بررسی ثبت 352 اثر تاریخی و معنوی در فهرست میراث ملی

با این‌که نزدیک به 30 هزار اثر تاریخی کشورمان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و هر روز بر این تعداد افزوده می‌شود، اما هنوز بسیاری از آثار تاریخی کشورمان، جایی در این فهرست ندارند و منتظر ثبت مانده‌اند.
کد خبر: ۴۰۹۰۴۶

ایران از معدود کشورهای جهان است که هر گوشه از آن، اثری تاریخی در انتظار ثبت در فهرست میراث ملی و جهانی است. ثبت یک اثر در فهرست میراث ملی ایران باعث می‌شود تا مراقبت و صیانت از آن بیشتر شده و با اختصاص بودجه به آن اثر که در حوزه میراث معنوی یا مادی قرار دارد، مانایی آن بیشتر شود.

مسعود علویان‌صدر، معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این موضوع را قبول دارد و از ثبت ملی 272 اثر تاریخی و 80 اثر معنوی - ناملموس- از استان‌های مختلف ایران در سومین اجلاس ثبت آثار ملی خبر می‌دهد.

این اجلاس 3 روزه از 23 تا 25 خردادماه در استان چهارمحال و بختیاری و با حضور کارشناسان حقوقی استان‌ها، استادان حقوقی مطرح کشور، اعضای شورای عالی ثبت، مدیران کل و معاونان میراث فرهنگی استان‌ها، کارشناسان متخصص در این زمینه و اعضای کمیته‌های تخصصی بررسی پرونده‌ها برگزار می‌شود.

علویان صدر که با ایرنا سخن می‌گفت، با یادآوری این‌که در این اجلاس مشخص خواهد شد چه اثری می‌تواند در فهرست آثار ملی ثبت شود، ادامه داد: در این اجلاس 3‌روزه پرونده‌های معرفی شده بین اعضای متخصص شرکت کننده به شور گذاشته می‌شود و در نهایت در مورد ثبت آنها تصمیم گیری خواهد شد.

ثبت 8 اثر معنوی کردستان

8 اثر فرهنگی ناملموس استان کردستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش مهر، امیر الهی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با اعلام این خبر گفت: عروسی پیرشالیار که هر ساله در فصل زمستان و در روستای اورامان تخت و به مدت 3 روز برگزار می‌شود و بازی گورزان از مراسم‌ معنوی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی کشور به شمار می‌روند.

الهی افزود: مراسم دینی و مذهبی مولودی‌خوانی که در ایام مختلف سال و به مناسبت‌های گوناگون بویژه در ماه ربیع‌الاول که در استان کردستان آن را ماه مولود می‌نامند، انجام می‌شود دیگر اثر معنوی ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی کشور است.

وی یادآور شد: مراسم کوته کوته، مراسم شونشینی، مراسم کلاوروچنی، مراسم تربی و در نهایت مراسم کومسای از دیگر آیین‌های مذهبی و تاریخی استان کردستان است که در فهرست میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها