با گذشت 30 ساعت از زمان وقوع زلزله 2/6 ریشتری در بلده مازندران ، پیکر برخی از قربانیان زلزله از داخل خودروها در جاده کندوان به پزشکی قانونی منتقل شد.
کد خبر: ۴۱۹۱۲

به گزارش خبرنگاران اعزامی «جام جم» به منطقه زلزله زده در منطقه یوش و بلده ، عملیات امدادرسانی همزمان با روشن شدن هوا در منطقه زلزله زده آغاز شد و براساس آخرین خبرها ، تاکنون 25 نفر از هموطنان بر اثر آوار ناشی از ریزش کوه و ساختمان جان خود را از دست داده و بیش از 200 مجروح به مراکز درمانی منتقل شده اند که برخی از مجروحان به صورت سرپایی مداوا و از بیمارستان مرخص شده اند. یکی از ساکنان منطقه گفت : 3 نفر از قربانیان از کارگران ساختمانی بودند که هنگام کار روی داربست یک ساختمان ، سقوط کرده و جان خود را از دست داده اند.

زلزله ای با قدرت 3/7 ریشتر

همچنین روز گذشته مرکز زلزله شناسی استراسبورگ ، یک دقیقه پس از زلزله در روستای بلده اعلام کرد: زمین لرزه ای با قدرت 3/7 ریشتر دریای خزر را لرزانده است . گزارش خبرنگاران اعزامی «جام جم» از منطقه نیز حاکی است ، هم اکنون تیمهای امدادی با استفاده از چند قلاده سگ زنده یاب ، تلاش گسترده خود را برای امدادرسانی آغاز کرده اند و 5 تیم نجات و رهاسازی به جاده چالوس اعزام شده اند تا به یاری سرنشینان خودروهایی بپردازند که بر اثر ریزش کوه در این محل باقی مانده اند.

پس لرزه ها ، وحشت می آفریند

درپی وقوع زلزله در بعدازظهر روز جمعه ، پس لرزه ها یکی پس از دیگری موجب وحشت ساکنان مناطق زلزله زده شده است . مسوول روابط عمومی هلال احمر مازندران با اشاره به این موضوع ، به خبرگزاری مهر گفت : هم اکنون هوای مازندران ابری است و احتمال ریزش کوه زیاد است .از سوی دیگر موسسه ژئوفیزیک تهران تعداد پس لرزه ها را تا عصر دیروز بیش از 60 مورد اعلام کرده است.

آماده باش بیمارستان های تهران

معاون آموزش اورژانس کشور به ایسنا گفت : نیروهای امدادی اورژانس به مناطق زلزله زده اعزام شده اند و این مرکز و بیمارستان های تهران در حال آماده باش به سر می برند. وی افزود: با اعزام یک فروند بالگرد به منطقه ، یک بخش از بیمارستان امام خمینی تخلیه شده است تا مجروحان در این بخش بستری و مداوا شوند. از سوی دیگر ، گزارش می رسد از آنجا که بیشتر راههای روستایی مناطق زلزله زده همچنان بسته است ، هنوز چادر و مواد غذایی در اختیار همه روستاییان حادثه دیده قرار نگرفته و جاده چالوس در منطقه 7 برادران مسدود است.

آمار تلفات

گزارش ها حاکی است که آمار تلفات در مقایسه با زلزله های مشابه کم بوده است و بیشترین تلفات مربوط به سرنشینان خودروهای عبوری در جاده چالوس است .خبرنگاران اعزامی «جام جم» اسامی 5نفر از قربانیان را که هویت آنها مشخص شده است ، از مسوولان محلی اخذ کردند:
1- سیداحمد میرشفیعی ، فرزند عباس
2- مریم مرچلی ، فرزند علی محمد ، 22ساله ، ساکن کرج
3- حسین خشک نمکیان ، فرزند ولی
4- مرضیه تقوی خوانساری
5- نوشاحیدری
همچنین هویت 3نفر از قربانیان که پس از سقوط سنگ ، خودروی آنها دچار آتش سوزی شده است ، قابل شناسایی نیست.

خودروهای آسیب دیده در جاده چالوس

1- پراید تهران 14 به شماره 552 ه 24
2- تویوتا تهران 41 به شماره 23517
3- سمند به شماره 512 ج 63 (اصفهان)
4- سمند تهران 11به شماره 549 ق 89
5- تاکسی سفید به شماره 86789
6- نیسان تهران 14 به شماره 967 س 63
7- پیکان تهران 28 به شماره 25678
8- پیکان سبزرنگ نوشهر 11 به شماره 15178
9- پژو 405 تهران ل به شماره 69314
10- پراید ایران 11 به شماره 963 ب 54
11- موتورسیکلت تهران 18 به شماره 96278

شایعه زلزله در تهران

گزارش دیگری حاکی است ، بعدازظهر روز گذشته و در پی یک پس لرزه دیگر که در تهران احساس شد ، شایعه زلزله بشدت قوت گرفت و تعدادی از مردم با ترک خانه های خود ، با اضطراب در انتظار وقوع زلزله بودند.با انتشار این شایعه ، دکتر میرزایی ، رئیس مطالعات مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران به خبرنگار ما گفت : این شایعات بی اساس است ؛ زیرا اساسا پیش بینی وقوع زلزله امکانپذیر نیست . از سوی دیگر ، دکتر طاهری یکی از کارشناسان زلزله به خبرنگار ما گفت : در طول تاریخ تنها یک مورد زلزله در کشور چین پیش بینی شده است که پس از تخلیه یک شهر و وقوع زلزله ، مردم از صدمات ناشی از آن در امان بوده اند.

تولدهای زودهنگام

وقوع زلزله در مناطق غرب مازندران موجب تولد زودهنگام 10 نوزاد در شهرستان های نوشهر و چالوس شد. غلامرضا آقازاده ، سرپرست بیمارستان طالقانی چالوس در گفتگو با ایرنا ، علت این زایمان های زودرس را ترس از زلزله و اضطراب مادران نوزادان اعلام کرد. در همین حال ، بر اثر زلزله 2روز گذشته ، موارد ایست قلبی نیز افزایش یافت. در حالی که متوسط ایست قلبی در تهران حداکثر تا 95 مورد در زمانهای عادی است ، روز جمعه 113 مورد ایست قلبی گزارش شده است .علاوه بر این ، ستاد خبری آتش نشانی نیز درخصوص حوادث پس از زلزله ، از وقوع خسارت نسبتا شدید در 2 ساختمان در بزرگراه یادگار امام و شهرک شریعتی و 4 مورد ترک خوردگی ساختمان در مناطق 30 متری جی ، ساختمانی در میدان مادر ، ساختمانی در خیابان پیامبر شرقی و لویزان خبر داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها