سعیدی: رودخانه‌ها آلوده به فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و انباشت رسوب هستند

آلودگی رودخانه‌های گیلان، ماهیان را می‌کشد

مدیرکل شیلات گیلان گفت: 38 رشته رودخانه در گیلان وجود دارد که هیچ‌‌یک از آنها شرایط لازم را برای تکثیر ماهیان استخوانی ندارند و آلوده به فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و رسوبات انباشته است. به گزارش فارس، حجت سعیدی با بیان این که زمان صید ماهیان استخوانی دریای خزر 5 روز دیگر تمدید شده است، افزود: مدت قانونی زمان پایان صید تا 15 فروردین جاری بود که به دلیل حمایت و پشتیبانی از صیادان و تقاضای مسوولان امر، 5 روز دیگر تمدید و تا 20 فروردین اعلام شد.
کد خبر: ۳۹۵۲۵۳

مدیر کل شیلات گیلان با تاکید بر این که این مدت دیگر تمدید نمی شود ، ادامه داد: تا پایان ساعت 24 تاریخ 25 فروردین شرکت های تعاونی پره می توانند صید کنند و پس از این ساعت زمان خاتمه صید ماهیان استخوانی فرا می رسد و دیگر قابل تمدید نیست.

وی با اشاره به این‌که با کاهش صید ماهیان استخوانی مواجه هستیم، بیان کرد: از زمان فصل آغاز صید ـ 20 مهر 89 ـ تا 19 فروردین جاری مقدار 2 هزار و 554 تن ماهی استخوانی صید شد که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل 18 درصد کاهش دارد.

سعیدی افزود: امیدواریم تا زمان پایان صید شاهد افزایش صید ماهیان استخوانی در استان باشیم و پیش بینی می شود کاهش صید به حدود 12 درصد برسد

وی آلودگی رودخانه‌های گیلان را مهم‌ترین مشکل در عدم تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی دانست و تصریح کرد: 38 رشته رودخانه در گیلان وجود دارد که هیچ‌یک از آنها شرایط کامل را برای تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی ندارند.

مدیرکل شیلات گیلان افزود: این رودخانه آلوده به فاضلاب‌های خانگی، صنعتی، انباشت رسوب و... هستند و کمبود آب دارند و محیط برای تکثیر طبیعی ماهیان فراهم نیست.

وی با بیان این‌که ماهیان برای تکثیر به رودخانه‌های استان مهاجرت می‌کنند، گفت: وقتی ماهی برای تکثیر طبیعی وارد رودخانه‌های استان می‌شود علاوه بر این‌که شرایط برای تکثیر او فراهم نیست شاهد هجمه بسیار زیاد صید غیرقانونی توسط صیادان غیرمجاز هستیم.

سعیدی با اشاره به این‌که صیادان برای صید ماهیان استخوانی از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند، اظهار کرد: صید غیرمجاز فرصت هر گونه تخم‌ریزی طبیعی را از ماهیان مولد می‌گیرد و این امر یکی از بزرگ‌ترین دلایل کاهش ذخایر ارزشمند دریای خزر است.

وی با بیان این‌که صید بی‌رویه اجازه تکثیر طبیعی را نمی‌دهد، تصریح کرد: صید هر یک قطعه ماهی مولد معادل 15هزار بچه ماهی است که در شرایط کنونی با کاهش این ذخایر مواجه هستیم.

مدیر کل شیلات گیلان با تاکید بر این‌که باید جلوی بی‌رویه صیدغیر مجاز گرفته شود، خاطرنشان کرد: رودخانه‌ها نیز باید لایروبی و نظافت شوند و زمینه را برای جلوگیری از مهاجرت ماهیان آماده کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها