دستور رئیس‌جمهور برای جلوگیری از ابلاغ نرخ 90 میلیونی دیه

خبرگزاری مهر دیروز گزارش داد، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور به مرتضی بختیاری وزیر دادگستری دستور داده نرخ جدید 90 میلیون تومانی دیه را که واکنش‌های بسیاری برانگیخته است، ابلاغ نکند.این خبرگزاری بدون اشاره به منبع خود نوشت: اختلاف نظر مسوولان و موافقان و مخالفان جدی که در دو سوی ماجرای بیمه قرار دارند اعمال نرخ جدید دیه را با اما و اگر مواجه کرده است، به طوری که در تازه‌ترین واکنش دولت نیز با درنظر گرفتن مشکلاتی که در این زمینه ایجاد خواهد شد، تصمیمات دیگری را اتخاذ کرده و رئیس‌جمهور به وزیر دادگستری دستور داده است که نرخ دیه جدید را ابلاغ نکند. به همین دلیل، افزایش نرخ دیه به صورت رسمی هنوز به بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه برای اجرا ابلاغ نشده است.
کد خبر: ۴۰۷۱۸۶

منابع رسمی تاکنون صدور چنین دستوری در این زمینه را از سوی رئیس‌جمهور را تایید نکرده‌اند، اما مسوولان بیمه مرکزی و شماری از کارشناسان به صراحت به مخالفت با افزایش نرخ دیه از 45 میلیون به 90 میلیون تومان در سال جاری برخاسته‌اند.

این در حالی است که دستگاه قضایی به عنوان مرجع تعیین نرخ دیه تاکید دارد که نرخ دیه تعیین شده قابل تغییر نیست. قوه قضاییه می‌گوید با در نظر گرفتن قیمت 100 نفر شتر در سال جاری به عنوان مبنای شرعی محاسبه نرخ دیه، مبلغ آن را برای سال جاری در ماه‌های عادی 90 و در ماه‌های حرام 120 میلیون تومان تعیین کرده است.

بر اساس اعلام قوه قضاییه، نرخ جدید دیه از 16 خردادماه امسال از سوی دادگاه‌ها به اجرا درخواهد آمد، اما شرکت‌های بیمه و برخی کارشناسان بشدت با این نرخ مخالفت دارند و معتقدند اجرای آن با افزایش هزینه‌های بیمه شخص ثالت موجب خواهد شد، مردم کمتر اقدام به بیمه خودروهای خود کنند و در نتیجه شمار زندانیان ناشی از تصادفات افزایش خواهد یافت. این نظر را البته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی قبول ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها