دور تازه مناسبات لیبی و سودان با سفر البشیر

عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان که برای سفری دو روزه روز شنبه وارد لیبی شد و مورد استقبال مقامات این کشور از جمله مصطفی عبدالجلیل قرار گرفت، پیشنهادهایی را به آنها ارائه کرد.
کد خبر: ۴۵۱۱۷۹

به گزارش مهر، عمر البشیر که برای نخستین بار پس از سرنگونی رژیم معمر قذافی، دیکتاتور لیبی به طرابلس سفر کرده است، گفت: ما به برادران لیبیایی خود پیشنهاد دادیم به تشکیل ارتش ملی در لیبی از جمله استفاده از نیروهایی که در انقلاب لیبی نقش داشتند، کمک کنیم. وی افزود: سودان پیشنهاد همکاری نیروهای سودانی را برای حفظ و حراست از مرزهای جنوبی لیبی پیشنهاد داده اما این پیشنهاد پذیرفته نشده است. البشیر اظهار کرد: سرنگونی قذافی بهترین خبر در تاریخ جدید سودان بوده است. وی تاکید کرد: مرحله کنونی لیبی مرحله بسیار مهمی است و مردم این کشور باید تمام تلاش خود را برای موفقیت در این مرحله به کار بگیرند. وی ضمن حمایت از ثبات در لیبی، هدف از سفرش به طرابلس را قدردانی از مردم این کشور به خاطر هدیه شان به مردم سودان از طریق سرنگونی قذافی دانست.

مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای انتقالی لیبی نیز که در مصاحبه مطبوعاتی با رئیس‌جمهور سودان شرکت کرده بود، با بیان این‌که تمرکز لیبی بر سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه و نزدیک است، افزود: لیبی در کشورهای عربی و آفریقایی از جمله سودان سرمایه‌گذاری خواهد کرد. رئیس شورای ملی انتقالی لیبی اعلام کرد کشورش در زمینه کشاورزی و ساخت مسکن در سودان سرمایه‌گذاری می‌کند. روابط خارطوم و طرابلس در دوران حکومت قذافی به دلیل حمایت دیکتاتور سابق لیبی از شورشیان دارفور، منطقه آشوب‌زده غرب سودان و نیز جنوب این کشور متشنج بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها