حادثه خونین چهارشنبه شب ورزشگاه پورت سعید مصر 74 کشته و بیش از 1000 زخمی برجای گذاشت

پس لرزه‌های سیاسی فاجعه فوتبال در مصر

حادثه خونین چهارشنبه شب ورزشگاه پورت سعید مصر با 74 کشته و بیش از 1000 زخمی علاوه بر جامعه ورزشی این کشور، ساختارها و نهادهای سیاسی مصر را به شدت تکان داده است. این حادثه پس از آن روی داد که تماشاگران تیم فوتبال المصری پورت سعید که تیمشان پس از 20 سال بر تیم حریف چیره شده بود، پس از پیروزی 3 بر یک برابر تیم الاهلی قاهره وارد زمین این ورزشگاه 13 هزار نفری شدند و نیروهای امنیتی و پلیس نیز هیچ ممانعتی برای ورود این افراد انجام ندادند. این افراد ابتدا به سمت بازیکنان تیم الاهلی حمله کردند که با دخالت نیروهای پلیس، بازیکنان تیم میزبان به بیرون از ورزشگاه هدایت شدند. پس از آن طرفداران الاهلی نیز حصارهای دور زمین بازی را پاره کرده و به زد و خورد با طرفداران تیم میزبان پرداختند. منابع پزشکی اعلام کردند جراحت صورت، شکستگی سر و خونریزی داخلی از علل اصلی کشته شدن این افراد بوده است.
کد خبر: ۴۵۵۶۴۴

سهل انگاری پلیس و مقامات دولتی در بروز این فاجعه خونین، اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت که به بروز ناآرامی‌های تازه‌ای در مصر منجر شده است. اما رویدادهای خونین مصر فقط به ورزشگاه پورت سعید محدود نشده و شهرهای مختلف از جمله پایتخت ـ قاهره ـ را نیز در بر گرفته است. به گزارش ایسنا، در تازه‌ترین ناآرامی‌ها منابع پزشکی مصری اعلام کردند بامداد روز گذشته در پی شلیک ماموران امنیتی شهر سوئز مصر 2 نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند. بنابر این گزارش، تظاهرات‌کنندگان خشمگین که ساعات اولیه بامداد دیروز برای اعتراض به حادثه ورزشگاه شهر پورت سعید به خیابان‌ها آمده بودند و قصد داشتند مقر نیروهای امنیتی شهر سوئز را تصرف کنند، با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی مواجه شدند.

شبکه الجزیره نیز گزارش داد چند خیابان منتهی به وزارت کشور مصر در شهر قاهره روز گذشته شاهد درگیری‌های پراکنده بود که یک کشته نیز به همراه داشت. خیابان منصور که یکی از خیابان‌های منتهی به وزارت کشور مصر است، محل اصلی درگیری‌های روز گذشته قاهره بود.

بر پایه این گزارش، معترضان شیشه‌های جلوی ساختمان وزارت دارایی و ساختمان قصر النیل در نزدیکی وزارت کشور را شکستند و عده‌ای از تظاهرات‌کنندگان نیز ضمن استقرار روی بام این ساختمان‌ها، وسایل موجود در آنها را به سوی خیابان پرتاب کردند. از سوی دیگر، نیروهای پلیس به سمت معترضان گلوله پلاستیکی شلیک کردند که در اثر آن یک نفر کشته و 400نفر مجروح شدند.

متهمان احتمالی

برخی منابع دلیل درگیری‌های چهارشنبه شب را عصبانیت طرفداران المصری از پلاکاردی می‌دانند که طرفداران الاهلی آن را به ورزشگاه برده بودند و روی آن نوشته شده بود «در پورت‌سعید، مردی پیدا نمی‌شود»، اما تعدادی از نمایندگان مجلس الشعب مصر مسوولیت حوادث ورزشگاه شهر پورت‌سعید را به گردن شورای عالی نیروهای مسلح مصر انداختند و تاکید کردند که این حوادث با لغو حالت فوق‌العاده در این کشور ارتباط دارد. پیش از این شورای نظامی حاکم در مصر از لغو حالت فوق‌العاده در این کشور از اول ماه فوریه (چهارشنبه 12 بهمن) خبر داده بود.

گروه اخوان‌المسلمین نیز که دارای اکثریت پارلمانی است، بقایای نظام حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سابق این کشور را به دست داشتن در حوادث بازی الاهلی و المصری متهم کرد. دولت مصر نیز در پی حوادث اخیر در این کشور 3 روز عزای عمومی اعلام کرد و این حوادث را حوادثی سیاسی نامید که از سوی برخی گروه‌ها برای آن نقشه کشیده شده بود.

از سوی دیگر شبکه‌های تلویزیونی مصر از حضور نیافتن استاندار پورت‌سعید و فرمانده نیروهای امنیتی این استان در ورزشگاه خبر داده و اعلام کردند این در حالی است که این دو مسوول همواره در بازی‌های خانگی المصری حضور داشته‌اند.

تبعات این فاجعه

به دنبال این حوادث، روز گذشته کمال الجنزوری، نخست‌وزیر مصر، اعضای فدراسیون فوتبال این کشور را از کار برکنار کرد و گفت مسوولیت سیاسی خشونت‌های روز چهارشنبه را به عهده می‌گیرد. از سوی دیگر مجلس الشعب مصر (پارلمان) با برگزاری نشست فوق‌العاده‌ای، وزارت کشور و ابراهیم یوسف، وزیر این وزارتخانه را مسوول اصلی حوادث ورزشگاه شهر پورت‌سعید دانست. برخی از نمایندگان پارلمان نیز کناره‌گیری دولت را خواستار شدند و شورای نظامی را مسوول کامل حوادث اعلام کرده و از این شورا خواستند هرچه زودتر قدرت را تحویل دهد. کمال الجنزوری، نخست‌وزیر مصر در جلسه پارلمان اعلام کرد استعفای استاندار پورت‌سعید را پذیرفته و رئیس دستگاه امنیتی شهر و نیز رئیس بخش تحقیقات جنایی شهر پورت‌سعید را از کار خود برکنار کرده است.

ابراز همدردی

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با اعلام ناراحتی و تاسف درخصوص حوادث خونین شب چهارشنبه مصر گفت: ما گرم‌ترین همدردی و تسلیت خود را با خانواده کشته‌شدگان این حادثه اعلام می‌کنیم و شفا برای آسیب‌دیدگان آن را خواستاریم. سپ بلاتر، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال(فیفا) نیز‌ به خانواده‌های قربانیان حوادث پورت‌سعید تسلیت گفت و اظهار کرد: روز چهارشنبه روز سیاهی در تاریخ فوتبال بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها