پروژه‌های‌مهم حوزه‌جغرافیایی باحضور وزیر دفاع افتتاح شد

رونمایی از نخستین سامانه دریافت تصاویر ماهواره هواشناسی دفاعی

چهار پروژه مهم در حوزه جغرافیایی و نقشه برداری با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز دوشنبه بهره برداری، رونمایی و افتتاح شد.
کد خبر: ۴۲۶۲۵۰

به گزارش ایرنا ، در مراسمی که امروز با حضور سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی برگزار شد از نخستین سامانه دریافت تصاویر ماهواره هواشناسی دفاعی و مجموعه نرم افزار تحدید حدود مرزها بهره برداری شد.

در این مراسم همچنین نخستین مرکز آموزشی و توجیهی (سینمای) سه بعدی نجومی و فضایی کشور افتتاح شد و از نخستین اطلس جنگل های ایران رونمایی شد.

سردار وحیدی در مراسم بهره برداری، افتتاح و رونمایی از این پروژه ها در سخنانی با اشاره به اهمیت نقش دانش جغرافیایی و نقشه برداری تاکید کرد : هیچ مسئله جهانی نیست که با نگاه عمیق به موضوع ژئوپولوتیک و جغرافیای سیاسی رغم نخورد.

وی با بیان این که سازمان جغرافیایی وزارت دفاع یک سازمان راهبردی است،گفت که این سازمان باید این تفکر راهبردی را نه فقط در نیروهای مسلح بلکه در تمامی بخش های کشور در حوزه قانون گذاری و اجرایی نهادینه کند.

وزیر دفاع در تشریح پروژه هایی که امروز مورد بهره برداری قرار گرفت، اظهارداشت : نخستین سامانه دریافت تصاویر ماهواره هواشناسی دفاعی ، امکان دریافت و تجزیه و تحلیل تمامی اطلاعات عناصر آب و هوایی به صورت ساعتی ، روزانه ، هفتگی ، ماهانه و فصلی را برای نیروهای مسلح جهت انجام ماموریت های محوله فراهم می کند.

سردار وحیدی تصریح کرد:بی تردید این سامانه در روزآمد سازی اطلاعات نیروهای مسلح تاثیر بسزایی دارد و نیاز این نیروها را در تمامی ابعاد اقلیمی در حد مطلوب تامین می کند.

 نرم افزار تحدید حدود مرزها

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص مجموعه نرم افزاری تحدید حدود مرزها خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از اختلافات و تنش هایی که میان یک کشور و کشورهای همسایه آن رخ می دهد ناشی از عدم تعیین دقیق خطوط مرزی است.

وی افزود: این مجموعه نرم افزاری با دقت بسیار بالا در تحدید و تعیین خطوط مرزی کار آیی دارد ومی تواند با استفاده از تصاویر هوایی مناطق مرزی ، اقدام به طراحی اندکس پروازی نموده و سپس با بهره گیری از شیوه جدید طراحی ، نقاط کنترلی و عملیات زمینی ژئودزی به روش استاتیک GPS و پردازش نقاط کنترل عکسی و مثلث بندی هوایی مختصات علایم مرزی را به صورت سه بعدی بر روی رایانه مشخص کرده تا عوامل میدانی به راحتی به نقاط و علایم مرزی مورد نظر با دقت سانتی متر دسترسی پیدا کنند.

وی ، به روز رسانی و اصلاح مختصات علایم مرزی و جانمایی محل اصلی علایم ، سرعت عمل در اجرا، رفع نواقص فنی موجود در اسناد و مدارک و پروتکل های مرزی، فراهم کردن زمینه همکاری دوجانبه با کشورهای همسایه در زمینه های کارشناسی فنی و سطوح عالی بدون مباحث اختلافی و اتخاذ روش دقیق و ابتکاری برای ایجاد اعتماد در کشورهای همسایه را از دستاوردهای مهم این مجموعه نرم افزاری برشمرد.

 بعد چهارم قدرت

سردار وحیدی در خصوص نخستین مرکز آموزش و توجیه (سینمای) سه بعدی کشور نیز گفت: با توجه به اهمیت فضای ماوراء جو که از آن به عنوان بعد چهارم قدرت یاد می شود ، کشورهای دارای این فناوری به سرعت سعی در حضور فعال در آن را دارند و معتقدند که حضور در فضای ماورای جو موجب افزایش قدرت کشورشان در بستر جغرافیا خواهد شد.

وزیر دفاع با بیان اینکه بر همین اساس ، این کشورها نسبت به توسعه علوم فضایی درکشورشان نهایت تلاش را بکار می گیرند، افزود: جمهوری اسلامی ایران توانسته است با مرزشکنی در بسیاری از علوم، حضور مناسبی در فضای ماوراء جو داشته باشد و با تلاش دانشمندان کشور و با بکارگیری ایستگاه های پرتاب، ماهواره برها، ماهواره ، ایستگاه های دریافت و کنترل در حال حاضر یکی از بازیگران موثر در فضای ماوره جو باشد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهارداشت: در این زمینه سازمان جغرافیایی وزارت دفاع به منظور بهره برداری هرچه سریعتر از فضا اقدام به فراهم کردن زمینه آموزش فراگیر برای دانش آموزان و دانشجویان در امور فضایی کرده است.

وی گفت: از آنجا که مباحث فضایی از پیچیدگی خاصی برخوردار است به صورت تئوری و یا در صفحه های دوبعدی نمی توان به آموزش آنان پرداخت، آموزش علوم فضایی را به صورت سه بعدی مورد توجه قرار داده ایم.

سردار وحیدی با بیان این که با راه اندازی این مرکز آموزشی و توجیهی، دانش پژوهان می توانند به راحتی مباحث آن را درک و فضا را شبیه سازی کنند، تصریح کرد: فناوری بکار رفته در این مرکز آموزش سه بعدی از پیشرفته ترین فناوری ها در سطح جهان است.

 اطلس جنگل ها

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تشریح اطلس جنگل ها گفت: برای شناسایی ظرفیت های محیطی و با هدف کمک به طرح های توسعه پایدار ملی ، آمایش سرزمینی و طرح های دفاعی با اتکا و بهره گیری از فنون جدید طراحی نقشه، اطلاعات مکان مرجع، تصاویر ماهواره ای و اسناد توصیفی، اطلس جنگل ها تهیه شده است.

وی اظهارداشت: این اطلس جغرافیایی در قالب 400 صفحه (130 صفحه اطلاعات توصیفی و 170 صفحه نقشه مصنوعی) در مقیاس های مورد نظر در قطع A3 مشتمل بر چهار بخش و 12 فصل تهیه شده است.

سردار وحیدی گفت: تعیین دقیق موقعیت،وسعت، پراکندگی و تراکم مناطق جنگلی کشور با توجه به آخرین داده ها واطلاعات، منطقه بندی عرصه های جنگلی کشور بر اساس الگوها و شاخص های نظامی و دفاعی ، شناسایی و بررسی جغرافیای طبیعی و انسانی و اقتصادی هر یک از مناطق جنگلی از ویژگی های این اطلس است.

وزیر دفاع ، شناخت مناطق جنگلی کشور براساس تهیه نقشه های موضوعی در مقیاس های مورد نظر با استفاده از فناوری های نوین سنجش از راه دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی ( RS&GIS) جهت کمک به اجرای بهینه طرح های توسعه پایدار ملی را از دستاوردهای مهم تهیه این اطلس برشمرد.

سردار وحیدی با تشکر و قدردانی از مدیران و متخصصان سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح بر تداوم اینگونه اقدامات راهبردی تاکید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها