در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
چرا تعطیلات، ترافیک وبسایتها را بهوجود میآورد؟
دلایل زیادی وجود دارد که نشان میدهد چرا در زمان تعطیلات، ترافیک سایتها بالا میرود، ولی دلایلی که در اینجا آوردهشده مهمترین آنهاست.
تعطیلات سرگرمی هستند: ایام تعطیلات رویدادی برای سرگرمی و خوشگذرانی افراد به شمار میرود. این سرگرمی، مردم را شاد میسازد. تعطیلات زمانی است که مردم بهدنبال چیزهای سرگرمکننده میگردند و تلاش میکنند زمان بیشتری برای تمرکز روی سرگرمکنندهها صرف کنند. برای بیشتر افراد، تعطیلات ابتدای سال، روزهای خوش سال پیشروست. هنگامی که افراد دنبال چیزهایی هستند که میخواهند زمانشان را با آنها صرف کنند، یکی از راهها گشتوگذار آنلاین و گرفتن ایدههایی است که با آن تعطیلاتشان را سپری کنند.
زمان فراغت از کار: همه ما این مساله را قبول داریم که هرچه میزان اوقات فراغت از کار بیشتر باشد، شخص زمان بیشتری را نیز برای آنلاین بودن قرار میدهد. امروزه بسیاری از افراد آنچنان سخت کار میکنند که دیگر زمانی برای جستجو در اینترنت ندارند. این مشکل در تعطیلات وجود نخواهد داشت و بسیاری از افراد بهعلت تعطیلی مراکز، زمان بیشتری برای دیگر کارها خواهند داشت که یکی از آن کارها جستجو در اینترنت است.
برنامهریزی به تحقیق احتیاج دارد: تعطیلات ابتدای سال به برنامهریزی احتیاج دارد و هر برنامهریزی نیز به تحقیق. این تحقیق در هر زمینهای میتواند باشد. از خرید مایحتاج گرفته تا تغییر دکوراسیون، آماده کردن غذا و... . بسیاری از افراد باید برای تعطیلات پیشروی خود برنامهریزی کنند. هر زمان که یک شخص به برنامهریزی برای یک رویداد مانند تعطیلات نوروز احتیاج پیدا میکند، زمان آنلاین بودن نیز افزایش مییابد.
مسافرت، افراد را به جستجو برای یافتن سرگرمیهای مختلف وادار میکند: آیا تا بهحال در تعطیلات نوروز به مسافرت رفتهاید؟ ترافیک حرف اول را میزند! بهاین خاطر است که اغلب مردم در تعطیلات مسافرت میکنند. زمانی که مردم به مسافرت میروند، مخصوصا مسافتهای طولانی یا مسافرت به مکانهایی که تاکنون نرفتهاند، معمولا قبل از شروع سفر زمان زیادی را برای بررسی سفرشان در اینترنت میگذرانند و بهدنبال مکانهایی هستند که در طول مسیر بتوانند توقف کنند. افراد بهدنبال هرچیزی که باشند، نکته کلیدی آن است که آنها بهطور آنلاین جستجو میکنند. دانستن این مساله یک فرصت خوب برای مالکان وبسایتها فراهم میکند تا بخشی از ترافیک جستجو را از آن خود کنند.
برنامهریزی برای تعطیلات پیشرو
بهمنظور جذب بخشی از ترافیک وب در تعطیلات، باید یک برنامه مشخص داشته باشید. این مساله مهم است که قبل از تعطیلات برنامهریزی خود را آغاز کنید. بهتر است هنگام برنامهریزی برای یک تعطیلات پیشرو به این پرسشها توجه کنید:
چگونه میتوانم تعطیلات پیشرو را با موضوعات وبسایت مرتبط کنم؟ تلاش دارم کدام دسته از مردم را به وبسایت خود جذب کنم؟ چه موضوعی را میتوانم در وبسایتم قرار دهم تا بتوانم آن دسته مورد نظر از مردم را جذب خود کنم؟ کدامیک از کلمات کلیدی را باید در محتوای مرتبط با تعطیلات موجود در وبسایت استفاده کنم؟ از چه ابزار خارجی دیگری (مانند رسانههای اجتماعی) میتوانم برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر در وبسایت استفاده کنم؟
با پاسخ دادن به این سوالات، شما شروع به شکلدهی ایدههایی برای تغییرات یا ایجاد محتوایی میکنید که برای تعطیلات پیشرو در وبسایتتان ارائه خواهید کرد.
چند قدم برای افزایش ترافیک وبسایت
درک فوقالعاده بودن تعطیلات برای افزایش ترافیک وبسایت مساله بسیار مهمی است، ولی الان که این را متوجه شدیم زمان آن رسیده است تا ایدههایی برای استفاده بردن از فواید تعطیلات ارائه کنیم. بهیاد داشته باشید با کمی خلاقیت، تقریبا هر وبسایتی (بدون توجه موضوع وبسایت) میتواند برای استفاده بردن از تعطیلات اقدام کند. در زیر ایدههای ساده برای استفاده بردن از تعطیلات آورده شده است تا کمکی به شما برای ایدههای بهتر و جدیدتر شود. ممکن است تمام ایدههای گفته شده به وبسایت شما مرتبط نباشد، ولی باید حداقل بتوانید تعدادی از آنها را استفاده کنید یا بخشی از آنها را مناسب با کار وبسایتتان تغییر دهید.
بسادگی میتوانید یک تخفیف ویژه نوروزی برای محصولات یا سرویس خود ارائه کنید یا یک مسابقه مربوط به تعطیلات راه بیندازید. اگر محصولی نمیفروشید یا سرویسی ارائه نمیکنید میتوانید کارتهای هدیه بانکهای مختلف یا هرچیزی را که فکر میکنید برای بازدیدکنندگان سایت شما باارزش است، خریداری و به برنده اهدا کنید. یک داستان درباره تعطیلات پیشرو در بلاگ خود بنویسید؛ درباره موضوعهای مختلفی مانند تاریخچه نوروز یا تعطیلات، مقداری واقعیات درباره نوروز، یک تجربه یا خاطره شخصی و... میتوان نوشت. حتی میتوانید فهرستی از سرگرمیهای جالب که میتوان با دوستان و خانواده در تعطیلات انجام داد، ارائه کنید. یک کتاب الکترونیک (E-Book) کوتاه درباره نوروز بنویسید و برای دانلود رایگان و تنها درمقابل آدرس ایمیل خواننده در سایت قرار دهید. این ایمیلها میتواند برای ارتباطات بعدی مفید باشد. یک دستور غذای مناسب برای تعطیلات منتشر کنید. یا اطلاعات فروش فروشندگان محلی را جمع کرده و در وبسایت خود بهعنوان «راهنمای فروشگاهها» برای خوانندگان قرار دهید. همچنین میتوانید با یک وبسایت دیگر برای اجرای یک مسابقه یا قرعهکشی شریک شوید؛ این روش تبلیغی میتواند ترافیک جستجو را جذب کند، ولی نقطه ضعفی نیز دارد و آن، این است که ترافیک وبسایت بین شما و شریکتان مشترک میشود. همچنین میتوانید یک فهرست از رویدادهای محلی را که در منطقه جغرافیایی شما و مرتبط با تعطیلات است، منتشر کنید. یا یک فهرست از فرصتهایی برای مشارکت تهیه کنید که افراد بتوانند در طول تعطیلات مشارکت کنند. اطلاعات مشارکت میتواند در طول تعطیلات ترافیک زیادی برای وبسایت جذب کند و همچنین میتوانید از بخشی از این ترافیک برای تهیه فهرستی از فرصتهای مشارکت مرتبط با موضوعهای وبسایت خودتان استفاده کنید.
دوباره میگوییم که تمام این ایدهها ممکن است برای وبسایت شما مناسب نباشد، ولی تعدادی از آنها را میتوانید انجام دهید. مساله مهمی که باید بهخاطر داشته باشید، این است که تعطیلات، فرصت بسیار مناسبی برای بالا بردن ترافیک وبسایتتان است. با یک برنامهریزی کوچک و کمی خلاقیت، بدون توجه به موضوع وبسایت، قادر خواهید بود از فواید یک یا چند تعطیلات سال بویژه تعطیلات ابتدایی سال برای بالا بردن ترافیک وبسایت استفاده کنید.
محمدحسین کردونی
منبع:
stwebdesigner1در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مطرح شد