اردوگاه‌های کار اجباری برای معتادان از سال آینده آغاز به کار می‌کنند

ابطال گذرنامه زائران حامل مواد مخدر به سوریه و عتبات

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: هیچ زائری در مراسم حج امسال به جرم حمل مواد مخدر در عربستان دستگیر نشد و برای مقابله با خروج مواد مخدر از طریق زائران به سوریه و عتبات نیز برنامه‌هایی داریم. به گزارش جام‌جم دستگیر نشدن زائران ایرانی در عربستان به جرم قاچاق مواد مخدر، نکته‌ای است که مصطفی محمدنجار، وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر آن را موفقیتی بزرگ می‌داند و همین موضوع بهانه‌ای شد تا او روز گذشته در مراسمی که به منظور تجلیل از فعالان صیانت از حجاج و عمره‌گزاران ایرانی در برابر مواد مخدر برگزار شد، اعلام کند: در گذشته در موارد معدودی زائران حج مقادیر ناچیزی مواد مخدر برای مصرف خودشان از کشور خارج می‌کردند و این امر سبب تخریب وجهه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌شد که با هماهنگی دستگاه‌ها در سال گذشته و علی‌رغم اعزام 108 هزار حاجی به مناسک حج، یک نفر هم مرتکب این خطا نشد و این موفقیت بزرگی برای کشور ما محسوب می‌شود.
کد خبر: ۳۸۵۹۰۵

گرچه وزیر کشور موارد دستگیری حجاج ایرانی را معدود اعلام کرد، اما واقعیت این است که حدود دوسال پیش بیش از صد ایرانی در عربستان به دلیل همین جرم دستگیر شده بودند که مسلما این میزان دستگیری در کشوری بیگانه رقم کمی محسوب نمی‌شود.

محمدنجار با تاکید بر به صفر رسیدن شمار زائران دستگیر شده اظهار کرد: این موفقیت، نتیجه کار فرهنگی و آموزشی، افزایش نظارت و کنترل پلیس و اطلاع‌رسانی از طریق کاروان‌های زیارتی بوده است و براساس برنامه‌های صورت گرفته زائرانی که معتاد بودند برای درمان هدایت شدند.

او با اشاره به این‌که برنامه‌های جدیدی برای مقابله با خروج مواد مخدر از طریق زائران به سوریه و عتبات عالیات در دست اقدام است، گفت: با قانون جدیدی که مصوب شده دست محاکم باز است و بر این اساس گذرنامه کسانی که به حمل مواد مخدر مبادرت کنند، از یک تا 5 سال ضبط شده و ممنوع‌الخروج می‌شوند و اگر برای بار دوم تکرار شود، 15 سال ممنوع‌الخروج خواهند شد.

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر سیاستگزاران حوزه درمان اعتیاد و مبارزه با قاچاق مواد مخدر هم‌اکنون مشغول فراهم کردن پیش نیاز‌های راه‌اندازی اردوگاه‌های شرایط سخت برای معتادان هستند که حالت تادیبی دارند و در این راستا رئیس‌جمهور 60 میلیارد تومان برای احداث 5 اردوگاه درمانی معتادان کمک کرده است و این اردوگاه‌ها از سال آینده کارشان را آغاز می‌کنند تا از ین پس محکومان مواد مخدر در سازمان زندان‌ها به این مراکز منتقل شوند و تحت شرایط کاری و درمانی مشخص قرار بگیرند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: براساس ماده 16 قانون جدید مبارزه با مواد مخدر اگر معتاد برای درمان مراجعه کند، او را مجرم نمی‌دانیم و او را تحت خدمات درمانی قرار می‌دهیم اما معتادان ولگرد و بی‌جا و مکان را که بر ادامه این کار پافشاری کنند در اردوگاه‌هایی که برای کاهش آسیب در دست راه‌اندازی است، جمع‌آوری می‌کنیم.

نجار افزود: این اردوگاه‌ها ابتدا در استان فارس راه‌اندازی می‌شوند و به ترتیب در استان‌های مرکزی، تهران، مازندران و خراسان رضوی نیز احداث خواهند شد.

او درباره شیوه کار این مراکز گفت: در این اردوگاه‌ها یک روش درمانی خاص و سم‌زدایی روحی و روانی، مهارت‌آموزی و زمینه ایجاد اشتغال برای معتادان انجام می‌شود که می‌تواند برای دو دوره سه ماهه تمدید شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها