«ستاره» جمهوریخواهان؛ «کابوس» اوباما

رونالد ارنست پل 76 ساله بی‌تردید ستاره رقابت نفسگیر نامزدهای حزب جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا برای تعیین رقیب باراک اوباما در انتخابات آبان ماه است؛ ستاره‌ای که در صورت کنار زدن رقبای هم حزبی، کابوسی برای اوباما خواهد بود. پل در نخستین دور رقابت نامزدهای حزب جمهوریخواه در ایالت آیووا، به شکل ناباورانه‌ای موفق شد در میان 3 نامزد برتر این حزب جای گیرد. بدشانسی این پزشک شورشی لیبرال در حزب جمهوریخواه که کرسی ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا را برای 13 دوره متوالی حفظ کرده، این بود که باید نخستین دور رقابت‌ها را از ایالتی آغاز می‌کرد که در مجموع فقط یک درصد اعضای انجمن حزبی آن را لیبرال‌ها تشکیل می‌دادند.
کد خبر: ۴۵۱۱۸۳

طبق قوانین داخلی حزب جمهوریخواه، انتخابات در ایالت آیووا در «کاکس» یا همان جلسه بزرگان قبیله یا به اصطلاح انجمن حزبی انجام می‌گیرد. 88 درصد اعضای این انجمن را نیز محافظه‌کارانی تشکیل می‌دهند که به طور طبیعی می‌بایست نیوت گینگریچ رئیس سابق مجلس نمایندگان، ریک پری فرماندار تگزاس، ریک سنتوروم سناتور سابق پنسیلوانیا و میت رامنی فرماندار سابق ماساچوست و حتی میشل باکمن نماینده کنونی مجلس را به ران پل ترجیح می‌دادند. پل در این رای‌گیری دشوار موفق شد 21 درصد آرا را به خود اختصاص دهد و بعد از رامنی و سنتوروم در جایگاه سوم بایستد.

اما دور بعدی رقابت‌ها روز سه‌شنبه بیستم دی‌ماه - 10 ژانویه - در ایالت نیوهمپشایر برگزار می‌شود که این بار همه مردم این ایالت آزادند به هر یک از نامزدهای حزب جمهوریخواه رای دهند. این انتخابات در حقیقت تا حدودی جایگاه و وزن سیاسی هر نامزد را نشان می‌دهد. نه تنها هواداران حزب جمهوریخواه بلکه مستقل‌ها و در مواقعی هم دموکرات‌ها برای منحرف کردن برنامه‌ریزی‌های نامزدهای رقیب، در این انتخابات شرکت می‌کنند. اگر در این انتخابات پل بتواند جایگاه خود را حفظ کند یا ارتقا بخشد و رقیب اصلی او یعنی رامنی نیز نتواند فاصله خود را با رقبا بیشتر سازد، ستاره جمهوریخواهان با قدرت بیشتری به سمت کرسی ریاست جمهوری آمریکا گام برخواهد داشت. پل معتقد است ایالات متحده آمریکا باید از دخالت‌هایش در امور داخلی دیگر کشورها دست بردارد و سربازانش را به خانه بازگرداند و با کاستن از مالیات‌ها، تمام تلاش‌هایش را معطوف داخل و ساختن مجدد زیربناهای اقتصادی کند.

جوانان جمهوریخواه، مستقل‌ها و حتی بخش‌هایی از دموکرات‌های ناامید از اوباما، مجذوب ایده‌های ران پل درباره دولت کوچک اما کارآمد، شغل برای همه و قطع کمک‌های خارجی آمریکا از جمله کمک سالانه 6 میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی، شده‌اند. البته به همان نسبت، پل با این دیدگاه‌هایش دشمنان سرسختی نیز برای خود ایجاد کرده است. لابی‌های قدرتمند اسرائیل و شبکه قوی رسانه‌ای تحت کنترل این لابی‌ها در آمریکا، تمام تلاش خــود را به کار گرفته‌اند تا پل را به عنوان نامزدی حاشیه‌ای معرفی و رای‌دهندگان را در عمل ناامید سازند. ‌‌/‌‌ ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها