در دومین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و منع اشاعه نمایندگانی از 40 کشور حضور دارند

پیشنهاد ایران برای انهدام ذخایر سلاح‌های نامتعارف در جهان

روز گذشته تهران میزبان دومین همایش بین‌المللی خلع سلاح و منع اشاعه با حضور نمایندگان 40 کشور و نهاد بین‌المللی بود . امروز هم دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه کشورمان، پذیرایی از نمایندگان سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، کنوانسیون ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد. همایش مذکور با سخنرانی علی‌اکبر صالحی وزیر امورخارجه آغاز شد و نمایندگانی از کشورهای آسیایی و اروپایی نیز مقالاتی در آن ارائه دادند. این اجلاس در سطح کارشناسی است و سال آینده در سطح وزرا برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۴۰۹۴۸۸

وزیر امورخارجه در سخنانی با بیان این‌که امیدوارم این کنفرانس بتواند در ارتقای فرهنگ خلع سلاح و ایجاد جهانی امن‌تر و عاری از سلاح کشتار جمعی موثر واقع شود، گفت: سال گذشته جمهوری اسلامی ایران در آستانه کنفرانس بازنگری سال 2010 پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای اولین کنفرانس خلع سلاح را در سطح بالای سیاسی برگزار کرد که با استقبال گسترده بین‌المللی روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وی افزود: در آن زمان مقامات سیاسی و کارشناسان شرکت‌کننده دیدگاه‌های مهمی مطرح کردند که نیازمند پیگیری جدی است. رهبر معظم انقلاب نیز در پیامی که برای کنفرانس ارسال فرمودند نکات مهم و راهگشایی ارائه کردند. صالحی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد حرام بودن کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی گفت: نظر ارائه‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب به جهت سیاسی و مذهبی از اهمیت زیادی برخوردار است و به عالی‌ترین شکل خود بیانگر دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی و ضرورت خلع سلاح کشتار جمعی بویژه سلاح هسته‌ای است. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در مجامع مختلف بین‌المللی از جمله آخرین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای با قاطعیت این نظر را مطرح کرد و برای تحقق بخشیدن به این هدف عالی، همه‌ توان خود را به کار خواهد گرفت.

صالحی تاکید کرد:‌ حداقل 23 هزار کلاهک هسته‌ای در دست چند کشور قرار دارد که نزدیک به 10 هزار از این سلاح‌ها در وضعیت عملیاتی مستقر شده‌اند. بیش از 2000 سلاح در وضعیت بالاترین سطح آماده‌باش قرار دارند که می‌توانند ظرف چند دقیقه پرتاب شوند. تا زمانی که این سلاح‌ها وجود دارند و روزآمد می‌شوند همواره خطر استفاده از آنها وجود دارد و هرگونه کاربرد سلاح‌های هسته‌ای چه به صورت تصادفی یا از روی عمد به فاجعه‌ای غیرقابل تصور منتهی خواهد شد.

وزیر امورخارجه افزود: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد جهانی امن، خلع سلاح هسته‌ای یک ضرورت فوری است، این موضوع شرط پذیر نیست. خلع سلاح هسته‌ای تنها راهی است که می‌تواند تمدن بشری را از خطر انهدام در نتیجه به‌کارگیری عمدی یا سهوی این گونه سلاح‌ها حفظ کند. صالحی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: ما از همه دارندگان سلاح‌های شیمیایی نیز می‌خواهیم که به زمان نهایی تعیین شده 29 آوریل 2012 برای تکمیل انهدام ذخایر سلاح‌های شیمیایی عمل کنند و همه تلاش خود را برای اطمینان از رسیدن به این زمانبندی به کارگیرند.

غنی‌سازی 20 درصد به فردو منتقل می‌شود

وزیر امورخارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایران در برنامه هسته‌‌ای‌اش در چارچوب آژانس عمل کرده است. صالحی درباره دلیل انتقال غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم از نطنز به فردو اظهار کرد: نیروگاه نطنز برای غنی‌سازی حداکثر تا 5 درصد و برای تامین سوخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر ساخته شده است و به همین دلیل غنی‌سازی 20 درصد به سایت فردو منتقل می‌شود.

انتظار داشتیم آمانو بی‌طرف باشد

از سوی دیگر علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، عصر دیروز در یک کنفرانس خبری در حاشیه دومین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و منع اشاعه، درباره عملکرد آمانو در گزارش‌هایش علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: مدیرکل یک سازمان بین‌المللی سوگند می‌خورد که بی‌طرف باشد. ما انتظار داشتیم که آمانو نیز این گونه رفتار کند. زمانی که البرا دعی گزارش‌هایی می‌داد پس از ارائه گزارش از نحوه رفتار وی انتقاد می‌شد. برای آمانو نیز چنین اقدامی انجام گرفت اما اشتباهی که آمانو کرد این بود که مباحثی را که در زمان البرادعی بسته و مختومه اعلام شده بود دوباره باز کرد. این بار جنبش غیرمتعهد از ایران حمایت و از مدیرکل آژانس در بیانیه‌ای انتقاد کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها