسی زبان را راه‎اندازی و در این زمینه تلاش کند.

محسن پرویز، نویسنده و معاون سابق وزارت ارشاد هم پس از رحماندوست پشت تریبون رفت و گفت: پیشنهاد ما در دولت حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی تعیین روز بین‌المللی قلم بود که دولت وقت آن را به روز ملی قلم تنزل داد.

سخنگوی انجمن قلم ایران همچنین با اشاره به این‌که جشنواره قلم زرین اکنون در قالب رقابت داخلی دنبال می‌شود، گفت: در تلاش هستیم که این جشنواره را ابتدا در بعد رقابت بین کشورهای اسلامی و سپس در قالب جهانی دنبال کنیم.

او در همین رابطه افزود: برپایی چنین برنامه‌هایی در قالب بین‌المللی قطعاً برای ادبیات کشورمان مفید خواهد بود و به ارتقای سطح کیفی آن کمک می‌کند.

در پایان این مراسم هم بیانیه هیات داوران خوانده شد که بر اساس آن در حالی که در بخش داستان، سیدمهدی شجاعی با کتاب «کمی دیرتر»، سیدهاشم حسینی با کتاب «قسمت دوم» و ابراهیم حسن‌بیگی با کتاب «قدیس» نامزد دریافت «قلم زرین» بودند، اما فقط از خالق کتاب «قسمت دوم» تقدیر به عمل آمد.

در بخش شعر هم کتاب «تو سیب و گندم تو خود حوا» اثر محمد مرادی، مجموعه اشعار مریم خرمشاهی و کتاب «گریه‌های شمع خنده‌های باد» اثر عالیه مهرابی نامزدهای دریافت «قلم زرین» بودند که تنها از خالق کتاب «تو سیب و گندم تو خود حوا» سروده محمد مرادی تقدیر شد.

اما در بخش پژوهش محمدرضا سرشار برای کتاب «ادبیات داستانی ایران» به عنوان تنها برگزیده دهمین دوره از جشنواره قلم زرین معرفی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها