دری: کتاب «کلنل» دولت‌آبادی را مطالعه می‌کنم، اما ضرورتی برای انتشارش در داخل کشور وجود ندارد

شهرستان‌ها و روستاها؛ کانون توجه هفته کتاب

دیروز بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد برای نخستین بار پس از انتصابش در یک نشست خبری به طور مستقل حاضر شد و برنامه‌های نوزدهمین دوره هفته کتاب را تشریح کرد؛ هفته‌ای که با شعار «یادگار ماندگار» از یکشنبه 22 آبان به طور رسمی آغاز می‌شود.
کد خبر: ۴۳۹۸۷۰

به گزارش خبرنگار ما، نخستین روز این هفته هم به نام «قرآن، ولایت و ارزش‌های علوی» نامگذاری شده که همراه با گشایش 1000 نمایشگاه کتاب در 1000 نقطه کشور با موضوع بیداری اسلامی و دفاع مقدس است.

اما آن‌طور که بهمن دری دیروز تشریح کرد، امسال برنامه‌های مرتبط با هفته کتاب چند روزی زودتر از زمان رسمی آن آغاز شده است و در همین رابطه نمایشگاه استانی کتاب در کرمان ابتدای آبان آغاز به کار کرد و نمایشگاه‌ کتاب‌های کاربردی و دانشگاهی و نمایشگاه بزرگ «یاد یار مهربان» هم از چند روز پیش فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

قرار است صبح شنبه 21 آبان هم با حضور رئیس‌جمهور در تالار وحدت تهران از پدید‌آورندگان، ناشران و خادمان نشر تقدیر شود.

به گفته دری، در این مراسم علاوه بر تکریم ناشران از یک نفر مؤلف، منتقد، پژوهشگر حوزه دین، کتاب‌شناس، مترجم، مصحح، شاعر، پژوهشگر در حوزه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، مدیر کتابخانه و فهرست نویس هم تجلیل می‌شود.

وی درباره وجه تمایز این هفته با دیگر برنامه‌های مشابه گفت: نوزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران چند شاخصه مهم دارد؛ یکی از نکاتی که این دوره را از دیگر دوره‌ها متمایز کرده، حضور چشمگیر اتحادیه‌ها، سازمان‌های غیردولتی و انجمن‌ها در ستاد برگزاری هفته کتاب است و همچنین تقاضا کردیم محمود احمدی‌نژاد در مراسم این هفته حاضر شود.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: امسال برای نخستین بار همایش نویسندگان کشور به منظور تکریم نویسندگان برپا می‌شود و نویسندگان به جای این‌که از تهران انتخاب شوند به همت ادارات کل ارشاد در شهرستان‌ها معرفی شده‌اند که تا امروز 130 نویسنده در همایش حاضر خواهند بود.

دری افزود: در این همایش 2 روزه نکات مهم و اساسی که نویسندگان در حوزه‌های مختلف با آن روبه‌رو هستند، مطرح خواهد شد.

وی تاکید کرد: نگاه ما در برنامه‌های هفته کتاب به هیچ عنوان محدود به تهران نیست و بر عکس بیشتر به شهرستان‌ها و روستاها توجه داشته‌ایم و در همین ارتباط 800 برنامه در نقاطی غیر از تهران خواهیم داشت که فقط یکی از این برنامه‌ها برپایی 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه کشور است.

برپایی 800 نمایشگاه توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور، کنگره سراسری ادبیات غدیر، همایش تشکل‌های صنفی نشر، افتتاح نمایشگاه کتاب دانشگاهی، جشنواره کتاب سال دانشگاهی، جشنواره کتاب و رسانه برتر، جشنواره کتاب و رسانه ملی از دیگر برنامه‌های هفته کتاب بود که در نشست دیروز مورد اشاره قرار گرفت.

دری خواستار مشارکت بالای مردم در این هفته شد و گفت: می‌توان فرهنگ اهدای کتاب را در این هفته احیا کرد و امیدواریم مردم در این هفته کتاب‌های خوب را به یکدیگر هدیه دهند.

اما این نشست حاشیه‌هایی هم داشت و معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره صدور مجوز انتشار رمان «کلنل» محمود دولت‌آبادی و نامزد شدن آن در بوکر آسیایی گفت: این کتاب را شخصا گرفته‌ام تا مطالعه کنم، اما به نظرم چون در خارج کشور منتشر شده دیگر ضرورتی ندارد در ایران منتشر شود.

وی درباره شمارگان پایین کتاب هم توضیح داد: در سال گذشته 65 هزار عنوان کتاب مجوز نشر گرفته و منتشر شده است و از نظر تعداد عناوین ما در منطقه و حتی فراتر از منطقه در جایگاه اول هستیم، ولی شمارگان کتاب برای ما رضایت‌بخش نیست و باید همزمان با افزایش عناوین در شمارگان هم تحرکی ایجاد شود.

دری در پایان با اعلام این خبر که برنامه 5 ساله‌ای را در معاونت امور فرهنگی طراحی کرده‌‌ایم، گفت: همین جا به شما نوید خواهم داد که تا سال 94 به نقطه مطلوبی در زمینه شمارگان کتاب هم خواهیم رسید و در رتبه اول منطقه قرار می‌گیریم.

سینا علی‌محمدی ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها