مردم مصر معتقدند گرچه دولت حسنی مبارک از بین رفته ولی شبکه‌های سیاسی و محلی وابسته به آن همچنان حضور دارند و فعال هستند

تظاهرات هزاران مصری در اعتراض به حاکمان نظامی

هزاران تظاهرات‌کننده مصری روز جمعه با تجمع در میدان تحریر قاهره ارتش را متهم کردند کشور را به طور غیرشفاف اداره می‌کند و از ابزارهای فشار رژیم گذشته بهره می‌برد. به گزارش ایسنا، با گذشت بیش از 9 ماه از سقوط حسنی مبارک، رئیس‌جمهور پیشین مصر، تظاهرات‌کنندگان همچنان از میدان تحریر به عنوان محل تجمع‌های اعتراض‌آمیز خود استفاده می‌کنند. در تظاهرات روز جمعه روی یکی از پارچه‌نوشته‌های تجمع‌کنندگان این جملات به چشم می‌خورد: «ما هیچ تغییر مشاهده نمی‌کنیم.
کد خبر: ۴۳۲۵۱۲

ما ژنرال مبارک را از قدرت کنار زدیم ولی یک مارشال را به قدرت رساندیم.» منظور آنان مارشال حسین طنطاوی رئیس شورای عالی نیروهای ارتش مصر است که اکنون در راس قدرت در مصر قرار دارد. برخی از تظاهرات‌کنندگان نیز تصاویری در دست داشتند که مبارک را در کنار مارشال طنطاوی نشان می‌داد. طنطاوی 20سال وزیر دفاع مبارک بود. تظاهرات‌کنندگان بویژه نسبت به تصمیم اخیر شورای عالی نظامی حاکم بر مصر برای اجرای قانون وضعیت فوق‌العاده در کشور و همچنین ارجاع پرونده‌های غیرنظامی به دادگاه‌های نظامی اعتراض داشتند و خواستار توقف این روند شدند. تجمع‌کنندگان میدان تحریر قاهره همچنین به ابهام در روند سپردن قدرت به غیرنظامیان اعتراض داشتند. شورای نظامی حاکم بر مصر وعده داده است که قدرت از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به غیرنظامیان واگذار خواهد شد ولی زمان برگزاری انتخابات را هنوز اعلام نکرده است. براساس طرح‌های پیش‌بینی شده گفته می‌شود یک سوم کرسی‌های پارلمان به نمایندگانی اختصاص یافته که فاقد وابستگی‌های حزبی شناخته شده هستند و به همین علت بیم آن می‌رود نیروهای طرفدار حسنی مبارک تحت عنوان نمایندگان مستقل یک بار دیگر به پارلمان راه یابند. گرچه دولت حسنی مبارک از بین رفته ولی شبکه‌های سیاسی و محلی وابسته به آن همچنان حضور دارند و فعال هستند. «ائتلاف دموکراتیک» که اتحادی است از حزب قدرتمند اخوان‌المسلمین و حدود 30 تشکل دیگر تهدید کرده‌اند چنانچه این مکانیسم از بین نرود، انتخابات را تحریم خواهند کرد. تجمع روز جمعه میدان تحریر قاهره از سوی 20 جنبش و تشکل دیگر سازماندهی شده بود.

حاشیه‌های مراسم

در مراسم روز جمعه گروه‌های اسلام‌گرا به‌ویژه اخوان‌المسلمین شرکت نداشتند و تظاهرات‌کنندگان بدون حضور نیروهای پلیس و ارتش با در دست داشتن تصاویری از شهدای انقلاب 25 ژانویه یاد و خاطره آنها را گرامی داشتند. این در حالی بود که خطیب جمعه قاهره نیز با سخنرانی در میدان التحریر سوگند وفاداری به انقلاب یاد کرد. در همین حال شون پن، هنرپیشه هالیوود نیز با حضور در جمع انقلابیون مصری در میدان التحریر از ملت مصر و انقلاب آنها برای رسیدن به آزادی تقدیر کرد. وی طی سخنانی تاکید کرد: جهان از خواست مصری‌ها برای رسیدن به آزادی از طریق انقلاب شجاعانه‌شان الهام گرفته است. به نوشته روزنامه الاهرام، تظاهرات میلیونی روز جمعه تحت عنوان «جمعه بازپس‌گیری انقلاب» برگزار شد.

شیخ مظهر شاهین که به خطیب میدان التحریر معروف شده، با حضور در تظاهرات روز جمعه گفت: به خداوند بزرگ سوگند می‌خوریم که از انقلاب و اهداف و خواسته‌های آن حفاظت کنیم و به خاطر آن زندگی کنیم و به خاطر آن بمیریم. وی افزود: مردم مصر اجازه نخواهند داد، حتی یک مقام از رژیم سابق در پارلمان جدید حضور داشته باشد.

شاهین با ابراز تاسف از قانون جدید انتخابات مصر که به بازماندگان رژیم سابق امکان حضور در پارلمان جدید می‌دهد، بر ضرورت اجرای قانون انزوا و ممنوع از فعالیت بازماندگان حزب حاکم سابق و پاک‌سازی کشور از وجود این افراد تاکید کرد. تظاهرات‌کنندگان حاضر در میدان التحریر با فریاد الله اکبر سخنان شاهین را تایید می‌کردند. همچنین شیخ شاهین با دادن هشدار به سفیر آمریکا درباره شعله‌ور کردن آتش فتنه‌های داخلی در مصر خطاب به وی گفت: حواست را جمع کن، مصر، پاکستان نیست، از دخالت در مصر بر حذر باش.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها