مدیرکل امور دانش‌آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ممنوعیت انتخاب موضوع رساله «در ارتباط با ایران» برای دانشجویان خارج از کشور خبر داد.
کد خبر: ۳۸۹۸۸۷

محمدحسین مجلس‌آرا در این باره به ایسنا گفت: ممنوعیت انتخاب موضوع رساله در ارتباط با ایران هم شامل دانشجویانی می‌شود که با هزینه شخصی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند و هم شامل دانشجویان بورسیه دولتی می‌شود؛ البته ممکن است تنها به برخی دانشجویانی که بورسیه وزارت علوم هستند، طرح‌های دولتی جهت تعالی کشور برای رساله به آنها از سوی خود وزارت علوم ارائه شود.

ممنوعیت تحصیلات تکمیلی نیمه‌حضوری در خارج

وی همچنین از اصلاح ضوابط ارزشیابی دانشگاه‌های هندوستان، مالزی و بلاروس خبر داد و خاطرنشان کرد: براساس مصوبات شورای ارزشیابی دانش‌آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحصیلات نیمه‌حضوری در مقطع دکتری نیز برای دانشجویان ایرانی که به منظور ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند، از ژانویه 2011 لغو شد.

مجلس‌آرا همچنین از اعتبارسنجی 90 دانشگاه خارجی در یک سال گذشته خبر داد و گفت: طی یک سال گذشته، مدارک 700 دانشجوی phd جهت ارزشیابی به وزارت علوم ارائه شده است که این مدارک یا ارزیابی شده یا در حال ارزیابی هستند که این موضوع نشان‌ می‌دهد دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند، در حال بازگشت هستند.

محمود ملاباشی، معاون دانشجویی وزارت علوم نیز درخصوص دلیل ممنوعیت انتخاب موضوع رساله در ارتباط با ایران برای دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور، گفت: با توجه به این‌ که دیتا مربوط به داخل است، بنابراین هیچ خروجی برای 2 کشور در این زمینه وجود ندارد، همچنین ممکن است برخی موضوعاتی که از سوی دانشجویان ارائه می‌شود، تکراری باشد.

هند و مالزی دارای بیشترین دانشجوی ایرانی

معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این ‌که 10 تا 11 هزار دانشجوی ایرانی در کشور مالزی مشغول به تحصیل هستند، گفت:80 درصد این دانشجویان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند.

ملاباشی با بیان این ‌که ما دارای بیشترین دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های هند و مالزی هستیم، تصریح کرد: با رایزنی‌های انجام شده، دانشگاه‌های 2 کشور هند و مالزی مجددا مورد اعتبارسنجی قرار گرفتند و تعدادی از این دانشگاه‌ها با استانداردهای علمی کشور ما مطابقت نداشت که بر این اساس، این تعداد از دانشگاه‌های مالزی از فهرست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم خارج شدند و از سال90 به بعد احتمالا سالانه تقاضای حدود 2 هزار نفر از دانشجویان کارشناسی و کاردانی برای رفتن به این 2 کشور کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اجرای آیین‌نامه نقل و انتقال، تصریح کرد: تنها 2 دانشگاه از شهر تهران آیین‌نامه نقل و انتقال را به دلایلی اجرایی نکرده‌اند؛ اما در سایر دانشگاه‌ها این آیین‌نامه اجرایی شد و از طریق مهمان مبنا که از سوی سازمان سنجش انجام گرفت، 4600 نفر انتقال یافتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها