احمدی نژاد و هو جینتائو :

روابط تهران - پکن راهبردی و پایدار است

رؤسای جمهور ایران و چین روابط دو کشور را راهبردی و پایدار توصیف و بر ضرورت افزایش و تحکیم بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تهران – پکن تأکید کردند.
کد خبر: ۴۰۹۳۵۲

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور کشورمان و هو جینتائو رییس جمهور چین عصر روز سه‌شنبه در دیدار با یکدیگر در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای در قزاقستان مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای ، بین‌المللی و راه‌های گسترش روزافزون روابط دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و با اشاره به موضوع هسته‌ای ایران بر گفت‌وگو و مذاکره به عنوان تنها راه‌حل مواجهه با این موضوع تأکید کردند.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به اهمیت هماهنگی‌ها و تعاملات دو کشور در خصوص مسائل منطقه و شمال آفریقا گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که ملت ‌های منطقه قادر به حل مسائل و مشکلات هستند و دخالت ‌های کشورهای خارجی در مسائل منطقه نه‌تنها کمکی به حل و فصل این مسائل نخواهد کرد، بلکه مسائل را پیچیده‌تر می‌کند.

وی تصریح کرد: کشورهای خارجی امروز باید به آرمان و حرکت ملت‌های منطقه احترام بگذارند.

رییس جمهور در ادامه موضوع هسته‌ای کشورمان را مورد اشاره قرار داد و با قدردانی از مواضع شفاف چین در این خصوص اظهار داشت: ملت ایران همواره اهل تعامل، گفت‌وگو و منطق بوده است و امروز نیز برای از سرگیری مجدد گفت‌وگوهای سازنده و مثبت آمادگی دارد و معتقدیم اگر طرف‌های مذاکره تعامل و گفت‌وگو را به‌جای تقابل در پیش بگیرند، دو طرف سود خواهند برد.

وی با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و چین، اظهار داشت: روابط دو کشور در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است و جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت‌های موجود، پیشنهادات روشنی برای ارتقاء هرچه بیشتر مناسبات و همکاری‌های دو کشور دارد.

احمدی‌نژاد همچنین افزایش و تقویت مناسبات فرهنگی و تعمیق دوستی دو ملت ایران و چین را مورد تأکید قرار داد.

رییس‌جمهور به دعوت همتای چینی خود برای سفر به این کشور پاسخ مثبت داد و پیشنهاد کرد به مناسبت چهلمین سال برقراری روابط دو کشور، جشن مشترکی برگزار شود.

هو جینتائو رییس‌جمهور چین نیز در این دیدار با اشاره به اینکه روابط دو کشور در سال‌های اخیر به واسطه تقویت اعتماد موجود بین دو کشور افزایش یافته است، اظهار داشت: ایران کشوری مهم و تأثیرگذار در منطقه است و پکن نسبت به گسترش روابط با تهران به عنوان دومین شریک تجاری خود در غرب آسیا اهمیت ویژه‌ای قایل است.

وی تصریح کرد: چین معتقد است گسترش روابط دوجانبه بین ایران و چین نه تنها به نفع دو کشور بلکه به سود صلح و امنیت جهانی است.

رییس‌جمهور چین همچنین با تأکید بر اهمیت گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور گفت: چین همانند ایران با مداخله خارجی در امور کشورهای منطقه مخالف است و معتقدیم تمام مسائل را باید از راه‌های مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک حل و فصل کرد.

هو جینتائو در ادامه با تأکید بر ضرورت احقاق حقوق هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: چین از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دفاع می‌کند و معتقد است مذاکره و گفت‌وگو بهترین راه حل برای حل این مسأله است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها