وقتی خاطرات کودکی‌مان را مرور می‌کنیم، متوجه می‌شویم که چقدر دنیای ما با دنیای کودکان امروز متفاوت بوده است. تمام لذت و هیجان کودکی، بازی در کوچه‌پس‌کوچه‌ها و دوچرخه‌سواری و لِی لِی خلاصه می‌شد و آنهایی که از بازی در کوچه معذور بودند، چند ساعتی که تلویزیون برنامه کودک داشت، می‌نشستند و برنامه‌شان را می‌دیدند، اما اکنون کودکان با ماشین‌های برقی و آی‌پدها و... امروزی‌تر شده‌اند. بین دنیای کودکان دیروز و امروز تفاوت‌های زیادی دیده می‌شود تاجایی که در صنعت گردشگری و هتلداری خودش را نشان داده است و سرمایه‌داران را به فکر فرو برده تا دغدغه‌های این قشر را برطرف کنند.
کد خبر: ۴۷۰۸۶۶

شاید شما هم این را حس کرده باشید که هنگام سفر کاری یا تفریحی با مشکلات سفر با کودکان روبه‌رو می‌شوید. دنیای کودکانه آنها پر از کنجکاوی ناشی از طبیعتشان است و این فرصت سفر از بزرگ‌ترها را می‌گیرد.

کودکتان را کجا بگذارید؟ چه کسی می‌تواند از آنها نگهداری کند؟ اصلا می‌شود وقتی سفر می‌روید آنها را از خود دور کنید؟

امروزه جایگاه کودکان در سفر و هزینه‌های سفر یکی از عوامل مهم در مقاصد گردشگری است تا جایی که هر گردشگر ترجیح می‌دهد مقصدی را انتخاب کند که از نظر امکانات و خدمات رفاهی برای کودک و خانواده‌اش مناسب‌تر باشد و البته هزینه‌ها را نیز در این باره کاهش دهد تا خانواده‌ها هم بتوانند از سفرشان بهترین استفاده را بکنند.

متاسفانه هتلداران فراموش کرده‌اند که امکانات تخصصی برای قشر کودکان به نفع آنها هم هست. امکاناتی از قبیل کتابخانه، اسباب‌بازی، ارائه سرویس‌های خاص در اتاق‌ها و حتی رستوران هتل و... برای کودکان می‌تواند با میزان زمان اقامت گردشگران در هتل‌ها ارتباط مستقیمی داشته باشد، زیرا با فراهم کردن بازی و تفریح برای کودکان می‌توان شرایطی را ایجاد کرد که بزرگ‌ترها براحتی به تفریحات و امور خود بپردازند یا از سایر امکانات هتل استفاده کنند.

اولین کشوری که به فکر این قشر افتاد کشور هلند بود که در ساخت هتل برای کودکان سردمدار است. هلند توانست با ساخت یک هتل مجزا برای کودکان، صنعت گردشگری خود را گسترش دهد. آنها توانستند با ساخت این هتل گردشگران را به سوی کشورشان جذب کنند و به آنها این اطمینان را بدهند تا با خیالی آسوده به دیدن جاهایی از کشورشان بروند که شاید کودکانشان مانع این بازدیدها بودند.

هتل «Paddington kinder» پذیرای کودکان 1 تا 6 سال است و خانواده‌ها می‌توانند کودکانشان را در این هتل اقامت دهند، اما بعد از هلند، ترکیه دومین کشوری بود که هتلی با نام Baby duck مخصوص کودکان افتتاح کرد و خدمات رفاهی ـ تفریحی، آموزشی و حتی پزشکی و سلامتی برای کودکان در هتلشان در نظر گرفتند. در این هتل کودکان تا 12 سال با مراقبت و آموزش‌های خاص سنی پذیرایی می‌شوند. هتل کودکان به صورت شبانه‌روزی برای کودکان ارائه خدمات دارند. همچنین برای هر کودک یک معلم در نظر گرفته می‌شود تا از آنها به خوبی مراقبت شود.

در کنار این دو کشور، سنگاپوری‌ها دست به ساخت اتاق کودک در هتل‌هایشان زدند. مجموعه هتل‌ها و اقامتگاه‌های بین‌المللی سوئیس‌ هتل در سنگاپور برای اولین بار اتاق‌هایی با تشکیلات خاص در هتل‌هایشان برای 3 گروه سنی طراحی کردند.

در این اتاق‌ها اسباب‌بازی‌های ویژه گروه سنی مختلف، اسباب‌بازی‌های ویژه نوزادان و انواع کارتون‌ها، حتی پایانه‌ها و تجهیزات Ipod وجود دارد. در اتاق کودکان تجهیزاتی تعبیه شده تا با اتاق والدین در ارتباط باشد ودر زمان استراحت، والدین بتوانند کودکان خود را کنترل کنند. در این اتاق‌ها علاوه بر امکانات ویژه برای کودکان 1 تا 12 سال، فهرست غذایی برای هر گروه سنی در نظر گرفته شده است. ارائه این خدمات نه‌تنها صنعت گردشگری و هتلداری این کشورها را رونق بخشیده است حتی توانسته کمک بزرگی به خانواده‌ها و کودکانی که همیشه دغدغه سفر بزرگ‌ترها بوده‌اند، باشد.اما جای سوال است که چرا ایران با همه جاذبه تاریخی ـ فرهنگی و گردشگری فراوانی که دارد، از این شاخص در فعالیت‌هایش استفاده نمی‌کند؟

متاسفانه جای ایران در این عرصه خالی است و می‌توان گفت تقریبا ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری برای کودکان چندان قابل توجه نیست. در ایران حدود 800 هتل وجود دارد که هیچ یک از آنها تسهیلات و خدماتی خاص کودکان ارائه نمی‌دهند و شاید این به شرایط سرمایه‌گذاری‌ ساخت هتل و عدم همکاری بیمه‌ها برمی‌گردد، در صورتی که اگر به این بخش از صنعت گردشگری و هتلداری در ایران توجه بیشتری شود مطمئنا گردشگری داخلی‌مان هم رونق بیشتری پیدا می‌کند.

فرگل غفاری

منبع: hotel and tourism magazin

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها