گفت و گوی روز

انقلاب مصر فرصتی برای جهان اسلام است

گام های استوار مردم مصر و عزم راسخ آنان برای برکناری دیکتاتور این کشور، در جهان اسلام بازتاب گسترده‌ای یافت. بازتاب این پیروزی زمانی دوچندان شد که برکناری حسنی مبارک با سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران همزمان شد.
کد خبر: ۳۸۵۵۷۳

حسین ابراهیمی ، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و گو با خبرنگار پارلمانی جام جم، انقلاب مصر را نشات گرفته از انقلاب اسلامی ایران دانست و تاکید کرد این انقلاب بهترین فرصت برای جهان اسلام است.

انقلاب مصر چه پیامی برای دنیا دارد؟

شعارهایی که مردم مصر دادند، نشان می‌دهد هویت انقلابشان اسلامی است؛ چون به هنگامه پیروزی این انقلاب و حضور مردم در میدان التحریر، شاهد برگزاری نماز جماعت و شعارهای الله اکبر بودیم. این انقلاب برای رهایی از استعمار خارجی و استبداد داخلی بود که 30 سال توسط دیکتاتوری و حکومت نظامی بر مردم حاکم بود. به هر حال مصر اولین کشوری بود که با اسرائیل جنگید و رهبری جهان عرب را به عهده داشت و این انقلاب نشان داد مردم این کشور لیاقت ذاتی، فرهیختگی و نخبگی خاصی دارند که توسط مستبدان و دیکتاتورهای داخلی و خارجی محدود شده بود. پیام این انقلاب برای جهانیان و افرادی که تحت سلطه هستند، این است که راه آزادی وجود دارد و می‌شود از زیر بار سلطه خارج شد. منتها تهور، مقاومت و صبر و بردباری لازمه این مبارزه است.

با پیروزی انقلاب مصر چه فرصت‌هایی برای دنیای اسلام و خاورمیانه به وجود آمد؟

پیروزی این انقلاب بهترین فرصت برای جهان اسلام است و می‌تواند سلطه غرب را از منطقه دور و استعدادهای داخلی را شکوفا کند. هیچ منطقه‌ای مانند خاورمیانه دارای ظرفیت‌های مهم جغرافیایی و ذخایر انرژی نیست و این مزایا فرصتی برای کشورهای اسلامی و منطقه است. قطعا با تشکیل یک قدرت اسلامی در منطقه، هیچ کشور استبدادی غربی نمی‌تواند در خاورمیانه پایگاهی داشته باشد. امیدواریم تجربه 32 ساله ما در منطقه مورد استفاده قرار گیرد و به تعبیر امام (ره)‌ ایالات متحده اسلامی در منطقه به وجود آید و تحولی عظیم در جهان ایجاد شود. این فرصتی گرانبها برای مسلمانان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها