یک روز پس از آن‌که همایش بررسی دستاوردهای دومین همایش ایرانیان خارج از کشور در تهران با حضور مقامات ارشد دولتی برگزار شد، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از وجود ابهاماتی درباره مبنای قانونی شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور خبر داد. به گفته سیدحسین نقوی، مهم‌ترین ابهام درباره شورای‌عالی امور ایرانیان خارج کشور، مبنای قانونی آن است. نقوی که در گفت وگو با فارس از عدم پاسخگویی مسوولان این شورا درخصوص ابهامات موجود نیز انتقاد داشت، به تحقیق و تفحص مجلس از شورای‌عالی امور ایرانیان مقیم خارج از کشور اشاره کرد و گفت: مجلس نسبت به عملکرد شورای‌عالی ایرانیان خارج کشور ابهامات فراوانی دارد و نباید تحقیق و تفحص از این شورا را به معنای تضعیف دولت دانست.
کد خبر: ۳۷۵۸۹۷

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در توضیح ابهامات مجلس درخصوص این شورا گفت: باید به این ابهام پاسخ داده شود که این شورا در کدام جایگاه قانونی تعریف می‌شود و اساس و پایه شکل‌گیری آن کجاست و این نکته را هم باید مورد توجه قرار داد که رفع ابهامات درباره عملکرد شورای عالی ایرانیان به دولت اصولگرا کمک خواهد کرد. نقوی با بیان این‌که مشخص نیست هزینه‌های شورای‌عالی ایرانیان از چه محلی تأمین می‌شود، گفت: مسوولان شورای‌عالی ایرانیان باید پاسخ دهند که بودجه و اعتبارات مورد نیاز خود را از کجا تأمین و چگونه آن را هزینه می‌کنند.

نقوی با بیان این‌که هزینه‌های گزاف و وام‌های بلاعوض این شورا به برخی افراد معلوم‌الحال تأسف‌برانگیز است، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی حق دارد که نسبت به برخی رفتارهای مسوولان شورای‌عالی امور ایرانیان خارج کشور سوال داشته باشد.

به گفته این نماینده، از دیگر ابهامات همتایانش در خانه ملت، عدم نظارت بر این شوراست، چرا که معلوم نیست کدام نهاد بر هزینه‌ها و اقدامات این شورا نظارت می‌کند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه از حضور برخی چهره‌ها به عنوان مهمان در همایش‌ ایرانیان مقیم خارج از کشور ابراز نگرانی کرد و گفت:‌ متأسفانه کسانی به همایش ایرانیان مقیم خارج کشور دعوت شدند که روابط مستقیمی با بیگانگان و دشمنان ملت ایران دارند.

نقوی در عین حال با تاکید بر این‌که «مجلس حمایت خود را از دولت اصولگرا ادامه می‌دهد»، خاطرنشان کرد: اما معتقدیم مسوولان اجرایی هم باید رفتارهای اصولی داشته باشند و پاسخگوی رفتار خود باشند، ولی مسوولان شورای‌عالی ایرانیان از جمله آقایان رحیم‌مشائی و ملک‌زاده دعوت مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان را نمی‌پذیرند.

همچنین مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از انتخاب 15 نفر از نمایندگان ملت به عنوان اعضای هیات تحقیق و تفحص از شورای‌عالی امور ایرانیان مقیم خارج کشور در جلسه عصر دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد.

کاظم جلالی افزود: حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، فاطمه آلیا، محمد کرمی‌راد، علی آقازاده، عوض حیدرپور، پرویز سروری، شهریاری، الیاس نادران، شبیب جویجری، سیدحسین نقوی، مصطفی کواکبیان، داریوش قنبری، محمود احمدی‌‌بیغش، سیدرضا اکرمی و خودش به عنوان اعضای هیات تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج کشور انتخاب شده‌اند.

طرح ابهام موضوع تازه‌ای نیست

طرح ابهام درباره مبنای قانونی شورای‌عالی ایرانیان خارج‌از‌کشور موضوع تازه‌ای نیست و چندی قبل هم تعدادی دیگر از نمایندگان به آن اشاره کرده بودند. حتی با احضار منوچهر متکی، وزیر پیشین وزارت‌خارجه به مجلس، از او به خاطر برگزاری این همایش انتقاد کرده و تاکید می‌کنند که اقدام شورای عالی ایرانیان خارج ازکشور برای برگزاری آن کنفرانس، مبنای قانونی نداشته و وزارت خارجه را تضعیف می‌کند.

اما این تنها انتقادات مطرح شده نبود و برخی از همان ابتدا به انتقاد از جنبه‌های مختلف کنفرانس از جمله اجرای برنامه زنده موسیقی به خاطر حضور نوازندگان زن پرداختند و حتی یک روزنامه اصولگرا از سرو مشروبات الکلی در حاشیه این همایش خبرداد. این همایش میزبان چند صد ایرانی مقیم خارج بود که با تقبل تمام هزینه‌ها از سوی دولت برای 3 روز به ایران سفر کرده بودند.

نادران نیز در نطق خود در صحن علنی مجلس، نسبت به اختلاط زنان و مردان و سرو مسکرات توسط برخی مهمانان این همایش تذکر داد و تاکید داشت برخی از آنان مجرم بوده و اگر از کانال دیگری وارد کشور می‌شدند، باید به دستگاه قضایی کشور جواب پس می‌دادند. وی همچنین آن همایش را باعث «وهن نظام» و «دون شأن نظام جمهوری اسلامی» توصیف کرد.آن موقع متکی در دفاع از این شورا به نمایندگان معترض گفت که شورا برای رفع نیازهای ایرانیان خارج از کشور به وجود آمده است. وی در عین حال بابیان این‌که «این شورا ارتباط‌های بسیار جدی و گسترده را با ایرانیان خارج از کشور شروع کرده»، ‌افزود: البته شاید لازم باشد مسوولان این شورا گزارش‌های جامع‌تری از اقدامات آن ارائه کنند.

اینک تاکید دوباره نمایندگان مجلس بر نداشتن مبنای قانونی جهت فعالیت این شورا، در شرایطی مطرح می‌شود که شنبه گذشته همایشی بزرگ در تهران برگزار شد تا به بررسی دستاوردهای دومین همایش ایرانیان خارج از کشور بپردازند که اواسط مرداد ماه گذشته در تهران برپا شد. مهمانانی که به دعوت روز شنبه اسفندیار رحیم‌مشایی، دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور پاسخ مثبت داده و به این همایش رفتند، در سطح بالایی بودند. 5 وزیر، یک معاون رئیس‌جمهور و انبوهی از معاونان و مدیران کل وزارتخانه‌های علوم، امورخارجه، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله مدعوینی بودند که در این همایش حضور یافتند؛ همایشی که بنا داشت دستاوردهای یک همایش دیگر را مورد بررسی قرار داده تا شاید با لیست کردن دستاوردهای آن، کمی از موج انتقاداتی را که ماه‌ها قبل علیه‌اش به راه افتاده بود، بکاهد.

هرچند که به نظر می‌رسد این انتقادها برای اسفندیار رحیم‌مشایی، قابل اعتنا نیست چرا که روز شنبه و بعد از اتمام همایش، در واکنش به تحقیق و تفحص مجلس از شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، به خبرنگاران گفت: «این‌که فردی از دور بگوید در فلان‌جا رقصیدند یا شراب خوردند، این در شأن مجلس نیست. ولی در هرحال تحقیق و تفحص خوب بوده، زیرا موجب می‌شود دوستان ما ببینند که چقدر کارهای مهمی انجام می‌شود، اما من اگر بگویم این سیاسی است، دوستان ما در مجلس ناراحت می‌شوند.» رئیس دفتر رئیس‌جمهور بعد هم با طعنه گفت: «تشکر می‌کنیم اساسا کار ما را بیشتر ببینند تا بهتر قضاوت کنند که چه اقدامات مهمی انجام می‌شود.» حال باید دید که مشایی چه پاسخی درباره ابهام در زمینه مبنای قانونی شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها