با قطع درختان پارک شرقی طاق‌بستان، 36 هزار متر مربع از مساحت این پارک با حکم قضایی تخریب شد

آغاز قطع درختان در بزرگ‌ترین پارک کرمانشاه

ظاهرا داستان قطع درختان همچنان ادامه دارد. پس از قطع صدها اصله درخت در سنندج کردستان، این بار این اتفاق در بزرگ‌ترین پارک استان کرمانشاه رخ داد. به گفته رئیس شورای شهر کرمانشاه ، دادگاه حکم تخریب درختان پارک شرقی طاق بستان را در زمینی به مساحت 36 هزار متر مربع صادر کرده و تا کنون حدود 70 اصله درخت کهنسال در آن قطع شده است.
کد خبر: ۳۸۰۶۷۳

وی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم افزود: چندی قبل دادگستری طبق ادعای یکی از ورثه مالکین پیشین منطقه، مجوز قطع درختان محوطه و تصاحب زمین پارک را صادر کرد.سیدحجت‌الله موسوی اجاق افزود: طبق اسناد شهرداری، این محوطه واقع در پشت پاسگاه جاده قدیم تهران، مدت‌ها پیش به شهرداری واگذار و به پارک تبدیل شد. وی خاطرنشان کرد: فرد دارنده حکم دادگاه تا کنون حدود 70 اصله درخت را قطع کرده و ما از طریق دادگستری پیگیر قضیه هستیم تا از قطع بیشتر درختان محوطه جلوگیری کنیم و زمین جدا شده را دوباره به پارک برگردانیم.وی تصریح کرد: نظر دادگستری برای ما قابل احترام است، اما حتی در صورتی که مالکیت این زمین از شهرداری گرفته شود، کاربری آن برای فضای سبز است و مالک جدید نمی‌تواند درختان پارک را بدون دلیل قطع کند. با این حال پس از صدور حکم دادگستری، شخص مذکور به منطقه مراجعه و به قطع درختان پارک اقدام کرده است.

وی این اتفاق را یک فاجعه برای فضای سبز کرمانشاه دانست و یادآور شد: پارک شرقی ضمن نزدیکی به منطقه تاریخی و توریستی طاق‌بستان از اهمیت خاصی جهت تفریح مردم شهر و جذب گردشگر برخوردار است که بخش اعظمی از فضای سبز کرمانشاه را به خود اختصاص می‌دهد.از این رو قطع درختان این سرمایه ملی، فاجعه‌ای بزرگ برای این شهر محسوب می‌شود.

رئیس شورای شهر، عمر هر یک از این درختان را بیش از 40سال بیان کرد و گفت : تمامی درختان منطقه همانند سایر درختان سطح شهر پلاک‌گذاری شده بود و مورد حفاظت قرار داشت که قطع آنها شامل جریمه می‌شود اما آیا با پول، این خسارت جبران می‌شود؟

زیان به فضای سبز

مدیر فضای سبز شهرداری کرمانشاه نیز در این خصوص گفت: پارک‌های شرقی و غربی در محوطه طاق‌بستان، عمده فضای سبز شهر کرمانشاه را به خود اختصاص می‌دهند که این رخداد، زیان بسیاری به فضای سبز این شهر وارد کرد.

پالاد اضافه کرد: برای جبران این اتفاق مدت‌ها زمان لازم است، تازه معلوم نیست که دوباره می‌توان مانند این فضا را با چنین درختان کهنی ایجاد کرد.علی گومه یکی از اهالی محلی و از شاهدان عینی قطع درختان پارک شرقی گفت: مدت‌ها بود که یکی از اهالی قدیمی طاق‌بستان ادعای مالکیت قسمتی از پارک شرقی را داشت و بارها برای تصاحب زمین از راه‌های مختلف اقدام کرد اما شهرداری با این قضیه مخالفت می‌کرد.

وی ادامه داد: نهایتاً این شخص چند روز قبل با در دست داشتن حکم قضایی به محل آمد و دست به قطع درختان زد که در این میان عده کثیری از مردم قصد جلوگیری از قطع درختان را داشتند؛ اما به دلیل این‌که مالک با حکم قضایی به محل مراجعه کرده بود، نتوانستند کاری از پیش ببرند تا در نهایت درختان قطع و زمین موردنظر خط کشی شد.

لطمه به صنعت گردشگری

پارک شرقی به همراه پارک‌های غربی و کوهستان، مجموعه پارک‌های اطرف محوطه تاریخی طاق‌بستان را تشکیل می‌دهند که در شمال غربی شهر کرمانشاه قراردارد.وجود کوه، چشمه و آثار تاریخی مربوط به دوره ساسانی در این مکان، آن را به گردشگاهی روح‌ افزا تبدیل کرده که از زمان‌های دیرین تا به امروز مورد توجه است که عمده‌ترین مرکز توریستی کرمانشاه محسوب می‌شود.از سوی دیگر سرانه فضای سبز در استان کرمانشاه 2‌‌‌/‌‌‌9 متر برای هر شهروند است که 8‌‌‌/‌‌‌2 متر از سرانه کشوری کمتر است؛ حال تخریب 36 هزارمترمربع از بزرگ‌ترین پارک استان کرمانشاه علاوه بر کاهش محسوس این میزان به صنعت گردشگری و توریست استان نیز خسارات جبران‌ناپذیری خواهد زد که حتی در صورت فراهم شدن تمام شرایط، سال‌ها برای جبران آن زمان لازم است.

سامان رحمتیان / جام جم کرمانشاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها